بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

كلاه مردم ايران تغيير كرد

تمایل فوق‌العاده عموم برای تغییر کلاه همه مغازه‌های کلاه دوزی را به‌کار واداشته و با جدیتی مشغول ساختن انواع کلاه‌های تمام لبه دار هستند. اعضاء وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی همگی کلاه‌های خودشان را تغییر داده و کلاه تمام لبه دار به سر گذاشته‌اند.برای مستخدمین بلدیه کلاه کاسکت با نوارهای زرد و سفید مطابق رتبه آنها در نظر گرفته شده و شکل آن تصویب گردیده دستور تهیه آن داده شده است. وزارت معارف برای اعضاء و اجزاء و معلمین مدارس کلاه کاسکت تصویب نموده‌اند و اغلب اعضاء هم این دو روزه تهیه کرده و گذاشته‌اند. سایر طبقات انواع کلاه‌های نمدی، حصیری، تابستانی کپی، کاسکت و غیره تهیه کرده و بعضی از کلاه دوزها هم فرم‌های شکیل دوخته و در دسترس عموم گذاشته‌اند.
روزنامه کوشش- چهارشنبه 21 خرداد1314

ساعات رسمی در تمام مملکت

طبق تصویب هیأت محترم وزراء عظام، ساعت رسمی واحد در کلیه نقاط مملکت شاهنشاهی باید برقرار باشد. این ساعت در تمام روابط عمومی مملکت به‌کار می‌رود و در هر شهر یا قصبه که دفتر تلگراف باشد همه ادارات و مؤسسات ساعت خودشان را باید با ساعت تلگرافخانه مطابق نگاهدارند تا همیشه ساعت شهرها با ساعت تهران یکسان باشد.
بدیهی است تطبیق این ساعت که ساعت رسمی مملکت است مانع این نیست که هر شهری ساعت محلی خود را نیز به تناسب افق آن شهر معین نموده و در احتیاجات خصوصی خود به‌کار ببرند. بنابر این از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن به کلیه مراکز تلگرافی ایالات و ولایات دستور لازم صادر گردیده که همه روزه ساعت صحیح را از تلگرافخانه تهران گرفته و به نقاط تابعه بدهند و ضمناً به بلدیه و ادارات حوزه نیز اطلاع بدهند که ساعت خود را از روی ساعت تلگرافخانه تصحیح نمایند.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 27 خرداد 1314

نام جدید شهرهای ایران

در چند ساله اخیر اسامی بعضی از شهرها تغییر نموده و نام های مناسبتری به‌جای آن تعیین گردیده است.
 اسامی جدید شهرهایی که تغییر کرده است درج می گردد.اکنون در کلیه مراسلات رسمی و پستی و غیره همیشه اسامی جدید شهرهای مزبور مورد استعمال می باشد و اسامی قدیم کاملا متروک گردیده است.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 28 خرداد 1314

دستور مجالس سوگواری

از طرف ریاست وزرا مقرر است، چون مجالس ترحیم به‌طوری که تاکنون معمول و متداول بوده نظم و ترتیب صحیحی نداشته هم اسباب زحمت و هم مایه تضییع اوقات و هم بر خلاف اصول حفظ الصحه است و بعلاوه برای صاحبان عزا نیز مشکلاتی در بر دارد، لذا برای تسهیل امر و اصلاح اوضاع کنونی مقرر می‌شود:
1- از طرف بلدیه در چند ناحیه شهر مساجدی برای مجالس ترحیم در نظر گرفته شود که بالنسبه بزرگ و جامع و در دسترس عموم باشد و این تعیین و تخصیص به اطلاع هر ناحیه رسانده شود.
۲- مقداری نیمکت و میز از طرف بلدیه تهیه و در هر یک از مساجد معینه به قدر کفایت برای نشستن واردین گذاشته شود تا از این به بعد جالسین روى زمین ننشینند.
3 - یک میز بزرگ که روپوش سیاه داشته باشد در محل مناسب برای گذاشتن جزوات کلام‌الله مجید گذاشته شود. قراء هم باید در جلوی همین میز قرار گرفته به تلاوت قرآن مشغول شوند. گذاشتن گلدان و قدح که چیز زایدی است روی میز یا روی زمین موقوف شود.
4- مجلس ترحیم بیش از یک روز نباید باشد و مدت انعقاد مجلس چه قبل از ظهر و چه بعد از ظهر بیش از دو ساعت نباید باشد.
5- هر وقت فوتی اتفاق افتاد و صاحب عزا خواست مجلس ترحیم برپا کند باید فوراً به بلدیه اطلاع داده، روز و ساعت انعقاد مجلس را معین نماید تا مأموران بلدیه مجلس را برای موعد معین آماده نمایند و قبلاً به اطلاع عامه نیز برسد یا اگر صاحب عزا ترجیح می‌دهد اشخاصی را بخصوص دعوت کند.
6- ختم کردن مجلس از طرف شخص معین رسمی یا غیر رسمی نباید بعمل آید و صاحب عزا هیچگونه ترصد و انتظاری از این بابت نباید داشته باشد بلکه باید نیم ساعت به آخر وقت مانده شروع به خواندن الرحمن کرده و مجلس را بهر حال که هست خاتمه بدهند و بعد از قرائت الرحمن اگر صاحب عزا خواست که ذکر مصیبتی هم بشود واعظی که دعوت می‌شود ذکر مصیبت را با کمال اختصار خواهد کرد.
7- صرف چای و قهوه و قلیان و سیگار در مجالس ترحیم باید متروک شود.
8- مأموران بلدیه و نظمیه مأمور و مراقب اجرای مقررات فوق هستند.
روزنامه کوشش- چهارشنبه 28 خرداد 1314

اطفاء حریق به خرج بلدیه

در سال های آغازبه کار اداره اطفائیه مردم یا اعتقاد چندانی به این اداره نداشته یا پولی برای اطفای حریق نداشتند که اداره بلدیه را مجبور به صدور اخطاریه های پی در پی می کرد:
گاهی اتفاق می‌افتد که صاحبان اماکن موقع وقوع حریق در اطلاع و اخبار حادثه مسامحه می‌کنند در حالتی که عدم اطلاع به دایره اطفائیه موجب خواهد شد که خسارت بیشتری به مالکین متوجه شود. لذا برای اطلاع به عموم اهالی محترم اعلان می‌شود که در مواقع وقوع حریق برای جلوگیری از هر نوع حادثه و خسارت باید فورا بوسیله تلفن نمره ۱۵ به اطفائیه بلدیه اطلاع دهند تا بلافاصله از طرف مأموران مربوطه اقدامات لازمه بعمل آید. ضمناً تذکر می‌دهد کلیه عملیات مأموران و اطفاء حریق به خرج بلدیه انجام گرفته و دیناری مخارج به هیچ اسم و رسم متوجه صاحبان املاک نخواهد بود.
بلدیه طهران
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 3 تیر 1314







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7386/16/547505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها