در انتظار واکسن کرونا



مترجمان: دامون افضلی،نیمافاتح
ادعاهای اخیر درمورد پایان ساخت واکسن کووید‌۱۹ وتحویل«دوونیم میلیارد دُز» از آن به عموم مردم جهان تاپایان سال‌جاری میلادی، هیچ پایه‌ درستی ندارد. تاکنون هیچ واکسنی برای کووید‌۱۹ نهایی نشده است وطبق برآورد«سازمان بهداشت جهانی» اگر همه‌‌چیز درست پیش برود و همچنین بودجه‌ مورد نظر تأمین شود احتمالاً تاپایان سال ۲۰۲۱ (یک‌ونیم سال بعد) دومیلیارد دُز از واکسن کووید‌۱۹ توزیع می‌شود مگرآنکه شرایط به‌گونه‌ای دیگرپیش رود. آنچه درپی می‌آید دو یادداشت از گاردین و اکونومیست است: اولی نگاهی جامع و دقیق به همه تلاش‌های این عرصه دارد و دومی به محتمل‌ترین گزینه واکسن (واکسن آکسفورد) اختصاص یافته است.

به دنبال واکسن کروناویروس: چقدر به واکسن نزدیکیم؟
بیش از 140 تیم پژوهشی برای ساخت یک واکسن مطمئن و مؤثر برای کروناویروس در حال رقابتند.
نیکو کامندا و فرانک هولی‌ـ‌جونز
3 ژوئن 2020
 پژوهشگران سراسر جهان در حال رقابت برای ساختن واکسن کووید‌‌19 هستند‌، با بیش از 140 واکسن نامزد که همگی توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیگیری می‌شوند. واکسن‌ها معمولاً به سال‌ها آزمایش نیاز دارند و تولید انبوه‌شان زمانِ حتی بیشتری می‌برد، ولی دانشمندان امیدوارند ظرف 12 تا 18 ماه یک واکسن کروناویروس بسازند. واکسن از ویروس (یا بخشی از آن) تقلید می‌کند، از بدن در برابر آن محافظت می‌کند و سیستم ایمنی بدن را به تولید پادتن وامی‌دارد. واکسن‌ها نسبت به داروها باید استانداردهای ایمنی بالاتری داشته باشند چون به میلیون‌ها فرد سالم تزریق می‌شوند.
واکسن‌ها چطور آزمایش می‌شوند؟
در مرحله پیش‌‌‌-بالینی آزمایش واکسن، پژوهشگران آن را به حیوانات تزریق می‌کنند تا ببینند آیا موجب واکنش در سیستم ایمنی بدن می‌شود یا نه.
در مرحله 1 تست بالینی، واکسن به گروه کوچکی از مردم تزریق می‌شود تا ایمنی آن معلوم شود و پژوهشگران چیزهای بیشتری درباره واکنش‌هایی که در سیستم ایمنی ایجاد می‌کند بیاموزند.
در مرحله 2، واکسن به صدها نفر تزریق می‌شود تا دانشمندان چیزهای بیشتری درباره قابل‌اطمینان‌بودن و مقدار مصرف درست آن یاد بگیرند.
در مرحله 3 برای تأیید قابل‌اطمینان و مؤثر بودن واکسن (و نیز برخی اثرات جانبی نادر)، آن را به هزاران نفر تزریق می‌کنند. این آزمون‌ها شامل یک گروه کنترل هم هست که به آنها یک دارونما داده می‌شود.
پروژه‌های ساخت واکسن در کدام مرحله از تولید قرار دارند؟
 دانشگاه آکسفورد | AstraZeneca
واکسن دانشگاه آکسفورد از طریق یک ویروس شامپانزه که به آن ناقل واکسن می‌گویند ساخته شده است. این ناقل حاوی کد ژنتیکی خوشه‌های پروتئینی یافت‌شده در کروناویروس است و موجب واکنشی قوی در سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود. آزمایشات این واکسن در بریتانیا در مرحله 2 و 3 قرار دارد و آزمایشات مرحله 3 آن در آفریقای جنوبی و برزیل اخیراً شروع شده است.‌
  CanSino Biologics Inc | مؤسسه بایوتکنوژی پکن
این واکسن توسط کارخانه چینی CanSino Biologics و مؤسسه بایوتکنولوژی پکن (دانشگاهی نزدیک به ارتش چین) ساخته می‌شود. بنا به گزارش‌ها آزمایشات مرحله 2 این واکسن نتایج نویدبخشی داشته است، هرچند هیچ اطلاعاتی درباره آن تاکنون منتشر نشده است. برای نخستین‌بار در جهان مصرف نظامی این واکسن تأیید شده است، ولی معلوم نیست توزیع آن چقدر گسترده خواهد بود.
  Moderna/NIAID
  کارخانه امریکایی بایوتکنولوژیک Moderna هم در حال ساخت یک واکسن است. این واکسن با استفاده از آر انایپیام‌رسان (mRNA) بدن را وادار می‌کند تا خودش پروتئین‌های ویروسی تولید کند. تاکنون هیچ واکسن mRNA برای یک بیماری عفونی تأیید نشده است و Moderna هم تاکنون هیچ محصولی به بازار عرضه نکرده است. ولی طرفداران این واکسن می‌گویند تولید انبوه این واکسن می‌تواند از واکسن‌های قدیمی ساده‌تر باشد.

[سایر پروژه‌های مهم ساخت واکسن کرونایروس این‌ها هستند:]
Inovio Pharmaceuticals/ International Vaccine Institute
Wuhan Institute of Biological Products/Sinopharm
Beijing Institute of Biological Products/Sinopharm
Sinovac
Novavax
BioNTech/FosunPharma/Pfizer
Institute of Medical Biology, Chinese Academy of Medical Sciences
Genexine Consortium
Gamaleya Research Institute
Clover Biopharmaceuticals Inc./GSK/Dynavax
Anhui ZhifeiLongcom Biopharmaceutical/ Institute of Microbiology, Chinese Academy of Sciences
Vaxine Pty Ltd/Medytox
Imperial College London
Curevac
Peoples Liberation Army (PLA) Academy of Military Sciences/Walvax Biotech.
University of Melbourne/Murdoch Childrens Research Institute

 مؤسسه پژوهشی Murdoch Childrenدر استرالیا با استفاده از واکسن تقریباً صدساله سل در حال انجام آزمایشات مرحله 3 است. تصور می‌شود این واکسن مستقیماً از بدن در برابر کووید‌‌19 محافظت نمی‌کند بلکه ممکن است واکنش کلی دفاعی سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.
(منبع: سازمان بهداشت جهانی.  آخرین به‌روزرسانی: 3 جولای)
بخش دوم این مطلب فردا منتشر می شود




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7390/5/547992/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها