امید به رونق صنعت نساجی در سیستان و بلوچستان پس از سال‌ها رکود

حیات دوباره کارخانه بافت بلوچ




شیما جهانبخش
خبرنگار
کارخانه تعطیل شده بافت بلوچ ایرانشهر که روزگاری یکی از صنایع مادر نساجی کشور محسوب می‌شد و با اشتغال 3 هزار نفر یکی از ارکان اصلی اشتغال در جنوب استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌آمد پس از چندین سال رکود با حمایت‌های رهبرمعظم انقلاب و توجه ویژه مسئولان کشوری بار دیگر شروع به کار کرده است.
 در حال حاضر تنها واحد ریسندگی این کارخانه شروع به کار کرده اما مسئولان امیدوارند در آینده نزدیک با شروع به کشت پنبه به‌عنوان حلقه نخست مواد اولیه در هزاران هکتار از اراضی منطقه علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش تولید، زمینه راه‌اندازی بخش بافندگی و ایجاد اشتغال پایدار در این استان فراهم شود.
«محمودرضا رحمتیان»، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران» اظهارداشت: این کارخانه در سال ۶۳ مورد بهره‌برداری اولیه قرار گرفت و در حوزه ریسندگی، ‌بافندگی و چاپ فعالیت خود را آغاز کرد. ظرفیت اسمی تولید آن ۲۲ تن نخ در روز و ۲۸ میلیون مترمربع منسوجات در سال بود اما متأسفانه به‌دنبال آتش‌سوزی در سال ۸۶ به حالت نیمه فعال درآمد و سالن ریسندگی آن به‌صورت کامل تعطیل شد. سالن‌های چاپ و تکمیل هم به‌دلیل تعمیرات و نوسازی به پایین‌ترین ظرفیت تولید رسیدند و عملاً کارخانه تعطیل و کارگران زیادی بیکار شدند. وی ادامه داد: تا اینکه براساس تأکید رهبری مبنی بر احیای کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیش از ۲ هزار میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی و اجرای طرح توسعه در این واحد تولیدی سرمایه‌گذاری کرد و ما توانستیم چراغ این کارخانه را دوباره روشن کنیم.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با اشاره به تجهیز کارخانه بافت بلوچ به ماشین‌های مدرن، ادامه داد: تلاش کرده‌ایم با تجهیز و نوسازی این کارخانه در فاز نخست با اشتغالزایی ۱۵۰ نفر، زمینه تولید 4 هزار و 500 تن انواع نخ پنبه‌ای مورد نیاز کشور را فراهم کنیم. پیش‌از این روزانه 3 تن نخ در واحد ریسندگی تولید می‌شد اما با نصب ماشین‌آلات جدید علاوه بر اینکه تولید نخ به ١۵ تن در روز افزایش می‌یابد بلکه کیفیت محصولات نیز بیشتر خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه روزگاری بیش از 3 هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار بودند، افزود: در حال حاضر در این مجموعه ۱۷۶ نفر مشغول به‌کار هستند اما با بازسازی و احیای کامل این کارخانه، 150 شغل جدید در استان ایجاد شده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بزودی با بهره‌برداری کامل آن تعداد بیشتری از جوانان استان مشغول به‌ کار شوند.
تشکیل کارگروه تخصصی با هدف بررسی دقیق پیشرفت بازسازی
«ابوذر کوثری»، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر راه‌اندازی و رونق مجدد کارخانه را یکی از اولویت‌های استان دانست و گفت: کارخانه بافت بلوچ از 2 خط ریسندگی و بافندگی تشکیل شده که با اقدامات انجام گرفته از سوی مسئولان استانی و حمایت‌های مسئولان کشوری خط ریسندگی شروع به کار کرده و راه‌اندازی بخش بافندگی نیز دردستور کار قرار گرفته و تلاش‌ها بر این است که مطابق برنامه زمان‌بندی شده، قدم به قدم و فاز به فاز این بخش نیز به چرخه تولید اضافه شود.
وی با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات موجود و دغدغه‌های اصلی باید همه مردم و مسئولان همکاری کنند، تصریح کرد: در ۲ دهه گذشته بدنه کارخانه بافت بلوچ ضعیف شده و با مشکلات متعددی روبه رو شده بود به گونه‌ای که سرمایه درگردشی وجود نداشت اما اکنون با حمایت‌های صورت گرفته از سوی مسئولان این مشکلات از میان رفته و امیدواریم با همدلی و همکاری همگانی بتوانیم از ظرفیت کامل این کارخانه برای رونق استان استفاده کنیم.
راه‌اندازی خط ریسندگی کارخانه بافت بلوچ با حضور رئیس جمهوری
 «ماندانا زنگنه»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان وبلوچستان نیز در این زمینه گفت: با حمایت‌های رهبری و سرمایه‌گذاری دولت بخش ریسندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر در هفته گذشته از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.
وی با اشاره به اینکه واحد ریسندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر در سال 86 به علت آتش‌سوزی تخریب شده بود، افزود: در سال ۹۴ احیای این واحد در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفت و فاز نخست واحد ریسندگی با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. در فاز اول این پروژه زمینه تولید ۴۵۰۰ تن انواع نخ پنبه‌ای مورد نیاز کشور و اشتغال 150 نفر فراهم شده است.
 زنگنه ادامه داد: در مرحله دوم اجرای این طرح درصدد هستیم واحد بافندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر راه‌اندازی شود تا زنجیره تولید پارچه در این واحد صنعتی به مرحله نهایی که بحث رنگ‌رزی و چاپ است برسد و یک زنجیره اصلی نساجی و پوشاک در این کارخانه شکل گیرد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7390/6/547938/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها