افشای سیاهچاله اسناد مالیاتی ترامپ




ندا آکیش – در سپتامبر 2016 هنگامی که از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در یک مناظره انتخاباتی سؤال شد: چه زمانی اسناد مالیاتی‌اش را رسانه‌ای می‌کند، گفت اسناد در دست بررسی‌های روتین اداره مالیات است و به‌محض آنکه بررسی‌ها تمام شود، آنها را رسانه‌ای می‌کند. حالا حدود 4 سال از آن ماجرا گذشته و روز پنجشنبه باز هم کاخ سفید اعلام کرد، اسناد هنوز در دست بررسی است. این در حالی است که همان روز دیوان عالی در دو حکم جداگانه راه را برای انتشار این اسناد هموار کرد. به‌موجب این دو حکم دیوان عالی، تمام موانع قانونی برای انجام تحقیقات درباره تخلف مالی احتمالی رئیس جمهوری برداشته شده و از این پس بازرسان ایالت نیویورک می‌توانند در این زمینه رئیس جمهوری را احضار کنند.
به‌گزارش الجزیره، روز پنجشنبه در دیوان عالی امریکا دو رأی‌گیری درباره اسناد مالی ترامپ انجام شد که در هر دو رأی‌گیری از مجموع 9 قاضی 7 نفر علیه رئیس جمهوری رأی دادند و به این ترتیب راه برای تحقیقات درباره تخلفات مالی احتمالی ترامپ هموار شد. بروز این اتفاق تنها 4 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری یک شکست بزرگ برای رئیس جمهوری امریکا محسوب می‌شود. بویژه آنکه برت کاوانا و نیل کروچ، دو قاضی ای که منصوب شخص ترامپ بودند هم علیه رئیس جمهوری رأی دادند. به گفته «جین رُزی»، بازرس فدرال سابق، «آسمان رئیس جمهوری را پر از ابرهای تاریک و سیاه» کرده است، زیرا حکم دیوان عالی به ترامپ نشان داد که هیچ مصونیتی برای مخفی کردن اسناد مالی اش ندارد و او هم مانند هر فرد امریکایی دیگری مورد بازرسی و تحقیق درباره تخلفات مالی احتمالی قرار می‌گیرد. ترامپ پیشتر ادعا کرده بود که جایگاهش به او این مصونیت را می‌دهد که از سوی کنگره و بازرسان نیویورک مورد تحقیق مالی قرار نگیرد. دیوان عالی این ادعای ترامپ را رد کرد و حکم داد که می‌توان برای رئیس جمهوری احضاریه صادر کرد. جان رابرتز، یکی از قضات دیوان عالی در این باره گفت: هیچ شهروندی، حتی رئیس جمهوری، بالاتر از قانون نیست و زمانی که برای یک روند جرمی احضار می‌شود باید به آن تن دهد. هرچند که بسیاری از ناظران معتقدند، بعید است این اسناد مالی تا قبل از انتخابات نوامبر منتشر شود زیرا قطعاً در دادگاه‌های محلی، کشمکش‌های زیادی در این زمینه رخ خواهد داد و همین کشمکش‌ها مانع انتشار اسناد مالی تا قبل از انتخابات خواهد شد.
به‌نظر می‌رسد کاخ سفید هم می‌داند که تا قبل از انتخابات هیچ اتفاق مهمی درباره اسناد مالی ترامپ رخ نخواهد داد و دادگاه‌های بدوی نخواهند گذاشت روند تحقیقات بسرعت پیش برود، زیرا روز پنجشنبه کایلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حکم دیوان عالی گفت، این حکم یک «پیروزی بزرگ» بود زیرا از این پس پرونده‌های مالی رئیس جمهوری در دادگاه‌های محلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. او درباره انتشار اسناد مالیاتی ترامپ هم دوباره گفت: مالیات‌های او [ترامپ] تحت بررسی است و هنگامی که دیگر تحت بررسی نبود، او آنها را منتشر خواهد کرد.
اینکه اسناد مالیاتی ترامپ در دست بررسی است، اتفاق عجیبی نیست و در واقع هر کسی که در امریکا رئیس جمهور می‌شود پرداخت‌های مالیاتی اش مدام بررسی می‌شود و این بررسی‌ها هیچ منعی برای انتشار اسناد ایجاد نمی‌کند. از زمان جیمی کارتر تاکنون تمام رؤسای جمهور امریکا به‌صورت داوطلبانه اسناد مالیاتی خود را رسانه‌ای کرده‌اند. اما ترامپ نه تنها برای اینکار داوطلب نشده بلکه 4 سال است که به بهانه در دست بررسی بودن آنها، از انتشار اسناد طفره می‌رود. ترامپ همچنین در این 4 سال وعده‌هایی درباره انتشار اسناد مالیاتی اش داده که هیچ‌کدام را عملی نکرده است. به یادماندنی‌ترین وعده‌ای که او داد این بود که ملیت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق را زیر سؤال برد و اعلام کرد، هر زمانی که اوباما اسناد هویتی خود را منتشر کند او هم اسناد مالیاتی‌اش را منتشر می‌کند. اوباما چند روز بعد، اسناد هویتی خود را منتشر کرد اما ترامپ هنوز به وعده‌اش عمل نکرده است.
اسناد مالیاتی ترامپ پس از آن دیگر بار مورد توجه واقع شد که رسانه‌ها خبر دادند، کتاب افشاگرانه مری ترامپ، برادر‌زاده دونالد ترامپ این هفته منتشر خواهد شد. در این کتاب به وجوه مختلف زندگی رئیس جمهوری امریکا پرداخته شده و از جمله فاش شده است که او چگونه دست به فرار مالیاتی زده و در این خصوص تقلب کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7390/4/548040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها