آزمایش ناموفق پاتریوت امریکا در بغداد




زهره صفاری/ آزمایش سامانه دفاع موشکی امریکا (پاتریوت) در منطقه سبز بغداد که ناکامی این سامانه دربرابر تهاجم‌های احتمالی را نشان داد، با واکنش تند پارلمان عراق رو به رو شد. پارلمان عراق در بیانیه‌ای هشدار داده است، «این دست اقدامات تحریک آمیز است و باید متوقف شود.»
 به گزارش «میدل ایست پرس»، در این مانور آزمایشی که با مجوز دولت «الکاظمی» شامگاه شنبه در محدوده استحکامات منطقه سبز بغداد و در منطقه «الخضرا» انجام شد، نظامیان امریکایی از هلیکوپترهای آپاچی و موشک‌های واقعی بهره برده بودند و سیستم موشکی و پدافند پاتریوت هر دو از داخل محوطه سفارت امریکا در بغداد هدایت می‌شدند. «العربیه» در توصیف این مانور خطرناک نوشت: «چندین موشک توسط سامانه پدافندی شناسایی شد اما شماری نیز در داخل منطقه سبز فرود آمد و سبب ایجاد رعب و وحشت شد.» برخی منابع نیز از کشته شدن یک کودک در این رخداد خبر دادند.
بنا بر اعلام رسانه‌های عراقی، امریکایی‌ها که بویژه از آغاز سال جاری و پس از ترور فرماندهان نظامی ایران و عراق، بارها با شلیک راکت‌هایی از مواضع شبه نظامیان تهدید شده‌اند، برای دفع حملات، اقدام به قرار دادن این پدافند در نقاط مختلف عراق کردند. موضوعی که بارها مورد نقد گروه‌های عراقی قرار گرفته است، اما مانور اخیر جدی ترین واکنش امریکایی‌ها بود که به دلیل عمل نکردن سیستم پدافند سبب بروز خسارات و رعب و وحشت در منطقه شد. در همین حال گروه‌های ضدامریکایی این حمله را محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت عراق از سوی ایالات متحده عنوان کردند. همزمان با این حملات، ساکنان با صدور هشدارهای امنیتی به مناطق امن رفتند. همچنین ورودی شرقی «منطقه سبز» و محل استقرار سفارتخانه امریکا در پی این آزمایش ناموفق مسدود شد.
هشدار پارلمان به «الکاظمی»
با اینکه شواهد نشان می‌دهد مانور خطرناک امریکا در منطقه سبز مجوز دولتی داشته اما پارلمان آن را محکوم کرد. «حسن کریم الکعبی»، سخنگوی پارلمان عراق در حالی که این اقدام امریکا را حرکتی تحریک آمیز و نقض قوانین بین المللی عنوان کرد، با هشدار به دولت «الکاظمی» برای تغییر مواضع خود در ارتباط با ایالات متحده، گفت: «اقدام سفارت امریکا برای انجام آزمایش موشکی در منطقه مسکونی قلب بغداد غیرقابل قبول و چالش برانگیز است. این گونه اقدامات در عراق غیرقانونی و بشدت تحریک آمیز است و باید متوقف شود.»
به باور ناظران هرچند دولت عراق تأکید کرده در سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن خروج نیروهای امریکایی از عراق در دستور کار قرار دارد، برگزاری دور نخست نشست استراتژیک عراق و امریکا زمینه ساز این‌گونه اقدامات امریکا در خاک عراق شده است. این در حالی است که بسیاری از گروه‌های مبارز و مقامات عالیرتبه بغداد خواستار خروج نظامیان امریکایی از خاک این کشور هستند.
براساس گزارش «ایرنا»، «بغداد الیوم» نوشت: «محمد آل رضا»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از نخست وزیر این کشور به عنوان فرمانده کل قوا و دیگر فرماندهان عملیات مشترک این کشور خواست، موضعی جدی نسبت به این حادثه داشته باشند: «دولت عراق موظف به حمایت از سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک واقع در این کشور از سوی همه گروه‌ها است. اما شلیک موشک در داخل سفارتخانه که امروز اتفاق افتاد غیر قابل است. نمی‌توان باور کرد سفارتخانه‌های منطقه سبز بغداد، پادگان شده‌اند و سامانه پاتریوت نیز در آن قرار دارد.»
ضرب الاجل به ترکیه
مداخلات ترکیه در منطقه شمالی عراق که در دو هفته گذشته با حملات متعدد جنگنده‌های این کشور به مناطق کردنشین به اوج خود رسیده، به نوشته «عرب نیوز» با هشدار جدی بغداد روبه‌رو شده است. مقامات عراقی که به استقرار ایست‌های بازرسی ترکیه در خاک عراق انتقاد دارند، اقدام ترکیه را نقض حاکمیت عراق دانستند. در همین راستا، حضور نظامیان عراقی در مرزها تقویت شده تا مانع نفوذ بیشتر ترکیه به این کشور شوند.
در پی این اقدامات، دولت عراق در بیانیه‌ای، خواستار توقف فوری حملات به شمال این کشور شد. به نوشته «بغداد الیوم» در این بیانیه آمده است: «ترکیه از مدتی پیش حملات متعددی در خاک عراق داشته است که ما علاوه بر محکومیت این اقدامات که به روابط مستحکم، دوستانه و درازمدت دو ملت دوست، ضربه می‌زند، مداخلات ترکیه را تجاوز به حاکمیت، جان و اموال و دارایی‌های شهروندان عراقی‌ می‌دانیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7386/4/547569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها