مهار انتظارات تورمی؟


ادامه از صفحه 7
ازنگاه مردم شرایط فعلی حداقل در کوتاه مدت قابل تغییر نیست و به همین دلیل انتظارات آنها برای تورم بالاتر و قیمت بالاتر کالاها ایجاد شده است. مردم می‌دانند که با شرایط فعلی و مشکلات موجود نه می‌توان به یک‌باره تورم را مهار کرد و نه درآمدهای ارزی را افزایش داد و یا در بازار دخالت کرد. واقعیت این است که امکان تحولات بزرگ در عرصه اقتصاد در شرایط فعلی وجود ندارد.
دراین شرایط اکثر بازارها با نوسانات شدیدی مواجه شده‌اند. قیمت‌ها در بازار مسکن با رشد بالایی همراه شده است به طوری که حتی قیمت زمین و ملک در روستاهای دورافتاده نیز دستخوش تغییر شده است. در بازار ارز و طلا نیز شاهد ثبت رکوردهای تاریخی هستیم و در بازار سهام نیز شاخص‌های مختلف رشد بالایی را تجربه کرده‌اند.
هرچند ممکن است افزایش شاخص‌ها در بازارهای مختلف برای مدت کوتاهی عده‌ای از صاحبان دارایی را خوشحال کند، اما واقعیت این است که همه از آینده نگران هستند.  مهم‌تر آنکه بخش بزرگی از جمعیت کشور خانواده‌های فقیر و کم درآمد از این وضعیت به شدت آسیب می‌بینند و روز به روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود. آیا راهکار ساده‌ای برای حل این مشکلات وجود دارد؟ خیر. راهکار آسانی وجود ندارد. وضعیتی که امروزه با آن روبه‌رو هستیم نتیجه سیاست‌هایی است که در طول چهار دهه گذشته اقتصاد را به این سمت و سو سوق داده و به‌ تدریج وضعیت فعلی را ایجاد کرده است. مناقشات منطقه‌ای و روابط پرتنش در عرصه بین‌المللی مشکلات داخلی را تشدید کرده است. مهم‌تر از مناقشات بین‌المللی درگیری‌های جناحی و گروهی داخلی است که فضای کسب و کار را بسیار پرخطر کرده. اعمال سیاست‌های مختلف اقتصادی را ناممکن و دولت و دیگر نهادها و سازما‌ن‌های حاکمیتی را ناکارآمد کرده است و بار سنگینی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده و انتظارات تورمی مردم را بالا برده است.
شرایطی که موجب شده است تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های مولد و اشتغال‌زا گرایشی نداشته باشند و حتی سرمایه‌گذاری در بخش کم ریسکی مانند مسکن نیز با افت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است. برهمین اساس مردم و حتی سرمایه‌گذاران جذب بازارهایی شده‌اند که نقدشوندگی بالایی دارند.
دراین شرایط حدود 200 نماینده مجلس طرح سؤال از رئیس جمهوری را به دلیل مشکلات اقتصادی تقدیم هیأت رئیسه کرده‌اند. سوال از آقای ظریف نیز نشان داد که مجلس هر گام مثبتی از سوی دولت را با سوءظن بررسی می‌کند و قرارداد همکاری بلندمدت با چین را زیان‌بخش ارزیابی می‌کند.
اگر سوال از رئیس جمهوری باعث شود زد و خوردهای جناحی شدت بگیرد باعث تعمیق مشکلات اقتصادی و افزایش انتظارات تورمی خواهد شد و آهنگ افزایش قیمت ارز، طلا و دیگر کالاها را تسریع خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7386/9/547482/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها