بررسی جزییات حادثه انفجار کلینیک سینا در شورای شهر تهران



گروه حوادث / با گذشت 5 روز از حادثه انفجار کلینیک سینا اطهر شمیران که منجر به مرگ 19 نفر شد صبح دیروز شهردار تهران و مدیرعامل آتش‌نشانی در جلسه‌ای که در صحن شورای شهر تهران تشکیل شد به بررسی ابعاد این فاجعه پرداختند.
در این جلسه، پیروز حناچی شهردار تهران با بیان اینکه ساختمان کلینیک سینا در سال ۱۳۷۹ پایان کار مسکونی دریافت کرده و سپس به یک کلینیک سپرده شده و بسیاری از فضاها همچون بام این ساختمان نیز تغییر کرده است، گفت: کلینیک سینا اطهر شمیران 4 اخطار توسط شهرداری گرفته بود و سیستم قضایی نیز اجازه اعمال را داده بود اما اجازه پلمب وجود نداشته است. هرچند این حادثه در حال حاضر از سوی مراجع قضایی پیگیری می‌شود اما باید با وجود ۴ اخطار همان موقع اقدامات بعدی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شد که به نظر می‌رسد خلأ قانونی مانع برخورد جدی‌تر شده است که ما تلاش می‌کنیم این قوانین اصلاح شوند و این کار را از طریق نمایندگان مجلس تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد.وی همچنین افزود: در تمام دنیا اگر آتش‌نشانی به ساختمانی اخطار بدهد و مورد توجه قرار نگیرد در هنگام وقوع حادثه بیمه خسارتی پرداخت نمی‌‌کند و باید با حضور بیمه و کنترل ساختمان حلقه مفقوده چنین حوادثی را مرتفع کنیم. بر همین اساس در حال حاضر در دولت و در کمیسیون کلانشهرها لایحه‌ای در دستور کار است که شاید بتوانیم بحث بیمه اجباری برای ساختمان‌ها را به نتیجه برسانیم تا به این ترتیب ورود بیمه برای کنترل مقررات ملی ساختمان محقق شود. ما امروز حدود ۳۳ هزار پلاک پرخطر در تهران داریم که در حقیقت مهم‌ترین ساختمان‌های پرخطر شهر هستند.

 قربانیان در کمتر از یک دقیقه خفه شده بودند
مهدی داوری، مدیرعامل آتش‌نشانی نیز با بیان جزئیات حریق در کلینیک سینا گفت: نیروهای آتش‌نشانی پس از اولین تماس در کمتر از 5 دقیقه خودشان را به محل حادثه رساندند که حضور اولین نیروهای ما با دومین انفجار مصادف شد، انفجاری که دو ساختمان روبه‌رو و مجاور را تحت تأثیر قرار داد. اگر تصاویر و فیلم‌ها را ببینید متوجه ستون دود به آسمان می‌شویم که به شخصه احتمال می‌دهم که این دود به‌دلیل وقوع انفجار بوده، چرا که هر انفجار، شعله، حرارت و دود را تا شعاع 20 متری افزایش داد.
با آغاز حریق گزارش‌هایی مبنی بر گرفتار شدن چندین نفر در داخل ساختمان به مرکز ما مخابره شد که بلافاصله سعی کردیم با استفاده از نردبان‌های هیدرولیکی از پشت ساختمان وارد شویم. اما با توجه به زاویه محدود نردبان مجبور شدیم از نردبان‌های 8 متری دستی استفاده کنیم. اما این شیوه نیز موفقیت‌آمیز نبود و بر همین اساس از ساختمان‌های مجاور به پشت بام دسترسی پیدا کردیم و در نهایت یک تیم از پشت بام به داخل ساختمان نفوذ کرد اما به خاطر مشکل در باز کردن در، مجبور شدند که اقلام دپو شده در مسیر را نیز جابه‌جا کنند.
داوری اضافه کرد: البته در پشت بام بسته بود و تنها در اتاق‌های جراحی باز بوده به همین دلیل زمانی که نیروهای ما وارد طبقه چهارم شدند با تعدادی از افراد جانباخته‌ای مواجه شدند که نتوانسته بودند از داخل اتاق خارج شوند و همان پای تخت جراحی و پشت میز افتاده بودند که این مسأله نشان دهنده سرعت حریق بود. در حریق اصلی‌ترین مولکول دود گاز دی اکسید، منواکسید و سیانید اکسیژن است که سبب می‌شود افراد کمتر از یک دقیقه خفه شوند. به گفته داوری، 30 دستگاه سیلندر اکسیژن و نیتروژن در محل وجود داشته که ۲۵ سیلندر در همان روز شارژ شده و به انباری انتقال داده شده بود. مشکل اینجا بود که این مرکز تنها یک راه پله داشت. ضمن اینکه در انباری این کلینیک هم حجم زیادی از کالاهای بیمارستانی مثل الکل و لباس وجود داشت که سوختن آنها هم باعث مضاعف شدن دود غلیظی شده بود. پس از مدتی که از آتش‌سوزی گذشته بود، انفجار دو سیلندر رخ می‌دهد و مابقی سیلندرها به‌دلیل عمل کردن سوپاپ‌شان منفجر نمی‌شوند اما اکسیژن درون سیلندرها باعث شعله ور شدن حریق شده است.

سهل‌انگاری مالک و مسئولان کلینیک
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص حادثه کلینیک سینا به ایسنا گفت: پس از بازدید از محل حادثه و بررسی گزارش اولیه سازمان آتش‌نشانی متوجه شدم که رعایت نکردن موارد ایمنی باعث شروع آتش‌سوزی شده است و سهل‌انگاری صاحبان ملک و کلینیک نیز در این حادثه قابل انکار نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: صاحبان کلینیک به جای رفع اشکالات به‌دنبال استفاده حداکثری از کلینیک بوده‌اند و انجام عمل‌های جراحی بعد از ساعت هفت شب نیز بر این موضوع دلالت دارد. از سوی دیگر تغییراتی که در پارکینگ این ساختمان رخ داده بود نیز تخلف محسوب می‌شود. آنچه که گزارش شده دود و حرارت با شدت زیادی از راهروها به طبقات بالا رفته و از آنجا که در طبقه پنجم به‌دلیل وجود اتاق‌های عمل هیچ منفذی برای هوا وجود نداشته ۱۹ نفر در آن طبقه جان خود را از دست دادند.
شاکری افزود: براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری که به سالیان پیش باز می‌گردد پزشکان می‌توانند از ساختمان‌های مسکونی استفاده کنند، در حالی که اصلاً در این قانون تصریح نشده که چه پزشکانی این اجازه را دارند و این ماده باعث فاجعه‌ای شده است. باید روشن شود که پزشکان با چه حرفه‌ای می‌توانند در ساختمان‌های مسکونی فعالیت کنند. برخی از رشته‌ها نیاز به محوطه‌های خاص و استانداردهای لازم دارند. بنده به دستگاه‌های نظارتی هشدار می‌دهم قبل از فاجعه‌ای دیگر کار خود را نتیجه محور کنند.

 بیمه هنوز میزان خسارت را برآورد نکرده است
آن طور که مسئولان بیمه مرکزی اعلام کردند، تاکنون گزارش نهایی خسارت حادثه کلینیک سینا مشخص نشده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش بیمه‌ای افراد محدود بوده است، از سوی دیگر در صورتی که در این اتفاق افرادی مسئول شناخته شوند براساس قانون ملزم به پرداخت دیه فوت شدگان و مصدومان حادثه خواهند بود.
بر این اساس، جریان خسارت وارده به این ساختمان و افرادی که دچار حادثه شدند از سوی خسروجردی -مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی- مورد بررسی قرار گرفت و وی در این رابطه توضیحاتی به ایسنا داد.وی در این باره گفت: اگر این زیان‌دیدگان دارای بیمه‌نامه‌های حادثه یا زندگی(عمر) بوده باشند به آنها خسارت پرداخت می‌شود که البته هنوز وضعیت آنها مشخص نشده است و اگر در این حادثه افرادی مسئول شناخته شوند اعم از مدیران کلینیک یا مسئولان فنی یا سایر اشخاص براساس قانون مجازات اسلامی از سوی مرجع قضایی محکوم به پرداخت دیه فوت شدگان و مصدومان خواهند شد. کلینیک سینااطهر شمیران از سوی بیمه آسیا، تحت بیمه آتش‌سوزی بوده است، ولی تاکنون دادستانی مجوز بازدید ساختمان کلینیک را صادر نکرده و بیمه آسیا نتوانسته خسارت را برآورد کند.مسئولیت مدنی 3 نفر از مسئولان فنی کلینیک سینااطهر شمیران تحت پوشش بیمه آسیا قرار داشته و تعهد بیمه‌گر در این بیمه نامه حداکثر برای ۵ نفر فوت شده است که چنانچه بعد از روشن شدن علت حادثه، تقصیری از سوی مرجع قضایی متوجه مسئولان فنی یاد شده شود، بیمه‌گر با درنظر گرفتن سایر حدود و شرایط بیمه نامه نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد کرد.
 
 
 



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7386/12/547495/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها