اهالی دو روستای سیل‌زده زاج و داربست هرمزگان به خانه بر نمی‌گردند

روستای جدید می‌خواهیم!





ایران زمین/ 6 ماه پیش بود که سیل به دو روستای زاج و داربست در جاسک و بشاگرد زد و 150 خانوار را مجبور به خروج از این دو روستا کرد. مسئولان آن روز، اهالی را در 20 کیلومتری روستای زاج در چادرهای موقت اسکان دادند. سیل که خوابید، خانه‌ها به گفته مسئولان دوباره امن شد اما سیلزده‌ها اعلام کردند به خانه‌هایشان برنمی گردند. آنها خواستار ساخت یک روستای جدید در مکان اسکان موقت هستند.
زندگی در چادرهای اسکان موقت در گرمای ۵۰ درجه راحت نیست. گرما عقرب و مارها را به بیرون کشانده تا خطری برای چادرنشینان باشد. سیلزده‌ها روزهای کم آبی را سر می‌کنند و شب‌ها تاریکی را در دل چادرها به تماشا می‌نشینند. همه این شرایط را تحمل می‌کنند تا شاید بتوانند رأی مثبت مسئولان را به دست آورند و دوباره به آن روستای کوهستانی با مسیری صعب العبور برنگردند.
مرد جوانی که کودکش را در بغل گرفته از عقرب زدگی فرزندش در دل تاریک شب می‌گوید: «با کمک امداد هلال احمر کودکم از مرگ حتمی نجات یافت و بعد از سه روز از بیمارستان مرخص شد.» زن میانسالی که نقاب برچهره دارد و در جمع فرزندانش در زیر کپر نیمه‌ساخته نشسته هم از بی‌آبی، نبود برق و آوارگی چند ماهه گلایه‌مند است. مرد جوان روستای زاج هم از نبود سرپناه درست و نبود امکانات در زیر آفتاب سوزان شکوه می‌کند و بی‌توجهی به این وضعیت را از چشم مسئولان می‌بیند. پیرمرد اهل روستای داربست هم می‌گوید: «اداره برق 4 ماه قبل 11 تیرچه کار گذاشت اما فقط یک انشعاب داد و رفت. دیگر از برق خبری نشد.» اینها حرف‌های مشترک 700 نفر از اهالی دو روستایی است که ماه ها است به امید خانه دار شدن از این منطقه دل نمی‌کنند و هنوز امیدشان نا امید نشده است.اما این یک سر قصه است و مسئولان حرف دیگری برای گفتن دارند.
مجید سلحشور مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» می‌گوید: 20 دی ماه سال 98 سیلاب دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار داد و باعث وارد آمدن خسارت به دو شهرستان جاسک و بشاگرد شد. در آن سیلاب روستاهای زاج و داربست هم دچار خسارت شدند. «وی با بیان اینکه دو روستای زاج و داربست در منطقه شهر بشاگرد و بخش مرکزی قرار دارد می‌افزاید: با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، ایجاد اختلال در رفت و آمدها و به خطر افتادن جان مردم در سیل دی ماه سال گذشته، اهالی در منطقه فعلی اسکان یافتند. امدادگران پس از آن اقدام به باز کردن راه روستاها کردند اما مردم اعلام کردند به هیچ عنوان حاضر به بازگشت به روستاهای خود نیستند.»
وی با تأکید بر اینکه خانه‌ها در هر دو روستای زاج و داربست هیچگونه آسیبی ندیده و تمام امکانات برای زندگی مثل گذشته موجود است اظهار می‌دارد: خواسته مردم این دو روستا به حق هست اما منطقه فعلی که در آن ساکن شده‌اند از نظر فنی برای اسکان و جابه‌جایی مناسب نیست.» به گفته او اصرار روستاییان برای ماندن در این مکان و بازنگشتن آنان به خانه‌های خود باعث شد تا این درخواست در کمیته‌های مربوطه مطرح و بنیاد مسکن آن را مورد بررسی‌های فنی قرار دهد. حتی آب منطقه‌ای نیز وارد عمل شد و تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام داد اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که چون این منطقه از نظر موقعیت در مسیر آبراهه و دشت آب قرار دارد، ساخت روستا در آن غیر ممکن است.
این مسئول با اشاره به اینکه به‌دنبال اصرار روستاییان بنیاد مسکن دو طرح برای جابه‌جایی روستاها به مناطق دیگر را نیز مطرح کرده می‌گوید: جابه‌جایی یک روستا مستلزم یک طرح هادی است. برای اجرای طرح هادی باید یک پروسه ده ساله را از لحاظ نرخ رشد جمعیت، اشتغال، نبودن در حریم رودخانه و ایمن بودن، برنامه‌ریزی کرد. «به گفته او بدون در نظر گرفتن این فاکتور‌ها، برای ساخت روستا در این مکان، باید 12 کیلومتر راه ساخته شود که بالغ بر 20 میلیارد تومان هزینه دارد. محل مورد نظر روستاییان در مسیر رود و سیلاب قرار دارد و او ساخت سیل بند برای ساخت روستا را در این مکان منطقی نمی‌داند.
مجید سلحشور اختصاص اراضی مناسب برای جابه‌جایی روستا را ضروری می‌داند و می‌گوید: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی بنیاد مسکن، اراضی این منطقه مساحتی بالغ بر 12/2 هکتار دارد. اگر بخواهیم طرح هادی اجرا شود به هر فرد بیش از یک متر تعلق نمی‌گیرد. در حالی که ما باید نرخ رشد جمعیت ده ساله را در نظر داشته باشیم. او تأکید می‌کند سوای همه این مسائل، منطقه ایمنی لازم را برای ساخت یک روستا ندارد.
او می‌گوید: در حال حاضر یک انشعاب برق برای روشنایی چادرهاوجود دارد. بیشتر از آن نیازمند اجرای طرح هادی است که با توضیحات داده شده امکان پذیر نیست.
سلحشور بار دیگر با تأکید بر اینکه در حال حاضر زندگی در روستای زاج و داربست هیچ مشکلی ندارد و این خود روستاییان هستند که اصرار به ماندن در منطقه فعلی دارند، عنوان می‌کند: بنیاد مسکن و آب منطقه‌ای به‌دلیل اصرار این خانوارها، همچنان به‌دنبال راه حل اصولی و فنی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7386/6/547463/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها