رد پای رژیم صهیونیستی در برخورد نژادپرستانه و سرکوب مردم امریکا




محمد متین
کارشناس روابط بین‌الملل
بواسطه ساختار قانونی ایالات متحده امریکا، لابی صهیونیستی، نفوذ و سهم بالا و تعیین‌کننده‌ای در روند سیاستگذاری و تصمیم‌گیری امریکا دارد. این تأثیر‌پذیری در رژیم ترامپ پررنگتر بوده و نتایجی چون: خروج امریکا از برجام، راه‌اندازی تروریسم اقتصادی، فرهنگی و پزشکی علیه ایران، انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس، شناسایی حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، ترور سردار شهید سلیمانی، اعلام طرح موسوم به معامله قرن به ضرر مردم فلسطین و... داشته است.
در دوره ترامپ وضعیت به صورتی رقم خورده است که او خود را موظف به پاسخگویی به لابی صهیونیستی ایپک می‌بیند؛ نهادی که خود را محق امر و نهی دولت و حتی کنگره یا مجلس سنای امریکا می‌داند. برای نمونه آژانس یهودی «تله گرافیک» در دهم ژوئن 2020 (21 خرداد 1399) طی گزارشی از تغییر موضع شگفت آور ایپک خبر داده و نوشت: «ایپک به قانونگذاران امریکایی چراغ سبز (اجازه) نشان داد که در مورد الحاق کرانه باختری توسط اسرائیل، انتقاد کنند.» دکتر ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به این خبر طی پیام توئیتری نوشت: «اگر زمانی درباره اینکه چه کسی سیاست‌های خاورمیانه‌ای را به ایالات متحده و کشورهای غربی دیکته می‌کند، تردیدی وجود داشت، عنوان این خبر پاسخ را با صدایی بلند و صریح فریاد می‌زند. ایپک سالهاست که سیاست در ایالات متحده را مسموم کرده و علناً به کنگره دستور می‌دهد....»
حادثه اخیر درشهر مینیاپولیس و قتل جورج فلوید زیر فشار زانوی یک پلیس، جنبه دیگری از هدایت امریکا توسط رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت. خشونتی که نظیر آن را بیشتر در رفتار ارتش رژیم صهیونیستی می‌توان یافت. تردیدی وجود ندارد که قتل فلوید عمدی بود و پلیس توجهی به اعلام او مبنی بر ناتوانی در نفس کشیدن و سپس بی‌هوش شدنش نکرد. رفتاری که در اسرائیل به وفور دیده می‌شود و نیروهای این رژیم عمداً مردم فلسطین را با تیر مستقیم به کام مرگ می‌فرستند.
شاید ارتباط میان عملکرد پلیس امریکا و نیروهای اسرائیلی برای برخی تازگی داشته باشد، ولی برای فعالین مبارزه علیه اشغال فلسطین و ظلم به سیاه پوستان امریکایی، تازگی ندارد. در سال 2015 فعالان و هنرمندان سیاه پوست و فلسطینی ویدئو و بیانیه‌ای در خصوص همبستگی «فلسطینی-سیاه» در مقابل خشونت رسمی دولتی منتشر ساختند. مرامنامه جنبش نجات جان سیاهپوستان، شامل درخواست‌هایی از امریکا مبنی بر پایان دادن به اشغال فلسطین بود. این جنبش در بسیاری از شهرها گسترش یافت. در آتلانتا گروه ATLisReady پس‌از کشتار «آلتون استرلینگ» و «فیلاندو کاستایل» توسط پلیس، فهرست درخواست‌های خود را منتشر کرد که اولین درخواست در آن برای توقف برنامه‌های آموزشی دپارتمان پلیس آتلانتا در اسرائیل بود و آواهای یهودی برای صلح، کمپین «مبادلات مرگبار» را راه‌اندازی کرد تا به مشارکت بدترین اعمال پلیسی خاتمه دهد. این جنبش‌ها به موفقیت‌هایی نیز دست یافتند و در سال 2018 دورهام کارولینای شمالی اولین شهری شد که آموزش‌های پلیس امریکا توسط ارتش اسرائیل را منع کرد.
در 7 ژوئن 2018 سایت «فارن پالیسی این فوکوس» طی مقاله‌ای تحت عنوان «چرا باید نگران آموزش باهم نیروهای اسرائیلی و پلیس امریکا شد؟» اشاره می‌کند که تعدادی از نیروهای پلیس امریکا به اسرائیل اعزام می‌شوند یا بعضی وقت‌ها نیروهای اسرائیلی به امریکا می‌روند تا به بهانه آموزش ضد تروریسم، در کنار هم تربیت شوند. این آموزش‌ها شامل یادگیری مزایای «آب متعفن» (skunk water) که توسط اسرائیل درست شده و برای شکستن مقاومت معترضان به اشغالگری به‌کار گرفته می‌شود، است. بعد از اعتراضات فرگوسن، کلانتری سنت لوئیس امریکا شروع به خرید و انباشت آن مواد کرد. طبق گزارش سایت مذکور، واحد تجسس از مسلمانان پلیس نیویورک هم ایده‌ای بود که از برنامه مشابهی برای جاسوسی از فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی گرفته شد.
در سال 2016 در یکی از اعلامیه‌های سازمان عفو بین‌الملل هم به همکاری میان تعدادی از ضابطین رسمی نیروهای قضایی امریکا و پلیس ملی اسرائیل، اشاره شده بود. در هر حال اتفاق اخیر در مینیاپولیس، بار دیگر بحث آموزش نیروهای پلیس امریکا در اسرائیل یا فرماندهی آنها توسط نیروهای اسرائیلی را داغ کرده است. «راجر واترز» بنیانگذار مشترک «پینک فلوید» طی مصاحبه‌ای با رویترز در 25 ژوئن می‌گوید که مشابهت ترساننده‌ای در رفتار اسرائیل با فلسطینیان و رویکرد پلیس امریکا نسبت به شهروندان امریکایی، می‌بیند و عنوان می‌کند که خفه کردن فلوید با گذاشتن زانو روی گردن او شبیه «تکنیک اسرائیلی است که توسط ارتش آن رژیم در سرزمین‌های اشغالی ابداع شده است». واترز اضافه می‌کند: «خیابان‌هایی که در امریکا اشغال شده‌اند، نشانه‌های رژیم فاشیستی اسرائیل را برای سرکوب نظامی گروه‌ها در امریکا دارد.»
کمپین امریکایی برای حقوق فلسطین (USCPR) نیز که یک گروه طرفدار BDS (بایکوت، محروم‌سازی و تحریم) است، پرده از آموزش پلیس امریکا توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (ارتش اسرائیل) برداشته و قتل فجیع جورج فلوید را متناسب با آموزش‎های مبتنی بر تاکتیک‌های نژادپرستانه افسران اسرائیلی معرفی می‌کند. این گروه طی توئیتی نوشت: «ارتش اسرائیل پلیس امریکا را به روش نژادپرستانه و تاکتیک‌های پلیسی خاص آموزش می‌دهد که به‌طور سیستماتیک سیاهپوستان و رنگین پوستان دیگر را هدف قرار می‌دهد.»
باید گفت آموزش در اسرائیل و حضور افسران ارتش رژیم صهیونیستی در کادر مدیریتی پلیس امریکا منجر به نظامی‌سازی پلیس امریکا، افزایش خشونت پلیس و نگاه دشمن پندارانه به شهروندان این کشور شده است. نظامی‌سازی مفهوم وسیعی دارد که به استفاده از تسلیحات ارتشی، فنون، آموزش‌ها، لباس‌های متحدالشکل و تجهیزات سنگینی مانند زره پوش‌ها و تانک‌ها توسط پایگاه‌های پلیس اشاره دارد.
امروزه خشونت چه در سیاست خارجی و چه در برخورد با شهروندان امریکایی، به مشکل روزافزون برای امریکا تبدیل شده است و این به‌خاطر آموزش مشترک نیروهای پلیس امریکا با ارتش رژیم صهیونیستی است. در حقیقت، صدها نیروی فدرالی، دولتی، محلی و حتی برخی از نیروهای اجرایی دپارتمان‌های قضایی سراسر کشور امریکا، مشابه با نیروهای رژیم صهیونیستی که مردم فلسطین را به‌صورت روزانه و گله‌ای به خاک و خون می‌کشند، آموزش دیده‌اند. البته این داستانی است که سیاهپوستان امریکایی هم با آن آشنایی کامل دارند و بندرت اتفاق می‌افتد که دولت امریکا مرتکبین جنایت علیه سیاهپوستان را مجازات کند.
حال باید جمله انتهایی پیام توئیتری دکتر ظریف را مطرح کرد که: «زمان آن فرا رسیده به سلطه مستبدانه رژیم آپارتایدی اسرائیل در مراکز قدرت غربی پایان داده شود.» این مردم امریکا هستند که باید با رأی و رویکرد جدید خود در این خصوص تصمیم بگیرند و خود را از زیر یوغ و سلطه رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آنها در امریکا رها سازند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7383/4/547175/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها