اخبار




ورود دادستانی برای کنترل نرخ‌های کاذب در آگهی‌های اجاره

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبه تعیین سقف اجاره‌بها مشمول تمام واحدهای مسکونی در کل کشور است، گفت: وضعیت لجام گسیخته قیمت‌ها در بازار اجاره با ورود دادستانی برای کنترل قیمت‌ها در آگهی‌های اجاره و تمدید قراردادهای اجاره با نرخ مصوب، آرام شده است. محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا در خصوص مصوبه ستاد برای ساماندهی بازار اجاره، افزود: طبق مصوبه اخیر ستاد، حداکثر افزایش اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد، در کلانشهرها حداکثر ۲۰درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد خواهد بود.
وی بر دریافت کد رهگیری هنگام ثبت تمام معاملات مسکن تأکید کرد و گفت: همه معاملات مسکن باید در سامانه ثبت معاملات ثبت شود، چه قراردادهایی که در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود و چه قراردادهایی که در بنگاه‌های املاکی تمدید یا جدید نوشته می‌شود؛ همه باید کد رهگیری دریافت کنند.
وزیر راه به تلاش دولت برای تمدید قراردادهای اجاره با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و ادامه داد: البته اگر مستأجر تعهدات خود را عمل نکرده باشد چنانچه صاحبخانه حکم دادگاه داشته باشد، مستأجر باید ظرف دو ماه خانه را تخلیه کند و اگر مالک، خانه را بفروشد مستأجر باید تخلیه کند. وزیر راه و شهرسازی گفت: دامنه شمول مصوبه ستاد ملی، کل واحدهای مسکونی کشور است. سیاست دولت ناظر بر این است که هیچ جابه‌جایی در این وضعیت صورت نگیرد و عاملی نشود که زمینه شیوع کرونا را فراهم کند.
به‌گفته وزیر راه و شهرسازی تا سه ماه بعد از دوره پایان کرونا که وزارت بهداشت آن را اعلام می‌کند این شرایط برای قراردادهای اجاره و واحدهای مسکونی استیجاری اجرا می‌شود و قراردادها با این نرخ اعلامی برای یکسال دیگر تمدید می‌شود. وی توضیح داد: بعد از یکسال اگر به نقطه‌ای رسیدیم که هنوز کرونا ادامه داشته باشد، این مصوبه همچنان قابل اجراست و دوباره برای سال بعد میزان آن را اعلام می‌کنیم. وزیر راه در خصوص تأثیر تعیین سقف اجاره بها ذیل مصوبه ستاد ملی کرونا، گفت: این مصوبه در این دو هفته توانسته تأثیر خود را بر بازار اجاره بگذارد و ابلاغ مصوبه دیروز به اتحادیه املاک انجام شد، ضمن اینکه رئیس اتحادیه املاک در جلسات کارشناسی اعلام کرد این مصوبه برای کنترل قیمت‌ها کارگشا بوده است.وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس اخبار و اطلاعاتی که داریم وضعیت لجام گسیخته قیمت‌ها در بازار اجاره کنترل و جامعه آرام شده است و مردم به آرامش رسیده‌اند. وزیر راه و شهرسازی خبر داد: بخصوص سایت‌هایی که بدون ملاحظه، نرخ‌های کاذب اعلام می‌کردند مورد کنترل قرار گرفتند و تأکید شده است که دادستانی ورود پیدا کند و جلوگیری شود از اینکه التهاب مجدداً به بازار مسکن سرایت کند./ایرنا

جزئیات پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در تشریح مصوبه ساماندهی بازار اجاره گفت: در شرایطی که موجر قصد اجاره دادن ملک خود را داشته باشد، موظف است قرارداد خود را مطابق نرخ مصوب اعلام شده و با مستأجر ساکن در واحد مسکونی تمدید کند.
محمود محمودزاده، ضمن تشریح مصوبه ساماندهی بازار اجاره گفت: مطابق مصوبه اعلام شده از سوی رئیس جمهوری، قراردادهای اجاره به طور خودکار و با نرخ‌ 25درصد برای شهر تهران، 20 درصد برای کلانشهرها و 15 درصد برای سایر شهرهای کشور تمدید می‌شود.
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در بیان الزامات در نظر گرفته شده برای موجران، تصریح کرد: در شرایطی که موجر قصد اجاره دادن ملک خود را داشته باشد، موظف است قرارداد خود را مطابق نرخ مصوب اعلام شده و با مستأجر ساکن در واحد مسکونی تمدید کند. وی با اشاره به در نظر گرفتن حق مالکیت موجر، بیان کرد: در شرایطی که موجر قصد فروش واحد مسکونی خود را داشته باشد، پس از فروش از مبادی ثبت رسمی، موظف به دادن مهلت 2 ماهه به مستأجر است و در این مدت قوه قضائیه نسبت به صدرو حکم تخلیه اقدام نخواهد کرد. محمودزاده در توضیح بسته حمایتی از مستأجران و تسهیلات ودیعه مسکن، گفت: مدل ارائه شده از سوی وزارت راه به منظور حمایت از مستأجران بوده و به این نحو است که ودیعه مسکن اعطا شده به مستأجر به‌عنوان بخشی از رقم رهن واحد مسکونی در اختیار موجر قرار می‌گیرد؛ پس از آن، سود ودیعه از سوی مستأجر در اقساطی به بانک بازپرداخت شده و بعد از اتمام قرارداد، پرداخت اصل مبلغ ودیعه از سوی موجر به بانک عامل انجام می‌شود./فارس

 قرارداد مستأجران دروغگو فسخ می‌شود

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر مستأجران در قراردادها واقعیتی را درباره تعداد افراد یا نسبیت اعلام نکنند، قرارداد اجاره براحتی فسخ می‌شود.
حسام عقبایی درباره این قراردادها و امکان اعتراض به مستأجر گفت:‌ قاعدتاً در شرایطی مستأجر دروغی را مطرح کند، مدیر ساختمان به‌دلیل ارتباطاتی که با تمام ساکنان ساختمان دارد متوجه تعداد افراد ساکن یک واحد خواهد شد در این شرایط طبق قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرای آن و قانون مالک و مستأجر؛ موجر می‌تواند براساس این قوانین قرارداد اجاره را براحتی فسخ کند.وی با تأکید بر اینکه مشاوران املاک در تنظیم قراردادها باید به این موضوعات توجه داشته باشند، اظهارداشت: این الزام است که تعداد، جنسیت و اسامی مستأجران باید در قراردادهای اجاره نوشته شود./ایلنا

 مسکن صاحب بورس می‌شود

مدیرعامل بورس تهران از راه‌اندازی بورس املاک خبر داد و گفت: هدف از این طرح پایین آمدن قیمت نهایی برای مصرف‌کنندگان است و همچنین سرمایه‌گذاری و پس‌انداز سالانه در مسکن به‌صورت متری خواهد بود.
علی صحرایی گفت: هفته آتی بورس املاک و مستغلات و امتیازات راه‌اندازی خواهد شد که طبق اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است برای اقشار کم توانمند جامعه با اولویت و کارگران مسکن را فراهم کند.مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه در این بورس امتیازات، پروژه‌ها و زمین لازم برای اینها عرضه خواهد شد، افزود: بورس جدید در این زمینه افتتاح خواهد شد و پنجمین بورس کشور می‌باشد و کار تخصصی این بورس معاملات دارایی‌های مالی مبتنی بر املاک برای تأمین مالی است.
وی با بیان اینکه در این بورس آپارتمان هم معامله می‌شود، اضافه کرد: هدف اول از راه‌اندازی این بورس پایین آمدن قیمت نهایی برای مصرف‌کنندگان است و اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و هدف دوم این بورس سرمایه‌گذاری و پس‌انداز سالانه در مسکن به‌صورت متری خواهد بود و نگرانی افزایش قیمت‌ها را برطرف کند./تسنیم


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7383/8/547178/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها