«آری» به پوتین، «نه» به مخالفان


زهره صفاری
خبرنگار
نزدیک به 78 درصد مشارکت کنندگان در رفراندوم یک هفته‌ای روسیه، با رأی «آری» به اصلاحات قانون اساسی، بر امکان ابقای «ولادیمیر پوتین» در رأس حاکمیت سرزمین تزارها تا سال 2036 مهر تأیید زدند. به گزارش شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، این رفراندوم که با توجه به شیوع کرونا برای نخستین بار به مدت یک هفته به صورت آنلاین و حضوری انجام شد و با مشارکت 65 درصد شهروندان روسی، با 77.9 درصد رأی موافق و 21.3 درصد رأی مخالف به تصویب رسید، طبق پیش‌بینی‌ها صدای مخالفان قدرتمندترین مرد روسیه را درآورد تا با زیر سؤال بردن صحت این رأی‌گیری، برای مخدوش کردن مشروعیت و جایگاه «پوتین» در میان مردم تلاش کنند.
اما نتیجه این رفراندوم برای ساکنان کاخ کرملین یک «پیروزی» به شمار می‌رود و «پوتین» نیز که با توجه به آگاهی از نتایج انتخابات آنلاین، روز چهارشنبه پیروزمندانه و پرغرور پای صندوق رأی حاضر شد، در پیامی از حمایت و اعتماد مردم کشورش تشکر کرد و گفت: «شما با این حضور و رأی، نه تنها سیستم سیاسی کشور را تقویت کردید که بر حاکمیت قدرتمندانه و تمامیت ارضی کشور صحه گذاشتید. از شما سپاسگزارم.»
حمایت از «پوتین» در شهرهای بزرگ
براساس آرای تفکیک شده مناطق مختلف روسیه 65 درصد رأی دهندگان در مسکو و 77.6 درصد مشارکت کنندگان در سن پیترزبورگ به اصلاحات «پوتین» رأی «آری» دادند. به گزارش «گاردین»، اکثریت مطلق آرای منفی در 85 منطقه روسیه متعلق به منطقه خودمختار «ننتس» در شمالی‌ترین نقطه این کشور بود که 55 درصد معترضان در خیابان‌ها را نیز تشکیل می‌دادند.
اما در مقابل منطقه خودمختار «چچن» به رهبری «رمضان قادرف» حمایت 98 درصدی از رئیس جمهور و سیاست‌های آن را نشان دادند. به طور کلی منابع رسمی روسیه از حمایت 80 درصدی مناطق غربی این کشور از رفراندوم خبر دادند؛ شرایطی که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی «پوتین» پیش‌بینی آن را دشوار خوانده بود: «این میزان مشارکت و حمایت غیرقابل پیش‌بینی بود.» «قادرف» رهبر چچن نیز گفت: «پیام این رفراندوم به مخالفان واضح است: پوتین هیچ جایی نمی‌رود. او تا همیشه رئیس جمهوری روسیه خواهد ماند.»
بنابر اعلام «هندوستان تایمز»، «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند نیز نخستین مقام بین‌المللی بود که این موفقیت را در تماسی تلفنی به پوتین تبریک گفت. ناظران بر این باورند این اتفاق برای هند با توجه به قراردادهای تسلیحاتی با روسیه و همراهی این کشور در مناقشات با چین بسیار حائز اهمیت است.
همدستی مخالفان داخلی با غربی‌ها
هنوز چند ساعت از اعلام این پیروزی نگذشته بود که مخالفان کرملین با ادعای اینکه نبود نظارت افراد مستقل بر روند رفراندوم، نتایج را با شک و شبهه‌هایی همراه کرده، به «پوتین» تاختند و در حالی که هیچ آلترناتیوی برای جانشینی او ندارند، حاکمیت او تا سال 2036(درصورت رأی در دو دوره انتخابات آتی روسیه) را به نقد کشیدند. «الکسی ناوالنی»، فعال سیاسی و منتقد ارشد کرملین با توصیف این پیروزی به عنوان «دروغ بزرگ» مدعی شد: «این نتیجه رأی واقعی مردم نبود.»
سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز با اشاره به دوران طولانی حاکمیت «پوتین» در روسیه مدرن، دولت پوتین را به اعمال زور و تهدید برای حضور در رفراندوم متهم کرد: «صحت این رأی‌گیری با توجه به گزارش اجبار کردن مشارکت کنندگان، سرکوب مخالفان اصلاحات و محدودیت ناظران مستقل زیر سؤال است.»
اما اتهام‌زنی غربی‌ها به مهر تأیید اکثریت مردم روسیه به حضور «پوتین» و اصلاحات پیشنهادی او به همین جا ختم نشد و پای تیم مستقل نظارت بر انتخابات روسیه (گالوس) را به میان کشاندند. این گروه که با موضعی کاملاً منتقدانه وارد معرکه شد ممنوعیت حضور مخالفان در کمپین‌های رسانه‌ای، غیرقانونی بودن اصول رأی‌گیری آنلاین و حضور ناظران دولتی در پایگاه‌های انتخاباتی را نقض دموکراسی و نابودی حق مردم دانست.
در شرایطی که منتقدان کرملین مدعی بودند دولت با تطمیع مالی معلمان، پزشکان، کارگران دولتی و حتی سلبریتی‌ها برای خود رأی جمع کرده اما «امیلی شروین»، از منتقدان روسی به «دویچه وله» گفت: «اینجا مخالفان یکدست نیستند. برخی معتقدند باید در خانه ماند و همه چیز را بایکوت کرد و برخی دیگر معتقدند باید رأی منفی خود را فریاد زد.»
در سایه این اتهامات اثبات نشده، فرانس پرس از درخواست اتحادیه اروپا برای روشن شدن ابهامات این رفراندوم خبر داد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7384/1/547333/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها