‌به نام تاریخ



14 تیر
امروز یادآور اتفاق تلخی در سینمای ایران است. سالروز درگذشت عباس کیارستمی کارگردان جهانی ایران. در تاریخ فرهنگی و هنری جهان امروز به‌عنوان چاپ اولین نسخه از کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوئیس کارول ثبت شده است. این داستان برای اولین بار در سال 1865 در چنین روزی منتشر شد.
 تولدها
کیوان ساکت: نوازنده برجسته تار و سه تار امروز 59 ساله می‌شود. کیوان ساکت از کودکی و با تشویق پدر و مادرش هنر را دنبال کرد. هم موسیقی و هم نقاشی. اولین درس‌های موسیقی را از دایی‌اش آموخت و پس از آن در کارگاه موسیقی حمید متبسم این کار را ادامه داد. ساکت سال 1369 به دعوت پرویز مشکاتیان به‌عنوان تک نواز به گروه عارف دعوت شد که حاصل این همکاری تصنیف‌هایی چون «افق مهر» و «وطن من» است. سال 1375 گروه وزیری را تأسیس کرد و با این گروه کنسرت‌های زیادی در ایران و جهان اجرا کرد. البته او ارکستر بزرگ کیوان ساکت را هم تأسیس کرده که با بیش از 60 نوازنده کنسرت‌های موفقی داشته‌اند. ساکت از مدرسان موسیقی در دانشگاه است و کتاب‌های «ردیف» که توسط او نوشته شده منبع آموزشی بسیاری از نوازندگان تار و سه تار است.
محمد اصفهانی: محمدمهدی واعظی که او را به‌نام محمد اصفهانی می‌شناسیم سال 1345 در چنین روزی به دنیا آمد. او قاری قرآن بود و حتماً ویدئوی قرائت قرآن او را در 12 بهمن 57 و در مراسم استقبال از امام خمینی(ره) دیده اید. اولین تجربه خوانندگی او در تیتراژ سریال «آوای فاخته» بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت و پس از آن او تیتراژ بسیاری از سریال‌ها را خواند. اصفهانی 14 آلبوم تا به حال منتشر کرده که در آنها با استادانی چون همایون خرم، بابک بیات و فریدون شهبازیان همکاری کرده است. «تنها ماندم»، «نون و دلقک»، «برکت»، «بی‌واژه» و «شکوه» از آلبوم‌های شاخص او هستند.
علی عمرانی: بازیگر و گوینده خوش صدا سال 1339 در چنین روزی به دنیا آمد. پدرش سیدولی‌الله عمرانی پیشکسوت تئاتر و سینما و تلویزیون و نوازنده نی و سنتور بود و علی عمرانی هم همین راه را دنبال کرد. او دکترای حرفه‌ای کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای تهران دارد و در نمایش «شب هزار و یکم» به کارگردانی بهرام بیضایی و سریال‌های «جراحت»، «به کجا چنین شتابان»، «آخر بازی» و فیلم‌هایی چون «آرایش غلیظ» بازی کرده است.
    سالروز تولد صادق چوبک نویسنده معاصر، حامد کمیلی بازیگر، بهمن صالحی شاعر، محمود صانع شاعر، شهلا کوهستانی طراح صحنه و ژان کوکتو نمایشنامه نویس فرانسوی هم امروز است.
درگذشت‌ها
عباس کیارستمی: اول تیر به بهانه سالروز تولد عباس کیارستمی درباره او نوشتیم اما درگذشت این کارگردان بزرگ ماجراهای خاص خودش را داشت. فیلمساز برنده نخل طلای کن فروردین سال 95 در بیمارستان بستری و خبرهایی درباره ابتلای او به سرطان منتشر شد. خبری که بعدها تکذیب شد. بعد از چند بار جراحی محمد شیروانی کارگردان که به‌عیادت او رفته بود خبر داد که کیارستمی از روند درمانش ناراضی است و می‌گوید نمی‌داند دیگر می‌تواند روی پاهایش بایستد و فیلم بسازد. کیارستمی مدتی بعد به فرانسه رفت تا درمانش را آنجا ادامه دهد اما پس از چند روز به علت لخته شدن خون در روز 14 تیر 95 سکته مغزی کرد و درگذشت. بسیاری از هنرمندان و فرزندان کیارستمی پرونده خطای پزشکی منجر به مرگ او را پیگیری کردند و سال 97 دادگاه رأی داد که تا سه سال گواهی عدم سوءپیشینه برای پزشک معالج او صادر نمی‌شود و نمی‌تواند مسئولیت فنی مراکز درمانی را برعهده بگیرد.
باب راس: نقاش محبوب امریکایی که برنامه تلویزیونی «لذت نقاشی» او در ایران هم با دوبله بسیار خوب کیکاووس یاکیده پخش شد سال 1995 در چنین روزی درگذشت. باب راس سبک عامه پسند و موفقی داشت و طبیعت و استفاده از آبرنگ و رنگ روغن مشخصه کارهای او بودند. برنامه «لذت نقاشی» باب رأس از سال 1983 پخش شد و چون تلاش می‌کرد همه بتوانند نقاشی کنند مورد توجه قرار گرفت. ادبیات خاص او یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت باب رأس بود.
   میرزاطاهر خوشنویس تبریزی و فرانسوا شاتوبریان نویسنده فرانسوی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7384/20/547305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها