ماجرا‌جویی تازه امریکا علیه نفتکش‌های ایرانی




گروه سیاسی/ دستور مصادره چهار نفتکش ایرانی به مقصد ونزوئلا از سوی قاضی فدرال امریکا از جدیدترین تلاش‌های دولتمردان امریکا برای افزودن بر فشارها علیه ایران است. تنها یک ماه پس از آنکه امریکا نتوانست از ارسال محموله سوخت ۵ نفتکش ایرانی به کاراکاس جلوگیری کند، تلاش تازه‌‌ای برای ممانعت از تجارت قانونی تهران و کاراکاس آغاز شده است. بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده تعدادی از دادستان‌های فدرال، اداره تحقیقات امنیت داخلی و همچنین پلیس فدرال امریکا طی شکوائیه‌ای که به دادگاه واشنگتن دی‌.سی ارائه شده، خواستار صدور حکم توقیف محموله چهار کشتی - «بلا»، «برینگ»، «پاندی» و «لونا» شده‌اند. این چهارنفتکش به‌تازگی از سوی ایران با هدف ارسال محموله‌های سوختی راهی ونزوئلا شده‌اند. به گزارش ایرنا در این سند شکوائیه ادعا شده است که انتقال سوخت از ایران به ونزوئلا را می‌توان تلاشی برای افزایش تأثیرگذاری ایران بر ونزوئلا قلمداد کرد. آنها همچنین مدعی شده‌اند که ایران درآمد به دست آمده از صادرات فرآورده‌های سوختی به ونزوئلا را صرف انجام آنچه «فعالیت‌های شرورانه، اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و حمایت از تروریسم» خوانده شده، می‌کند. تنظیم‌کنندگان این شکوائیه علیه ایران در ادامه مدعی شده‌اند که در حال حاضر 4 فروند نفتکش ایرانی عازم ونزوئلا هستند که مجموعاً بالغ بر 1.1 میلیون بشکه بنزین با خود حمل می‌کنند. در پی تنظیم این شکوائیه «جیمز بوسبرگ»، قاضی فدرال امریکا بامداد جمعه دستور مصادره محموله‌های نفتی و توقیف چهار نفتکش ایرانی را صادر کرد.
این اقدام یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ایران با وجود فشارهای امریکا، در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اقدام به اعزام پنج فروند کشتی نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت به ونزوئلا کرد تا به مهار بحران سوخت در این کشور کمک کند. هرچند امریکا کوشید با اعزام چند ناو نظامی به دریای کاراییب مانع از انجام این تبادل شود اما با هشدار جدی مقام‌های ایرانی از پیگیری هرگونه اقدام نظامی صرف نظر کرد. چنانکه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ایالات متحده امریکا هشدار داده بود در صورت ایجاد مزاحمت یا توقیف نفتکش‌های ایرانی در دریای کاراییب، ایران نیز اقدام متقابل خواهد کرد. اما چند روز بعد از این ناکامی، وزارت خزانه‌داری امریکا پنج ناخدای نفتکش‌های ایرانی را که برای انتقال سوخت به ونزوئلا ارسال شدند، در فهرست تحریم قرار داد.
فشارهای امریکا در حالی صورت می‌گیرد که ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های اقتصادی امریکا قرار دارند، کوشیده‌اند با‌وجود این فشارها روابط تجاری خود را حفظ کنند. این در حالی است که ونزوئلا که بزرگترین ذخایر نفتی جهان را داراست و از ذخایر مناسب طلا نیز برخوردار هست، به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی امریکا نتوانسته بخوبی از ظرفیت‌های خود بویژه در حوزه انرژی استفاده کند. ارسال محموله‌های سوخت ایران به ونزوئلا گامی برای کاهش فشار محاصره این کشور و کمک به وضعیت وخیم کمبود شدید سوخت آن است. اقدامی که مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند در صورت نیاز ادامه خواهد یافت. به‌همین منظور علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در واکنش به اقداماتی که از سوی امریکا علیه مراودات اقتصادی ایران و ونزوئلا صورت می‌گیرد، گفت:«روابط تجاری ایران و ونزوئلا بر اساس قوانین بین‌المللی، نیازهای دو کشور و با در نظر گرفتن همه شرایط دوطرفه صورت گرفته و در آینده نیز بر همین منوال خواهد بود. شیوه مبادله اعم از ارسال کالا و دریافت بهای آن بر اساس توافق دو کشور انجام می‌گیرد و بسته به شرایط گوناگون ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود». سخنگوی دولت افزود:«اگر در آینده دولت و مردم ونزوئلا همچنان نیاز به کالاهایی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران قادر به تأمین آن باشد، به‌طور جدی مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. تهدیدهای امریکا تأثیری بر اراده ما برای انجام تجارت آزاد و قانونی میان دو کشور نخواهد گذاشت.»  برخی منابع حقوقی اعلام کرده‌اند که امریکا تنها در صورت ورود این نفتکش‌ها به محدوده آبی این کشور توانایی توقیف این نفتکش‌ها را خواهند یافت اما این اقدام ممکن است برخی کشورهای دیگر را مجبور به همکاری کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7384/3/547285/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها