بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

تصویب قانون تعیین حدود
 دریاهای ایران

‌لایحه نظارت در حدود آب‌های سرحدی مملکت و منطقه نظارت دولت در دریاهای ایران که روز یکشنبه سوم تیر 1313 از سوی محمود جم وزیر داخله در هشت ماده تقدیم مجلس شورای ملی شده بود، روز یکشنبه بیست و چهارم تیر به تصویب رسید.
‌ë فصل اول - حد آب‌های ساحلی و منطقه نظارت
‌ماده اول - قسمتی از دریا که به فاصله شش میل بحری از سواحل ایران از حد پست‌ترین جزر و موازی با آن در طول سواحل ممتد می‌باشد آب‌ساحلی ایران محسوب و در این منطقه قسمت‌های واقعه در زیر کف دریا و سطح و بالای آن متعلق به مملکت ایران می‌باشد به علاوه از لحاظ اجرای‌ بعضی قوانین و قراردادهای مربوطه به امنیت و دفاع و منافع مملکت یا تأمین عبور و مرور بحری منطقه دیگری که منطقه نظارت بحری نامیده‌ می‌شود و نسبت به آن دولت شاهنشاهی دارای حق نظارت است تا مسافات دوازده میل بحری از حد پست‌ترین جزر و موازی با ساحل امتداد می‌یابد.
‌تبصره: میل بحری مساوی با 1852 متر است.
‌ماده دوم - راجع به خورها (‌خلیج‌های کوچک) حد آب ساحلی از خط مستقیمی شروع می‌شود که از منتها نقطه یک طرف دهانه آن به منتها نقطه‌طرف دیگر دهانه خلیج ممتد می‌شود و چنانچه عرض دهانه خلیج از ده میل بحری متجاوز باشد خط آب‌های ساحلی در نزدیک‌ترین قسمت اتصال خلیج‌ به دریا که عرض آن از ده میل بحری تجاوز ننماید واقع خواهد بود. در مورد بنادر حد آب‌های ساحلی از خطی شروع می‌شود که بین جلوترین ساختمان‌های ثابت بندر در دریا واقع شده باشد.
‌ماده سوم - هر جزیره متعلق به ایران دارای آب‌های ساحلی مخصوص به‌ خود خواهد بود که حدود آن مطابق ترتیب مذکور در ماده 1 قسمت اول‌ تعیین می‌شود. در مورد مجمع‌الجزایر جزایری که آن را تشکیل می‌دهند در حکم جزیره واحد محسوب می‌شود و مساحت آب‌های ساحلی‌ مجمع‌الجزایر از جزایری محسوب می‌گردد که از همه دورتر از مرکز مجمع‌الجزایر واقع باشند.
‌ë‌ فصل دوم - شرایط دخول و توقف کشتی‌های جنگی خارجی در آب‌های ایران و ترتیبی که برای آنها مقرر است.
‌ماده چهارم  - کشتی‌های جنگی خارجی و تحت‌البحری‌ها به شرط آنکه در سطح دریا سیرکنند حق عبور بی‌ضرر از آب‌های ساحلی ایران را دارند مگر‌این که کشتی‌های مزبورمتعلق به دول متحارب باشد. در این صورت مقررات مملکتی و بین‌المللی که برای ایام جنگ و احترام بیطرفی منظور است بموقع اجراء گذاشته می‌شود.‌شرایط عبور کشتی‌های جنگی که منظور قسمت اول این ماده است مخصوصاً از لحاظ تعیین عده آنها به‌وسیله نظامنامه مخصوص معین خواهد شد.
‌ماده پنجم - شرایط توقف کشتی‌های جنگی خارجی در آب‌های ساحلی ایران نیز به وسیله نظامنامه مخصوصی معین خواهد شد. کشتی‌های مزبوره باید‌ در آب‌هایی که منظور این قانون است قوانین و نظامات ایران را رعایت نمایند.
‌ماده ششم - دولت می‌تواند عبور یا توقف کشتی‌های جنگی را بنا به مصالح دفاع مملکت یا علل مهمه دیگر در بعضی از بنادر یا قسمت‌هایی از‌ آب‌های ساحلی ممنوع بدارد. بنادر و قسمت‌های مزبوره به اسم مناطق ممنوعه نامیده می‌شود.
‌ماده هفتم - کشتی‌های جنگی خارجی به شرط معامله متقابله از عوارض بندری و عوارض نظیر آن معافیت‌ دارند.
‌ماده هشتم - رسیدگی و تعقیب جنحه و جنایاتی که در کشتی‌های جنگی خارجی واقع می‌شود از صلاحیت مقامات ایرانی خارج است. حکم‌ اعدام اشخاصی که به وسیله مقامات خارجی صادر شده باشد نمی‌تواند در آب‌های ساحلی و منطقه نظارت بحری ایران بموقع اجرا گذاشته شود.
روزنامه شفق سرخ  - دوشنبه 25 تیر 1313


ساختمان 500 هزارتومانی پست طهران
افتتاح گیشه پست


قبل از ظهر روز جمعه بر حسب دعوتی که از طرف ریاست وزرا [محمد علی فروغی] به عمل آمده بود هیأت دولت و رجال و نمایندگان مجلس در سالون [سالن] بزرگ گیشه عمارت پست حضور بهم رسانیده و کارکنان پست و تلگراف از مدعوین پذیرایی می‌کردند.به یادگار افتتاح گیشه پستی کارت مخصوصی از طرف پست و تلگراف تهیه شده بود که یک طرف آن تصویر عمارت پست و زیر آن این عبارت (به یادگار گشایش طالار [تالار]پست طهران) نوشته شده بود کارت‌های مزبور را بین مدعوین تقسیم کردند که به یادگار گشایش گیشه پست تسلیم گیشه نمایند.
 آقای فروغی رئیس الوزرا با قیچی مخصوصی نوار سه رنگی را که در مدخل گیشه بسته بودند بریده و کارت خود را تسلیم گیشه کرده و سایر آقایان مدعوین هم هریک کارت‌های خود را تسلیم و مراسم گشایش گیشه خاتمه یافت.عمارت پست مرکزی که در خیابان سپه واقع شده از عمارت های عالی و مهم طهران بوده که ساختمان آن در سال ۱۳۰۷ شروع و بواسطه کارهای جزئی داخلی و تزئینات سالون و کار گذاردن گیشه‌ها تا امسال (۱۳۱۳) طول کشیده و روی هم رفته پنج میلیون ریال خرج ساختمان آن شده است. عمارت مزبور در سه طبقه است به دو قسمت تقسیم شده که یک قسمت آن اختصاص به گمرک طهران داشته و قسمت دیگر تعلق به پست مرکزی و سالون گیشه مقابل در بزرگ مدخل قرار گرفته است.
روزنامه کوشش - یکشنبه 7 مرداد1313

تأسیس آژانس پارس

خبرگزاری پارس روز 20 مرداد سال 1313 با نام آژانس پارس به ریاست عبدالله انتظام در وزارت امور خارجه تأسیس شد تا اخبار مملکتی را گرد‌آوری کرده و از طریق رسانه‌های گروهی در دسترس مردم قراردهد. «آژانس پارس امروز رسماً افتتاح گردید.
 از این تاریخ به بعد وقایع و حوادث ممالک دنیا که توسط آژانس های خارجه واصل می‌گردد، آژانس پارس واسطه رساندن این حوادث و وقایع به ما و بالنتیجه به خوانندگان محترم جراید خواهد بود. وظیفه ثانی آژانس پارس یعنی انتشار اطلاعات داخلی مملکت شاهنشاهی ایران از نظر اوضاع و احوال امروزه مملکت و مقتضیات عصر دنیای متمدن کمتر از وظیفه اولی آن یعنی انتشار وقایع دنیا برای اطلاع ما نمی باشد... اهمیت آژانس پارس نه از این نظر است که تصور شود سرویس تبلیغات خواهد بود و با آنکه دارا بودن سرویس تبلیغات چنانکه ممالک متمدنه پست وزارت آن را دارا هستند در عرف امروزه دنیا جایز و حتی واجب می باشد، بلکه از این نظر است که معلومات صحیحه اطلاعاتی که مقرون به حقیقت باشد از اوضاع و احوال این مملکت در معرض افکارعمومی دنیا گذارده شود....» (1)
آژانس پارس در ابتدای تأسیس با یک کادر کوچک و عده‌ای معدود کار خود را آغاز کرد و صبح و عصر با انتشار دو بولتن به زبان‌های فارسی و فرانسه، اخبار «ایران» را در اختیار مقامات مملکتی و خبرگزاری‌های خارجی و روزنامه‌ها قرار می‌داد. آژانس پارس در بدو شروع به کار، با خبرگزاری آناتولی ترکیه قرارداد بسته و به مخابره خبرهای ایران به آن کشور پرداخت. بدین ترتیب این آژانس در مدت شش سال یکی از ادارات تابع وزارت امور خارجه بود. در اردیبهشت سال ۱۳۱۹ اداره کل تبلیغات تأسیس شد و در مرداد همین سال خبرگزاری پارس به تابعیت اداره کل تبلیغات درآمد، این خبرگزاری در آن زمان اخبار را بوسیله تلگرافخانه مملکتی و از رادیوهای خارجی کسب و سپس منتشر می‌کرد، تا اینکه در سال ۱۳۳۲ برای اولین بار دستگاه مخابراتی جدیدی به نام «هل» برای گرفتن اخبار خبرگزاری رویترز در خبرگزاری پارس به‌ کار افتاد. اولین خبرگزاری بین‌المللی که اخبار آن مورد استفاده خبرگزاری پارس قرار گرفت، خبرگزاری فرانسه بود و سپس خبرگزاری پارس با خبرگزاری‌های مهم جهان مانند رویترز- آسوشیتدپرس و یونایتدپرس مشترک شد. خبرگزاری پارس سرانجام در اسفند سال 1342 که وزارت اطلاعات تأسیس شد،
 در ردیف یکی از ادارات کل این وزارتخانه قرار گرفت و همزمان با پیشرفت‌های
همه جانبه دستگاه انتشاراتی و تبلیغاتی کشور، این خبرگزاری نیز توسعه یافت و در سال1354
به‌صورت یک سازمان مستقل زیر نظر وزارت اطلاعات و جهانگردی درآمد.
1- روزنامه اطلاعات - 20 شنبه مرداد 1313




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7384/16/547274/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها