روحانی : افتتاح 6 پروژه صنعتی و معدنی در یک روز نشانگر شکست تحریم‌هاست

تصمیمات سخت برای صادرکنندگانی که ارز خود را بازنگردانده‌اند


گروه اقتصادی / 6 پروژه صنعتی به ارزش سرمایه‌گذاری ۵۸۸۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۲۰۴ نفر پنجشنبه گذشته در سیزدهمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها که در پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» دیده شده تا پایان سال ادامه خواهد داشت و آنگونه که اعلام شده تا پایان سال جهش تولید 200 طرح صنعتی و معدنی به بهره‌برداری می‌رسد. رئیس جمهوری در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی کشور که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: با وجود توطئه‌های تبلیغاتی در فضای مجازی، به مردم می‌گویم با وحدت، اتحاد، تلاش، همفکری و فعالیت در مسیر تولید، بخوبی می‌توانیم در برابر دشمن ایستادگی و مشکلات را حل و فصل کنیم. به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، او افتتاح طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری معادل 5 هزار و 800 میلیارد تومان در یک روز در حوزه صنعت و معدن را بیانگر ناکامی تلاش دشمنان برای پیشبرد سیاست‌های ضد ایرانی دانست و گفت: در 12 رشته صنعتی در سه ماهه اول با رشد بسیار خوبی مواجه بودیم و این نشان می‌دهد مردم سختکوش ایران در شرایط بسیار پیچیده، مسیر تولید را ادامه و هدف جهش تولید را محقق کرده‌اند. رئیس جمهوری در همین ارتباط با ارائه آماری اظهارداشت: در زمینه پتروشیمی در این سه ماه 7 درصد افزایش تولید داشتیم، در خودروی سواری 8.5 درصد، در تولید وانت 23 درصد، در انواع لاستیک خودرو 31درصد، در شمش آلومینیوم32 درصد، در سیمان 10.5 درصد و در فولاد خام 5.5 درصد افزایش تولید داشتیم.
توطئه امریکا با تولید ناکام می‌ماند
حسن روحانی همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان را به تلاش مضاعف در مسیر جهش تولید و صادرات فرا خواند و گفت: دشمنان و در رأس آنها امریکا می‌کوشند که کشور را در زمینه تأمین ارز مورد نیاز دچار مشکل کنند اما این توطئه امریکا با فعال شدن همه ما در بخش تولید و صادرات، ناکام خواهد ماند.
چرایی نوسان قیمت ارز
روحانی درباره عدم تعادل قیمت ارز در بازار، گفت: اینکه امروز می‌بینیم قیمت ارز متعادل نیست، به دو دلیل است؛ یکی اینکه در فروردین و اردیبهشت و حتی اسفند، صادرات به خاطر شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شد، یعنی از ماه اسفند مرزهای کشور با همسایگان تقریباً همه مرزها، غرب و شرق بسته بود و بتدریج در اردیبهشت شروع به بازگشایی شد، بنابراین در صادرات وقفه‌ای در این دو ماه ایجاد شد که آثار آن وقفه را امروز می‌بینیم.
گلایه از برخی از صادرکنندگان
رئیس جمهور همچنین در آیین بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی، از برخی صادرکنندگان کشور گلایه کرد و گفت: 20 میلیارد یورو جنس در ماه‌های گذشته صادر شده (از اواخر سال 98) و امروز زمان قانونی بازگشت ارز آن گذشته و حتی اگر دوره کرونا را هم به زمان قانونی آن اضافه کنیم، باز هم زمانی که باید ارز را برگردانند، سپری شده و لذا ناچاریم تصمیم‌های حادی را اتخاذ کنیم؛ هیچ وقت دلمان نمی‌خواست که از طریق اعمال فشار یا از طریق اقدامات قضایی بخواهیم یک صادرکننده را مجبور کنیم ارز حاصل از صادراتش را بازگرداند. برای اینکه مبنای دولت این است که همه مردم کشور و صادرکنندگان، می‌خواهند برای کشور، تولید، اشتغال و تأمین ارز تلاش کنند. او گفت: صادرکنندگان کشور سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی امریکا هستند.
41 میلیارد دلار صادرات
روحانی ادامه داد: طبق محاسبات، امسال می‌توانیم 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که این رقم بیش از نیازهای وارداتی ما است؛ بنابراین اگر این میزان ارز وارد کشور شود، کل نیازهای وارداتی حل می‌شود، چون نیاز وارداتی کشور همین مقدار و حتی مقداری کمتر است. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر همه طبق وظیفه‌مان عمل کنیم مشکل ارز هم حل می‌شود، قیمت ارز هم متعادل می‌شود، مواد اولیه کارخانجات هم بموقع به دست آنها می‌رسد و کالاهای اساسی که مهم است بموقع وارد کشور می‌شود. الحمدلله امروز در تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی مشکلی نداشتیم و اینها را بموقع خریداری کردیم، بموقع وارد می‌کنیم و در بقیه امور هم این چنین خواهد بود.
او گفت: خواهش دولت این است که در شرایط فعلی کشور، همه دست به دست هم بدهیم و بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.
تحول اقتصادی در سیستان و بلوچستان
 اوهمچنین به اجرای طرح‌های گسترده دولت برای آبادانی استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان استان راهبردی کشور اشاره کرد و افزود: با سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که در همه حوزه‌ها انجام شده، شاهد تحولی در استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود و با افتتاح فاز یک طرح بافت بلوچ، یکی از دستورات و آرزوهای رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق شد و باید با تلاش مضاعف، سیستان و بلوچستان با تکمیل زنجیره نساجی، به یکی از قطب‌های نساجی کشور نیز تبدیل شود؛ به خاطر حوادثی که در سال 87 رخ داده بود، بخش بزرگی از این کارخانه تعطیل شده بود. رئیس جمهوری اظهارداشت: اولین سفری که در دولت یازدهم به سیستان و بلوچستان داشتم، علاوه بر نکاتی که رهبر معظم انقلاب به بنده فرمودند، گفتند که دولت کاری کند مجتمع بافت بلوچ فعال شود. حالا هم به خاطر علاقه‌ای که ایشان به استان سیستان و بلوچستان دارند، به خاطر دورانی که ایشان در آن استان در زمان رژیم گذشته تبعید بودند و این مناطق را از نزدیک با چشم خودشان قبل از انقلاب دیده بودند، خیلی مایل بودند که این مجتمع صنعتی بافت بلوچ فعال و افتتاح شود.
سیستان و بلوچستان قطب تولید پارچه
روحانی گفت: بسیار مهم است که سیستان و بلوچستان به‌عنوان یک استان استراتژیک برای کشور و استان مرزی به یک قطب برای بافندگی و تولید پارچه تبدیل شود. او یادآور شد: همسایه شرقی سیستان و بلوچستان، یعنی پاکستان، یکی از قطب‌های تولید پارچه است و سیستان و بلوچستان هم می‌تواند یک قطب بزرگ برای تولید پارچه باشد و شاهد یک تحول خوب در این استان باشیم، البته استان سیستان و بلوچستان معادن بسیار غنی دارد که از معادن آن هم باید استفاده شود و به حول و قوه الهی، با سرمایه‌گذاری که انجام می‌گیرد، شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهیم بود.
رکورد در تولید محصولات معدنی
رئیس جمهوری درباره طرح‌های معدنی که طی 13 هفته جاری افتتاح شده است، تصریح کرد: تولید آهن اسفنجی، فولاد، گندله، کنسانتره در کشور عزیزمان در طول 7 سال، دو برابر آن چیزی شده که قبل از سال 92 در کشور بود، یعنی در طول 7 سال معادل تاریخ صنعتی- معدنی کشور ظرفیت تولید افزایش یافته است و این به معنای تلاش و فعالیت بخش خصوصی، مهندسین و بخش‌های مربوطه در دولت است که همه دست به دست هم دادند و این دستاورد عظیم و بزرگ را به دست آوردند. روحانی با اشاره به صحبت‌های سرپرست وزارت صمت گفت: در ریسندگی توان کشور در این 7 سال به دو برابر رسیده که این نشان از آن است که کشور و مردم با وجود تحریم و فشار و توطئه خارجی و یک عده کسانی که به شرایط کشورمان توجه ندارند و در فضای مجازی سنگ‌اندازی و واقعیت‌ها را تحریف می‌کنند، امروز شاهد باشند که 5 هزار و 800 میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز در ایران اسلامی افتتاح می‌شود.
سه ماه سخت داشتیم
او خاطرنشان کرد: واقعاً سه ماهه اول امسال بسیار سخت بود چرا که با تحریم، کرونا و سایر مشکلات مواجه بودیم، اما تولید محصولات صنعتی کشور تقریباً در همه رشته‌های مهم افزایش پیدا کرده است؛ در این سه ماه آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردم سختکوش کشورمان در شرایط بسیار پیچیده، مسیر تولید را ادامه می‌دهند و هدف جهش تولید را محقق می‌کنند.
 افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز در دولت دوازدهم
روحانی با بیان اینکه، همه تلاش دولت این است که آزادراه اصفهان- شیراز تا پایان این دولت افتتاح شود، تصریح کرد: کوتاه شدن راه و امن شدن مسیر شیراز و اصفهان جزو مواردی است که ان شاءالله تلاش می‌کنیم تا پیش از پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد، همچنین در سیستان و بلوچستان، شاهد یک تحول بسیار خوب هستیم. امروز سیستان و بلوچستان از گاز برخوردار است و این شبکه گاز باید توسعه پیدا کند. استانی که امروز دارای راه‌آهن هست و دولت همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این راه‌آهن از چابهار به زاهدان متصل شود. علاوه بر این طرح‌های مربوط به آبادانی سواحل مکران که برای کشور اهمیت زیادی دارد در حال اجراست.
200 طرح صنعتی و معدنی در سال99
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قول وزارت صمت این است که امسال شاهد افتتاح 200طرح بزرگ صنعتی و معدنی به ارزش 170هزار میلیارد تومان باشیم، ادامه داد: ان‌شاءالله در هفته‌های آتی بتدریج طرح‌های صنعتی و معدنی دیگر هم افتتاح خواهد شد و مردم شاهد خواهند بود که با‌وجود سختی‌های امسال، شاهد تحولات بسیار مثبت در کشور خواهیم بود.
حل و فصل دلایل گرانی
او ادامه داد: همه استانداران، وزرا، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، باید به این مسأله توجه کنند که باید تولید و اشتغال را بالا ببریم و اگر تولید بالا نرود، اشتغال بالا نمی‌رود. باید تولید را بالا ببریم تا بازار کشور را اشباع کنیم و در نتیجه قیمت اجناس را متعادل کنیم. روحانی تصریح کرد: وقتی صحبت از این می‌کنیم که قیمت برخی از اجناس در بازار امروز متعادل نیست، یکی از راه‌های آن افزایش تولید است. وقتی عرضه را در بازار زیاد کردیم و تولید زیاد شد، به طور طبیعی قیمت هم متعادل می‌شود، البته دلایل دیگری هم دارد که به فکر حل و فصل آن هستیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه باید با افزایش تولید، صادرات را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: امروز بخش عظیمی از صنایع معدنی کشور صادرات انجام می‌دهد و بخشی از صادرات غیرنفتی کشور محصولات صنایع معدنی و پتروشیمی است، اینها بخش‌هایی هستند که کمک بسیار زیادی به کشور می‌کنند.
تسهیل تولید را هدف‌گذاری کردیم
او با اشاره به اینکه با تولید و صادرات می‌توان توطئه امریکا را از بین ببرد، تأکید کرد: تمام تلاش دولت این است که موانع تولید را بردارد و مسیر را تسهیل کند، دولت الکترونیک یکی از اهدافی است که امسال دولت، هم به خاطر اهداف خود برای جهش تولید و هم در مقابله با کرونا با جدیت دنبال می‌کند.

بــــرش
کدام پروژه‌ها به بهره‌برداری رسید؟

روز پنجشنبه و به‌صورت همزمان از 6 پروژه صنعتی بهره‌برداری شد که سه پروژه آن در استان سیستان و بلوچستان بود.
1-طرح تولید نخ پنبه‌ای در شهرستان ایرانشهر با ظرفیت تولید ۴۵۰۰ تن نخ در سال.
 2-طرح توسعه تولید انواع قوطی فلزی کنسرو با ظرفیت تولید سالانه ۸ هزار تن قوطی.
3- فاز اول طرح بازسازی مجتمع انبارهای مکران در چابهار با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن ذخیره کالای اساسی.
4-طرح توسعه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۱.۸ میلیون تن آهن اسفنجی در سال در استان فارس.
 5-طرح توسعه تولید گندله آهن با ظرفیت تولید سالانه ۳.۵ میلیون تن در استان فارس.
6- واحد تولید گلوکز و نشاسته با ظرفیت تولید ۹۵ هزار تن گلوکز و نشاسته در سال در شاهین شهر و میمه اصفهان.

6نکته

12 رشته صنعتی در سه ماهه اول سال‌جاری رشد داشته است
در سال‌جاری 200 طرح صنعتی و معدنی در کشور به ارزش 170 هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود
امسال می‌توان 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را ثبت کرد
صادرکنندگان سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم امریکا هستند
توطئه امریکا با فعال شدن همه ما در بخش تولید و صادرات از بین می‌رود
طبق اعلام بانک مرکزی برخی از صادرات‌کنندگان 20 میلیارد یورو ارز را هنوز بازنگردانده‌اند و ناچار به اتخاذ تصمیم‌های سخت شدیم

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7390/8/547951/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها