به نام تاریخ



16 تیر
در صد و نهمین روز از سال 99 هم درباره چهره‌های فرهنگی و هنری می‌خوانیم که در چنین روزی متولد شده یا درگذشته‌اند؛ چهره‌هایی شناخته شده و شاخص.

تولدها
گلی امامی: نام گلی امامی را به‌عنوان مترجم بسیاری از کتاب‌ها دیده‌اید. امامی سال 1321 در چنین روزی به دنیا آمد و در مدرسه مترجمی اشمیت درس خواند و پس از چند سال زندگی در انگلستان و آلمان به ایران بازگشت. او رئیس انجمن صنفی و ویراستاران تهران و مترجم بسیاری از کتاب‌های مشهور مانند «دختری با گوشواره‌های مروارید»، «حباب شیشه‌ای»، «پی پی جوراب بلند» و «جستارهایی در باب عشق» بوده است.
حسین ملک: نوازنده مشهور سنتور که توانست تحولی در نواختن این ساز ایجاد کند سال 1304 در چنین روزی به دنیا آمد. او و برادرانش یعنی اسدالله و عبدالله تحت تأثیر دایی‌هایشان جذب موسیقی شدند و حسین ملک ویلن و سنتور آموخت که بعدها سنتور را جدی‌تر دنبال کرد و ابوالحسن صبا، نورعلی خان برومند و حسین یاحقی از استادان او بودند. سال 1320 همکاری با رادیو را آغاز کرد و در ارکستر مرحوم صبا هم نوازندگی می‌کرد. پس از تأسیس تلویزیون او به‌عنوان اولین سولیست سنتور کارش را دنبال کرد. ملک براساس اصول سنتور می‌ساخت اما به‌دلیل نواقصی که حس می‌کرد همچنان این ساز دارد، سیستم نوازندگی و نت‌خوانی این ساز را تغییر داد و این منجر به ایجاد تغییراتی در ساخت سنتور  و شهرت بیشتر او شد. ملک سال 1378 درگذشت.
سیلوستر استالونه: امروز هفتاد و چهارمین سال تولد بازیگری است که هنوز هم خیلی‌ها او را با نام «راکی» می‌شناسند. استالونه ابتدا در فیلم‌های کوچک و نقش‌های کم اهمیت بازی می‌کرد و بعد از دیدن مسابقه‌ای از محمدعلی کلی تصمیم به نوشتن فیلمنامه‌ای درباره یک بوکسور گرفت. اولین فیلمنامه «راکی» را سه روزه نوشت و شرط گذاشت که خودش نقش اصلی را بازی کند. استالونه از پس نقش «راکی بالبوآ» به خوبی برآمد و این فیلم که با هزینه یک میلیون دلار ساخته شده بود، 213 میلیون دلار فروش کرد و جایزه اسکار بهترین فیلم را هم در سال 1976 به دست آورد. «جان رمبو» دیگر نقش معروف استالونه است که قرار بود استیو مک کوئین آن را بازی کند اما با مرگش این نقش به استالونه رسید و مجموعه فیلم‌های «رمبو» هم مانند «راکی» با موفقیت زیادی روبه رو شد. البته استالونه همیشه موفق نبوده و رکورددار تعداد نامزدی در جایزه تمشک طلایی هالیوود است که به بدترین‌های سینمای هر سال تعلق می‌گیرد.
فریدا کالو: نقاش مکزیکی که به‌عنوان یک سمبل شناخته می‌شود، سال 1907 در چنین روزی به دنیا آمد. فریدا به خودنگاره‌های خاصش شهرت دارد که در واقع تداوم عکس‌هایی است که پدر عکاسش از او می‌گرفت. پس از یک تصادف شدید نقاشی کشیدن را در حالی که تمام بدنش در گچ و آتل بود آغاز کرد. فرهنگ مکزیکی در آثار کالو بسیار مشهود است و از نمادهای اسطوره‌ای و افسانه‌ای آزتک در آنها استفاده می‌کرد. نقاشی‌هایی که بازتاب زندگی سخت او بودند. فریدا کالو سال 1954 درگذشت.
    بیژن الهی شاعر و مترجم، پروین صالح نوازنده قیچک و ویلن، ویتوریو دسیکا کارگردان ایتالیایی، جرج کیوکر کارگردان امریکایی، داریوش موفق بازیگر، کاوه مهدوی نمایشنامه نویس، آرش حاج امینی شاعر، حسن عالی‌زاده شاعر، مینا افتاده نوازنده سنتور و غلامحسین شادی زرنق هنرمند گچبر هم در چنین روزی به دنیا آمده‌اند.

درگذشت ها
فخری گلستان: سفالگر و مترجم و فعال حقوق کودکان سال 91 درگذشت. او متولد سال 1304 و همسر ابراهیم گلستان بود و سفالگری را اگرچه دیر آغاز کرد اما آنچنان موفق بود که از سوی دوسالانه سفالگری از او تجلیل شد. کتاب‌های «فیل» و «کسی مرا نمی‌شناسد؛ صدای کودکان   زاغه نشین امریکا» از ترجمه‌های فخری گلستان است. او را جزو نخستین کسانی می‌دانند که برای بهتر شدن زندگی کودکان خیابانی تلاش می‌کرد و سال‌ها مدیر پرورشگاهی بود که در آن به تربیت فرزندان معتادان می‌پرداخت.
ویلیام فاکنر: یکی از شاخص‌ترین چهره‌های ادبیات و داستان‌نویسی معاصر امریکا و جهان سال 1962 در چنین روزی درگذشت. او که به‌دلیل داستان‌های کوتاهش شهرت دارد، سال 1897 به دنیا آمد. بیشتر آثارش در دهه 20 و 30 میلادی منتشر شدند اما تا سال 1949 که جایزه نوبل ادبیات را برد ناشناخته بود. «خشم و هیاهو»، «گور به گور»، «روشنایی در ماه اوت» و «آبشالوم، آبشالوم» مشهورترین آثار او هستند. ضمن اینکه «حکایت» و «چپاولگران» از او برنده جایزه پولیتزر هم شده است. شیوه بیان، داستان‌های ظریف و عاطفی و استفاده از جریان سیال ذهن از ویژگی‌های آثار فاکنر است.
    عزیز نسین نویسنده ترکیه‌ای و گی دو موپاسان نویسنده فرانسوی هم در چنین روزی درگذشتند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7386/20/547533/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها