گشودگی به تجربه و اثر بخشی هنر




آرام مرتضوی
‌پژوهشگر و روان‌درمانگر تحلیلی‌
کشتی آگاهی ما آرام آرام در حال حرکت است به این حرکت عمیقاً دقت کنید سعی کنید در ذهن خود مطالب هفته‌های گذشته را مرور کنید و پیوند دهید، ما در حال رشد آگاهی هستیم که هدفش اثر بخشی بیشتر هنر بر حیطه روان است. قرار بر این شد که انتخاب کنید که چه چیزی را ببینید، چه چیزی را بشنوید و اجازه ندهید دنیای اطراف تعیین کننده سلیقه شما باشد، این کار احتیاج به توجه و تمرکز دارد ولی نه چندان زیاد، فقط کافی است کمی به هوش باشید و آگاهانه نظاره گر دنیای اطراف و شگفتی‌های آن باشید.
همان طور که قبلاً هم برایتان گفتم هنر وسیله‌ای است برای ابراز احساسات آدمی و از طرف دیگر با این مثال آشنا هستیم که می‌گوید «از کوزه همان برون تراود که در اوست »پس شما زمانی که با هنر یک فرد روبه‌رو هستید و قرار است از احساسات یک فرد بهره ببرید بسیار مهم است که آن فرد چه چیز به شما ارائه می‌دهد(فرد). یکی از عوامل مؤثر در اثر‌گذاری هنر فرم و سبک هنری است(محتوا). روان ما از ابتدای کار مخ شکل می‌گیرد و از دنیای اطراف اثر می‌پذیرد بعد به سادگی سکان رها می‌کند و در این دریای عظیم داده‌ها شناور می‌گردد هر چه بیشتر جلو برویم نقش انتخابگر بودن پر رنگ‌تر می‌شود. انتخابگری شیوه افرادی است که این قابلیت تغییر را دارند. آیا تا به حال با افراد با‌هوش بر خورد کرده اید که از نظر کمیت زندگیشان غنی است ولی کیفیت زندگی پایینی را تجربه می‌کنند. افرادی که در یک پیله سخت زندگی می‌کنند بهره هوشی بالایی دارند ولی کیفیت زندگی پایین.
اصطلاحاً این افراد از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند، حتماً در چند هفته آینده در رابطه با هوش هیجانی و اثر بخشی آن در زندگی روزمره صحبت خواهم کرد ولی در حال حاضر یکی از نشانه‌های هوش هیجانی بالا را توضیح می‌دهم که به آن گشودگی به تجربه می‌گویند.
افرادی که این خصوصیت را دارند به تجربیات عاقلانه و سالم جدید بله می‌گویند یعنی خود را در معرض تجربیاتی قرار می‌دهند که تا به امروز بی‌دلیل تجربه نکرده‌اند، این افراد چار‌چوب‌های نا کارآمد روان شناختی خود را به چالش می‌کشند و در محیطی امن به پویایی جهت رشد خود می‌پردازند. فردی را در نظر بگیرید که برای سفر همیشه یک مسیر را انتخاب می‌کند از یک جاده در زمان مشخص به سفر می‌رود فلان محل اقامتی با مختصات خاص و تعداد روز از پیش تعیین شده بدون امکان کمترین تغییر انتخاب می‌کند، به نظر شما آیا این فرد لذت بیشتری می‌برد یا کسی که در مسیر در کنار جنگل رود یا بیابان می‌ایستد به طبیعت و به دنیای اطراف می‌نگرد و از لحظه لحظه این مسیر برای خود توشه‌ای جمع می‌کند.
در همین مقیاس افرادی وجود دارند که برای کمتر چیزی در زندگی امکان تغییر قائل می‌شوند، عدم تغییر یعنی سکون و سکون مرگ تدریجی به همراه می‌آورد. گشودگی به تجارب امن جدید به شما این امکان را می‌دهد که در مسیری قدم بردارید که به شما  آرامش و احساس سبکبالی می‌دهد. وقتی آماده شوید که به تجربیات جدید بله بگویید؛ دریچه از دنیای نو به روی شما گشوده می‌شود.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7383/20/547199/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها