کرونا اقتصاد مراکز درمانی - گردشگری خراسان رضوی را زیر و رو کرد

کاهش 95 درصدی ورود گردشگران سلامت به مشهد




پریسا عظیمی/ مشهد یکی از مقاصد مهم آن دسته از گردشگران خارجی است که در قالب «گردشگری سلامت» به ایران سفر می‌کنند. بر اساس آمارهای منتشره سالانه حدود نیم میلیون نفر گردشگر سلامت در ایران تحت درمان قرار می‌گیرند که در این میان خراسان رضوی با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مختلف در جذب این گردشگران در کشور پیشگام است و بر این اساس مشهد معمولاً دومین مقصد گردشگران سلامت پس از تهران شناخته می‌شود. اما ورود این گردشگران به مشهد با شیوع کرونا از ماه‌های پایانی سال گذشته تاکنون با کاهش ۹۵ درصدی مواجه شده است. به‌گفته دکتر«اسماعیل خیامی»، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمار گردشگر سلامت مراجعه‌کننده به مراکز درمانی و بیمارستان‌های مشهد با توجه به شیوع بیماری کرونا و با توجه به ایجاد محدودیت‌های اعمال شده از طرف کشورهای مختلف از جمله ایران به میزان بسیار زیاد کاهش یافته است. این در حالی است که طی این مدت(به دلیل شرایط خاص در زمان شیوع کرونا) پذیرش جدید بیماران خارجی غیراورژانسی هم در مراکز درمانی مشهد انجام نمی‌شده است. از سویی دیگر، بیماران معدود مراجعه‌کننده در این مدت اغلب افرادی بودند که به علت بسته‌ شدن مرزها امکان خروج از کشور را نداشته و نیاز به انجام پیگیری درخصوص درمان‌های انجام شده قبلی داشته یا بیماران اورژانسی بوده‌اند. در همین رابطه دکتر «محمد صادق براتی»، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه مشهد در حوزه گردشگری سلامت به‌دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) و از سوی دیگر وجود پزشکان مجرب و کادر درمانی مجهز و هزینه‌های مناسب درمانی از ظرفیت مطلوبی برخوردار است و می‌تواند پیشتاز در عرصه گردشگری سلامت در کشور باشد، اظهار داشت: متأسفانه کرونا همه حوزه‌ها بویژه حوزه گردشگری سلامت را هم تحت تأثیر قرار داده است. از اواخر سال گذشته که با شیوع این بیماری مواجه شدیم، تعدادی از زائرین که از کشورهای همجوار برای معالجه و درمان به مشهد آمده بودند مجبور شدند به‌دلیل بسته شدن مرزهای هوایی و زمینی و انجام نشدن پروازها در ایران بمانند. البته با رایزنی‌های انجام شده پروازها نیز برقرار شد و این گردشگران موفق شدند دوباره به کشورشان بازگردند. به گفته دکتر براتی، مشهد از ابتدای امسال تاکنون به‌دلیل شیوع کرونا در حوزه گردشگری سلامت ورودی جدید زایرین نداشته است. معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی ضمن بیان این مطلب که بعد از آرام شدن شرایط کشور از شیوع کرونا، در حوزه گردشگری سلامت در استان جلسه‌ای تشکیل شد، افزود: در این جلسه مصوباتی از سوی نهادهایی از جمله وزارت امور خارجه و دانشگاه علوم پزشکی و دیگر نهادهای مربوطه درخصوص گردشگری سلامت در مشهد با توجه به شیوع کرونا تدوین شد، ولی مصوبات هنوز نهایی نشده، امیدواریم دستورالعمل‌ها هرچه سریع ترآماده و مصوب شوند تا قابلیت اجرا شدن را نیز پیدا کنند.
‌براتی همچنین درباره نحوه اقامت گردشگران این حوزه با توجه به شرایط کنونی کشورگفت: گردشگرانی که تحت عنوان گردشگر سلامت وارد کشور می‌شوند باید طبق پروتکل تعریف شده برای آنها، حتماً در هتل‌های رسمی و مراکز درمانی که از طرف ما برایشان مشخص می‌شود اقامت داشته باشند. از طرفی در دوره زمانی که در استان هستند نیز حضورشان در شهر و محل اقامتشان کاملاً تحت نظر و کنترل ما خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه مشهد بعد از تهران بیشترین گردشگر سلامت در کشور را به خود اختصاص داده افزود: در حال حاضر ۱۴ بیمارستان و ۳ مرکز جراحی محدود در شهر مشهد دارای مجوز پذیرش گردشگران سلامت هستند. همچنین تاکنون گردشگران سلامت مراجعه‌کننده به مراکز درمانی مشهد از ۵۵ ملیت مختلف پذیرش شده‌اند که بالای ۶۰ درصد آنان از کشور عراق بودند و بقیه نیز بیشتر از کشورهای افغانستان، بحرین، ترکمنستان، کویت، پاکستان، عربستان، عمان، تاجیکستان و قطر مراجعه کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7384/11/547248/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها