بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

قانون تأسیس وزارت خواربار

نظر به اهمیت فوق‌العاده امر خواربار و لزوم اجرای قسمتی از برنامه دولت راجع به تأسیس وزارت خواربار و نیز نظر به لزوم تجزیه قسمت اقتصادی وزارت دارایی از قسمت مالی آن و انضمام ادارات مختلفه آن به وزارتخانه‌هایی که ارتباط با آن کار داشته باشند ماده واحده زیر برای تصویب تقدیم می‌گردد:
ماده واحده- دولت مجاز است برای تمرکز امور خواربار و تأمین آذوقه کشور وزارتی به‌ نام وزارت خواربار تأسیس نماید. وزارت خواربار مکلف است سازمان و بودجه تفصیلی خود را پس از آزمایش تا آخر آذرماه 1321 با موافقت وزارت دارایی به مجلس شورای ملی تقدیم نماید. حقوق کارمندان و هزینه‌های ضروری وزارت خواربار تا آخر آذرماه 1321 از محل اعتبارات قسمت اقتصادی وزارت دارایی بر طبق درخواست وزیر خواربار و حواله وزارت دارایی و از اول دی ماه 1321 طبق بودجه تقدیمی به مجلس و پس از تصویب مجلس مطابق بودجه مصوبه پرداخت خواهد شد و نیز دولت مجاز است هر یک از ادارات اقتصادی وزارت دارایی و شعب مربوط به آن را که صلاح بداند با بودجه و اعتبارات و اختیاراتی که فعلاً دارند به وزارت خواربار یا به وزارتخانه‌های دیگر انتقال دهد.
نخست‌وزیر- احمد قوام،  وزیر دارایی- باقر کاظمی
روزنامه کوشش- دوشنبه 6 مهر 1321

اعطای کرسی استادی به محمد قزوینی

مراتب فضل و دانش آقای محمد قزوینی که در تاریخ و ادبیات فارسی و عربی استادی مسلم هستند بر نمایندگان محترم پوشیده نیست و همه می‌دانند که ایشان با وجود کبرسن آنی از تحقیقات علمی و ادبی غفلت ندارند.اینک برای آنکه از معلومات این دانشمند ارجمند بنحو اتم و اکمل استفاضه به‌عمل آید، وزارت فرهنگ به پیشنهاد شورای دانشگاه در نظر دارد ایشان را وارد حوزه دانشگاه نماید و یک کرسی استادی رسمی به ایشان تفویض کند ولی چون مشمول قانون دانشگاه نیستند ماده واحده ذیل پیشنهاد و تصویب آن تقاضا می‌شود:ماده واحده  برحسب تصویب شورای دانشگاه و پیشنهاد وزارت فرهنگ، مجلس شورای ملی اجازه می‌دهد که از تاریخ تصویب این قانون به آقای محمد قزوینی که در نتیجه تتبعات و تألیفات خود در تاریخ و ادبیات فارسی و عربی به فرهنگ ایران خدمات شایانی نموده است رتبه ده استادی دانشگاه تهران اعطاء شود و بیست و سه سالی که از سنه 1299 شمسی تاکنون مشارالیه بسمت نمایندگی ایران در مجامع علمیه اروپا به‌عنوان «تألیف و تصحیح کتب» پیوسته از دولت ایران کمک خرج دریافت می‌کرده است جزو سابقه خدمت رسمی او منظور گردد.
نخست‌وزیر :  احمد قوام -  وزیر دارایی : کاظمی- وزیر فرهنگ:  دکتر سیاسی
روزنامه کوشش - یکشنبه 3 آبان 1321

اعلام نرخ جدید درشکه‌ها
برای تعیین نرخ درشکه کمیسیونی مرکب از نمایندگان شهربانی و شهرداری تشکیل شد. این کمیسیون مطالعات خود را انجام داده و با توجه به مظنه فعلی علیق، نرخ درشکه‌ها را چنین معین نموده‌اند: برای یک نفرازهر نقطه به نقطه دیگر شهر 6 ریال-  برای دو نفر 6 ریال-  برای 3 نفر 8 ریال-  برای 4 نفر 10 ریال
روزنامه ایران- یکشنبه 3 آبان 1321

ورود دکتر میلیسپو به تهران
ساعت ده صبح امروز آقای دکتر آرتور میلیسپو رئیس کل دارایی ایران به اتفاق پسرشان با هواپیما وارد فرودگاه قلعه مرغی شدند. آقای اللهیار صالح وزیر دارایی در فرودگاه قبلاً حاضر و انتظار ورود را می کشیدند. میلیسپو پس از پیاده شدن از هواپیما بسمت مهمانخانه دربند حرکت کرده در آنجا استراحت می‌نمایند.عده‌ای از رجال و مأمورین تشریفات وزارت امور خارجه برای دیدن ایشان به دربند رفتند. هنوز از همراهان ایشان اطلاعی بدست نیامده است.
روزنامه داد -  شنبه 10 بهمن 1321

فروغی زندگی را بدرود گفت

پس از سه هفته بیماری دیشب ساعت 9 بعد از ظهر آقای محمدعلی فروغی (ذکاء الملک) وزیر دربار و نخست‌وزیر اسبق ایران، این جهان را بدرود گفت و یکی از رجال مجرب، پاکدامن و دانشمند را ملت ایران از دست داد.
فروغی یکی از شخصیت‌های برجسته و بزرگ سیاسی این کشور بشمار می‌رفت و مرگ او با این قحط‌الرجالی که اکنون در کشور ما مشاهده می‌شود یکی از ضایعات فراموش نشدنی ملت ایران است. فروغی در عرصه سیاست، دیپلماتی محتاط و متفکر و مدیر و متین بوده چه رجال داخلی و چه سیاستمداران و دیپلمات‌های بیگانه همه به شخصیت ممتاز و عالی او ایمان داشتند و احترام می‌گذاشتند.این مرد نامور در میدان ادب و حکمت هم فیلسوفی عالیمقدار و ادیبی بزرگوار بود، قلم توانا و بیان شیوا و منطق استوار او کم‌نظیر بود.فروغی در دوران حیات خود به کرات پست‌ها و مقام‌های مهم و حساس این کشور از قبیل وزارت، سفارت، ریاست و نمایندگی مجلس را برعهده داشت.قدرت منطق و حسن تعبیر و بیان و قلم توانای فروغی که حکایت از فکر دوربین و عمیق و پخته وی می‌نمود در میان تمام رجال سیاسی اخیر ایران بی‌نظیر بود و از این‌رو در میان رجال و صدور نامور ایران باید فروغی را ردیف صاحب بن عباد و خواجه نظام الملک و قائم مقام فراهانی نام برد.در واقعه سوم شهریور هنگامی که تمام شیرازه‌های امور اجتماعی کشور از هم گسیخته بود و وحشت و اضطراب غریبی تمام مردم این مرز و بوم را فرا گرفته بود، هنگامی که همه در صدد تهیه وسایل فرار یا یافتن گوشه‌ای برای پنهان کردن خود بودند، فروغی با وجود کبرسن و ضعف و ناتوانی از گوشه عزلت و انزوا بیرون آمده زمام کشور را در دست گرفت و سینه خود را سپر تیر حوادث نمود.
روزنامه اطلاعات - جمعه 6 آذر 1321

خودداری آب‌فروشان تهران از پخش آب قنات شاه

صاحبان بشکه‌های آب قنات شاه که متصدی رساندن آب خوراکی به خانه‌ها، میهمانخانه‌ها و آداب هستند از بامداد دیروز ناگهان دست از کار کشیده و از بردن آب خودداری کرده‌اند. براثر این اقدام قسمت اعظم اهالی تهران که آب خوراکی خود را نیز مانند هرچیز خوراکی دیگر روزانه و ‌بتدریج تهیه می‌کنند در مضیقه سختی قرار گرفته‌اند. آنهایی که قدری محتاط ‌تر هستند هنوز به انتظار آب شاه از استعمال آب‌های دیگر خودداری کرده‌اند. علت خودداری از حمل آب، اختلافی است که بین صاحبان بشکه‌ها و متصدیان و مأموران قنات شاه پیدا شده ولی چگونگی امر هنوز معلوم نشده و معلوم نیست که مردم تا کی باید برای آب دچار زحمت باشند.
روزنامه کوشش – سه‌شنبه 17 آذر 1321




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7401/16/549234/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها