وزیر کار در «کارگروه تحلیل بازار سرمایه» مطرح کرد

الزام به حضور در بورس، منحصر به صندوق‌های بازنشستگی نیست




گروه اقتصادی/ حسین شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز با حضور در نشست «کارگروه تحلیل بازار سرمایه و تدوین استراتژی سرمایه‌گذاری» گفت: دستور رئیس جمهوری و مصوبه دولت مبنی بر حضور در بازار بورس و عرضه بیشتر سهام منحصر به این وزارتخانه نیست و همه شرکت‌های دولتی و بخش عمومی غیردولتی و بانک‌ها باید در بورس عرضه شوند و سهام شناور خود را افزایش دهند. در این نشست روندهای بازار سرمایه به تفکیک صنایع و جایگاه سبد سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های بازنشستگی در هر صنعت، بازدهی و ترکیب دارایی شرکت‌های پورتفوگردان بررسی شد. شریعتمداری به ورود شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بازار بورس اشاره کرد و افزود: باید برای سوددهی و بهره‌برداری مناسب برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشیم به گونه‌ای که در جریان تغییرات بازار دچار زیان هنگفت نشوند. وزیر تعاون بیان کرد: سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه حضور در بازار سرمایه باید از مصارف کلی به مصارف عملیاتی هدایت شود. وی اضافه کرد: باید در کنار پیروی از سیاست‌های کلان حوزه بورس، برای بهره‌برداری و اثربخشی بیشتر از این بازار، با تشکیل اتاق عملیات متشکل از نمایندگان دستگاه‌های تابعه، همفکری و تشریک مساعی داشت. شریعتمداری تأکید کرد: به ازای میزان سهامی که شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون دارند، باید در تصمیم گیری‌های بازار سرمایه مداخله و نقش‌آفرینی کنید، همچنین باید سیاست‌های روشنی در سطح ملی برای مدیریت مناسب بازار سرمایه و در سطح صندوق‌ها برای نحوه حضور و تأثیرگذاری در این بازار در کارگروه‌های تخصصی تدوین و پیشنهاد شود.
‌مداخله در تصمیم‌گیری‌های بازار سرمایه
به گزارش مهر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حاضران در این نشست تأکید کرد: به ازای میزان سهامی که شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند، باید در تصمیم‌گیری‌های بازار سرمایه مداخله و نقش‌آفرینی کنید، همچنین باید سیاست‌های روشنی در سطح ملی برای مدیریت مناسب بازار سرمایه و در سطح صندوق‌ها برای نحوه حضور و تأثیرگذاری در این بازار در کارگروه‌های تخصصی تدوین و پیشنهاد شود. شریعتمداری افزود: از ۴۵ میلیون نفر دارنده سهام عدالت در کشور تنها ۳ درصد سهم خود را فروخته‌اند. معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست به روند رو به رشد سرمایه‌گذاری و سودآوری بازار سرمایه کشورمان بویژه در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این فرآیند اگر در بلندمدت ادامه پیدا کند، می‌تواند به شکاف اجتماعی و افزایش فاصله طبقاتی در جامعه منجر شود از همین رو باید با استراتژی درست زمینه حضور دهک‌های پایین جامعه بویژه کارگران و بازنشستگان را در این بازار فراهم آورد.
در ادامه معاونت امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در این نشست گزارشی از عرضه سهام عدالت و آثار اقتصادی و اجتماعی آن در جامعه ارائه کرد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حضور، نقش و اثرگذاری شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در بازار بورس، بر اتخاذ رویکردی آینده نگرانه و توصیه‌های سیاستی برای رشد و رونق این بخش تأکید کرد. میرزایی، یکی از پیشنهادهای مطرح شده برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس بویژه دهک‌های پایین جامعه را بیمه سهام عنوان کرد و افزود: در حال پیگیری این موضوع هستیم چراکه باعث می‌شود بدون اینکه باری به سهامداران تحمیل شود، ریسک کاهش یابد.
‌۱۴ شرکت صندوق بازنشستگی کشوری در مسیر بورسی شدن
در همین راستا، صبح دیروز اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد، «اکبر افتخاری» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری صبح دیروز در جلسه با اعضای کارگروه شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  از حضور سه شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان سال در  بورس خبر داد. به گفته وی، پس از برگزاری جلسات مرتب، ۱۴ شرکت صندوق بازنشستگی کشوری در مسیر بورسی شدن قرار گرفته‌اند و حتماً همه هلدینگ‌های صندوق وارد بازار بورس خواهند شد. افتخاری با بیان اینکه به دلیل تغییرات مدیریتی در سال گذشته، بسیاری از کارها که از قبل آغاز شده بودند، ابتر مانده‌اند و بنیان بسیاری از کارها در صندوق بازنشستگی کشوری تازه گذاشته شده است، فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در ارتباط با شفافیت را در سه بخش اقتصادی، اجتماعی و سازمانی تقسیم‌بندی کرد و به تشریح آن پرداخت.
‌هوش تجاری (BI)، برگزاری مجامع فصلی و بورسی شدن
افتخاری در بخش اقتصادی به پروژه BI (هوش تجاری)، برگزاری مجامع فصلی و پیگیری بورسی شدن شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: پروژه BI یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه شفافیت است که نسخه به‌روز شده آن بزودی رونمایی و عملیاتی می‌شود. او با بیان اینکه «جلسات مرتب هفتگی برای نهایی کردن BI تشکیل می‌شود»، گفت: این یکی از پروژه‌های صندوق بازنشستگی کشوری است که از قبل وجود داشته ولی کامل نبوده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: اکنون با بازتعریف شاخص‌ها و احصای 57 شرکت، هم شاخص‌ها و هم شرکت‌های حاضر در این پروژه به‌روزرسانی شده‌اند و فعالیت‌های آنها به روشنی در سایت قابل دسترسی است. وی برگزاری مجامع فصلی را یکی دیگر از فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در جهت عمل به شفافیت خواند و گفت: بر اساس شاخص‌های تجمیعی با همه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها توافق کرده‌ایم و آنها هر سه ماه یک بار بابت عملکردشان به ما پاسخگو هستند. به این ترتیب که عملکرد سال‌های 97 و 98 خود را گزارش می‌دهند و برنامه‌های عملیاتی شان برای سال 99 را روشن می‌کنند. افتخاری با بیان اینکه با استفاده از این شاخص‌ها، سطح بالاتری از بودجه برای ما روشن می‌شود، افزود: تا پیش از این شرکت‌های تابعه به هلدینگ‌های صندوق گزارشی از بودجه نمی‌داده‌اند، ولی اکنون تمام شرکت‌ها و هلدینگ‌های صندوق بودجه‌های مشخص برنامه‌ریزی شده‌شان را تحویل داده و نهایی کرده‌اند. افتخاری با تأکید بر اینکه ساماندهی به بودجه‌ریزی صندوق یکی از خواسته‌های وی در آغاز کار مدیریتی‌اش بوده است، گفت: تصمیم داریم که بزودی تمام صورت‌های مالی شرکت‌هایمان را بر اساس شاخص‌های IFRS (استانداردی برای گزارشگری مالی بین‌المللی) هماهنگ کنیم تا همه به یک زبان با ما سخن بگویند و این یکی از نمادهای شفافیت است. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری پیگیری جدی بورسی شدن شرکت‌های تابعه و هلدینگ‌ها را از دیگر نشانه‌های حاکمیت شفافیت در صندوق بازنشستگی دانست و افزود: در آغاز هیچکدام از شرکت‌های ما شرایط بورسی شدن نداشتند ولی پس از برگزاری جلسات مرتب درباره بورسی شدن شرکت‌ها، 14 شرکت در مسیر بورسی شدن قرار گرفتند که از این میان، سه شرکت تا پایان سال وارد بازار بورس می‌شوند. افتخاری تأکید کرد: همه هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی کشوری حتماً بورسی می‌شوند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7401/7/549217/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها