معاون کل وزارت بهداشت: استفاده از ماسک در سطح شهر تهران بین دو تا 2/5 برابر بیشتر شده است




معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه ویروس کرونا در حال تغییر است و رفتارهای متفاوتی را از خودش نشان می‌دهد که پیش تر در کشورهای مختلف و کشور ما هم دیده شده است، گفت: برخلاف پیش‌بینی‌های روز دنیا که قرار بود تابستان آرامی داشته باشیم، تابستان بد و داغی از نظر کرونا داریم و اگر ویروس N1H1 با کرونا مخلوط شود، ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد.
دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی از دیروز، گفت: وظیفه اجرای این موضوع را ارائه دهندگان خدمت برعهده خواهند داشت. به این صورت که در ادارات مسئولان و رؤسای ادارات، در مترو مسئولان مترو و...  مسئولیت اجرای این موضوع را برعهده خواهند داشت و در عین حال نکته مهم‌تر این است که به کسانی که ماسک ندارند، ارائه خدمت انجام نمی‌‌شود. از طرفی هم اگر کارمندی ماسک نداشته باشد، برایشان غیبت زده شده و برگردانده می‌شوند.
وی افزود: اصلی‌ترین ضمانت اجرا برای استفاده کردن از ماسک، خواست عمومی مردم است. در چند روز گذشته استفاده از ماسک در سطح شهر تهران بین 2 تا 5/2 برابر بیشتر شده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل‌های ارائه دهنده خدمات و صنوف و همچنین در سطح کشور کاهش یافته بود. نظارت این اقدام را در حلقه اول وزارت کشور و کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا برعهده دارد و با چهار لایه که ما طراحی کردیم در وزارت بهداشت هم این نظارت انجام می‌شود. بر این اساس ما ناظر می‌فرستیم و هم سامانه ۱۹۰ ما آماده دریافت گزارش‌های مردمی است و هم از طریق بارکدی که برای مشاغل مختلف تعریف شده، مردم می‌توانند نظارت را انجام دهند.
وی ادامه داد: وقتی بازگشایی انجام می‌شود، قاعدتاً میزان مواجهه را افزایش می‌دهد. این افزایش مواجهه تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ را افزایش می‌دهد.
حریرچی همچنین گفت: شهر تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است. باید توجه کرد که رقم تهران در مرحله هشدار می‌تواند از چند استان قرمز هم بیشتر باشد و آن دلیل مخرج بالاتری  است که نسبت به استان‌های دیگر دارد. ضمن اینکه به دلیل تراکم فوق‌العاده بالایی که در شهر، استان و حاشیه تهران داریم و استان البرز هم متصل به تهران طبقه‌بندی می‌شود، رقم‌های جزیی افزایش می‌تواند به صورت تصاعدی و انفجاری افزایش یابد. بر همین اساس اگر لازم باشد، احتمال تعطیلی برخی رده‌های شغلی در سطح سه و چهار در تهران هم وجود دارد.
وی با اشاره به ابتلا به کرونا در مراسم‌ عروسی و عزاداری، گفت: در برخی استان‌ها و حداقل در ۹ استان انجام مراسم عروسی و مراسم ترحیم ممنوع شده است. باید توجه کرد که در حال حاضر بسیاری از مردم عالم بی‌عمل شدند. ۹۵ تا ۹۷ درصد مردم می‌دانند، اما عمل نمی‌کنند. ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم هم بینش درستی دارند.
حریرچی تأکید کرد: نکته کلیدی این است که پیر، میانسال، جوان، نوجوان و کودک از نظر ابتلا در معرض ابتلای یکسانی قرار دارند. در کودکان و نوجوانان و جوانان علائم بیماری کم یا بی‌علامت است، اما احتمال ابتلای آنها با سایر افراد برابر است، اما از آنجایی که متوجه بیماری نمی‌شوند، احتمال انتقال بیماری از سوی آنها بالاتر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7386/5/547461/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها