روایت گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ترور شهید سلیمانی از سوی امریکا

خودسرانه، غیرقانونی و ناقض حقوق بشر


گروه سیاسی/ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر گزارش نقض قوانین بین‌المللی از سوی امریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی را در جلسه  روز پنجشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داد. گزارشی که با وجود اعلام نظر و تأکید نمایندگان کشورهای مختلف عضو این شورا، سبب خشم دولت امریکا شد. زیرا «اگنس کالامارد» در گزارش خود به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی را «قتلی مستبدانه، خودسرانه، غیرقانونی و ناقض حقوق بشر» دانست که «امریکا مسئول آن است» و تأکید کرد که امریکا هیچ مدرکی که نشان دهد سردار سلیمانی «در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای قریب‌الوقوع علیه منافع امریکا بوده» و ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه نداده است.
«تروریسم دولتی» به عنوان واژه‌ای ناظر بر دخالت دولت‌ها در امور داخلی یا خارجی دولتی دیگر به وسیله اجرا یا مشارکت در عملیات تروریستی یا حمایت از کودتای نظامی دهه‌ها است که به یکی از ترم‌های اصلی تروریسم تبدیل شده است. با این حال دولت‌ها به نحوی پنهانی مرتکب این اقدامات می‌شوند و اینکه رئیس جمهور یک کشور آنچنان که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به نحو وقیحانه‌ای انجام داد و اعلام کرد که شخصاً دستور ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را صادر کرده است، امری کاملاً بی سابقه است.
همان طور که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در جلسه روز پنجشنبه و در گزارش خود درباره اقدام غیرقانونی دولت امریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی با گفتن اینکه مقام رسمی یک کشور در کشور مستقل دیگری مورد هدف قرار گرفت، تأکید کرد که ترور سردار شهید سلیمانی در زمینه درگیری‌های مسلحانه بی‌سابقه بوده است و یک مسئول بلندپایه دولتی در یک کشور دارای حاکمیت مستقل مورد هدف ارتش امریکا قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، کالامار با توجه به اینکه عملیات به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی طی حمله‌ای پهپادی انجام شد، بی‌اعتنایی برخی دولت‌ها به قوانین بین‌الملل در استفاده از پهپاد در جریان درگیری‌های نظامی را به باد انتقاد گرفت و خاطرنشان کرد که گسترش دامنه جنگ با تروریسم به امنیت و صلح جهانی خسارت می‌زند. او همچنین تأکید کرد که اشاعه پهپادها یک خطر برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود و شورای امنیت باید به دنبال تعیین استانداردهایی برای به کارگیری برخی سلاح‌ها باشد.
پس از این گـــــــزارش نماینــــــدگان کشورهای سوریه، عراق، انگلیس، فرانسه و ترکیه و نماینده کشورمان به طرح نظرات‌شان درباره ضرورت کنترل اشاعه پهپادها  و محکوم کردن این اقدام تروریستی دولت امریکا پرداختند. هیأت عراقی در این جلسه اعلام کرد: «به شهادت رساندن سردار سلیمانی و مهندس در خاک ما حمله‌ای آشکار و تخطی از استقلال ما است.» نماینده انگلیس در ژنو نیزاین اقدام دولت امریکا را خارج از چارچوب قانون و تخطی از قوانین بین‌المللی تلقی کرد. نماینده کشور فرانسه اما در اظهار نظری عجیب گفت: «ترورهای گزینشی با پهپادها باید در راستای قانون باشد.» در این نشست 44 کشور از جمله چین،  ونزوئلا، افغانستان، لیبی، استرالیا و کوبا نیز اقدامات یکجانبه، خودسرانه و خارج از روال قانونی امریکا را محکوم کردند.
پیگرد قضایی ترور شهید سلیمانی حق ایران است
سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو نیز که در نشست روز پنجشنبه شورای حقوق بشر  حضور داشت، ترور شهید سلیمانی و همرزمانش را یک جنایت شدید بین‌المللی توصیف کرد که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخت و پیگرد قضایی ترور شهید سلیمانی در مجامع بین‌المللی را حق قانونی ایران دانست. به گزارش ایسنا، اسماعیل بقایی ‌هامانه که با قاب عکسی از تصویر شهید سلیمانی و دیگر شهدای این عمیات تروریستی در جلسه  شورای حقوق بشر سازمان ملل  حضور یافته بود؛ سردار سلیمانی را  سرباز بزرگ ایرانی و مدافع واقعی حقوق بشر و کرامت انسانی در برابر سلطه‌گری، اشغال و تروریسم داعش معرفی کرد که توسط شقی‌ترین انسان‌های روی ‌زمین به طرز وحشیانه‌ای ترور شد. سفیر کشورمان تصریح نمود که ارتکاب چنین عمل وحشیانه‌ای تنها از سوی باندهای تبهکار و گروه‌های تروریستی مانند داعش و نه نیروهای نظامی رسمی یک کشور قابل تصور است. او تصریح کرد: از سازمان ملل متحد انتظار می‌رود به مسئولیت خود برای هشدار دادن نسبت به عواقب خطرناک نقض صریح اصول حقوق بین‌الملل استفاده کنند.
خشم امریکا از گزارش سازمان ملل
گزارش صریح  گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره شهادت سردار شهید سلیمانی و مواضع کشورها درباره این اقدام تروریستی چنان که قابل پیش‌بینی بود با ابراز خشم و سعی برای توجیه این اقدام تروریستی از سوی مقامات امریکایی مواجه شد. چنان که به گزارش ایسنا، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به این گزارش در پیامی توئیتری نوشت: ما «گزارش ساختگی» گزارشگر ویژه سازمان ملل را درباره کشتارهای انجام شده از طریق پهپادهای مسلح در مورد سردار سلیمانی را رد می‌کنیم. امریکا در زمینه اصول قوانین بین‌المللی برای این حمله شفاف عمل کرده است و همواره در راستای حفاظت از امریکا اقدام خواهد کرد.
«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هم با مطرح کردن ادعاهایی بی اساس از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر درباره نقض قوانین بین‌المللی از سوی امریکا با به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی انتقاد کرد و گفت: این گزارش که دارای جهت‌گیری بوده و خسته کننده است، با دادن مجوز به تروریست‌ها کارشکنی در حقوق بشر بوده و به همین دلیل است که امریکا حق داشت از شورای حقوق بشر خارج شود. همچنین جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا در واکنش به این گزارش  گفت که امریکا از شورای حقوق بشر خارج شده و پاسخگوی سازمان ملل نیست. وزارت دفاع امریکا نیز با گزارش یادشده مخالفت کرده بود. سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد روز جمعه (۱۳ دی ۱۳۹۹) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7390/3/548016/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها