آن سوی خبر



نجات توئیتر از بحران ۲۸۰ هزار دلاری

سایت تبادل رمزنگاری Coinbase اعلام کرده است که تقریباً معادل مبلغ ۲۸۰ هزار دلار امریکا بیت کوین را از انتقال به حساب مهاجمینی که هفته گذشته توئیتر را هک کرده بودند، درامان نگه داشته و ذخیره کرده است.
به گزارش انتخاب، این شرکت اعلام کرده است که فقط ۱۴ کاربر قبل از مشخص شدن ابعاد کلاهبرداری اطلاعات خود را با مبلغ ۳ هزار دلار به کلاهبرداران ارسال کرده اند.

جاسوسی گوگل از کاربران اپلیکیشن ویروس یاب

اپلیکیشن ردیابی ویروس که از سوی گوگل عرضه‌شده، اجازه می‌دهد مکان کاربران شناسایی شود.
به گزارش ایسنا، هنگامی که گوگل و اپل در آوریل طرح‌هایی را برای نرم افزار رایگان به منظور کمک به هشدار به افراد درخصوص احتمال قرارگیری در معرض ویروس کرونا اعلام کردند، این اپلیکیشن را به‌عنوان برنامه‌ای که حریم خصوصی را حفظ می‌کند، تبلیغ و اعلام کردند که مکان کاربران را ردگیری نخواهد کرد. آلمان، سوییس و سایر دولت‌ها از کد این شرکت‌ها برای ساخت اپلیکیشن‌های ملی هشدار ویروس استفاده کردند و تاکنون بیش از ۲۰ میلیون بار دانلود شده‌اند.
اما پیش از اینکه اپلیکیشن مذکور در سیستم عامل اندروید گوگل کار کند، کاربران باید نخست تنظیمات مکان گوشی را فعال کنند که GPS را فعال کرده و به گوگل اجازه می‌دهد مکان کاربران را شناسایی کند.
به نظر می‌رسد برخی از مقامات دولتی از این موضوع که گوگل می‌تواند مکان کاربران اندروید را شناسایی کند، متعجب شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت دانمارک اعلام کرد سازمانش به‌دنبال آغاز گفت‌و‌گو با گوگل درباره نحوه استفاده آنها از اطلاعات مکان کاربر است. سوییس هم اعلام کرد هفته‌هاست گوگل را برای تغییر تنظیمات مربوط به مکان کاربر تحت فشار قرار داده است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، الزامات مکان گوگل به مجموعه نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی مربوط به اپلیکیشن‌های ردگیری ویروس که بسیاری از آنها پیش از عرضه نرم افزارهای جدید اپل و گوگل توسط دولت‌ها طراحی شده بودند، افزوده شده است. مقامات دولتی و اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند این اپلیکیشن‌ها می‌توانند کمک مؤثری در تلاش‌های بهداشتی برای مهار شیوع پاندمی ویروس کرونا فراهم کنند اما گروه‌های مدافع حقوق بشر و تکنولوژیست‌ها هشدار داده‌اند که جمع‌آوری اطلاعات کاربران و حفره‌های امنیتی بسیاری از اپلیکیشن‌ها، صدها میلیون نفر را در معرض خطر آزار، کلاهبرداری و دزدی هویت قرار می‌دهد.

با هواوی نسل پنجم اینترنت به آفریقا می‌رود

شرکت هواوی با یک اپراتور موبایل در آفریقای جنوبی همکاری می‌کند تا شبکه نسل پنجم اینترنت را برای این کشور توسعه دهد.
به گزارش مهر، هواوی اعلام کرد با «رین» (Rain) اپراتور مخابراتی آفریقای جنوبی برای توسعه نخستین شبکه نسل پنجم اینترنت موبایل این کشور همکاری می‌کند.به این ترتیب آفریقای جنوبی یکی از نخستین کشورهایی خواهد بود که به شبکه ۵G دسترسی خواهد داشت.
شبکه نسل پنجم اینترنت رین هم‌اکنون در مناطق اندکی از جمله کیپ تاون، کلیرمونت و گودوود سرویس ارائه می‌کند. اما قرارداد توسعه با هواوی، پتانسیل استفاده از اینترنت ۵G در صنایع را ارتقا می‌دهد و همچنین در      بلندمدت به رشد اقتصادی این کشور کمک می‌کند.
شبکه نسل پنجم اینترنت در ایستگاه‌های شرکت رین احداث می‌شود و به این شرکت کمک می‌کند سرویس پهنای باند ثابت را بهبود دهد.

کنترل جدی تر شبکه‌های اجتماعی امریکایی در ترکیه

دولت ترکیه قصد دارد ضمن کنترل جدی‌تر شبکه‌های اجتماعی امریکایی مانند فیس‌بوک، یوتیوب و توئیتر برای دریافت مالیات بیشتر از این شرکت‌ها اقدام کند.
به گزارش مهر، حزب حاکم ترکیه تحت مدیریت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد شبکه‌های اجتماعی امریکایی را به طور جدی تحت کنترل خود قرار خواهد داد. علت این مسأله برخی توئیت‌های توهین‌آمیز خطاب به وی و دختر او بعد از تولد فرزند چهارم بوده است.
بر اساس لایحه 9 ماده‌ای پیشنهادی دولت ترکیه، شبکه‌های اجتماعی امریکایی باید حضور رسمی در ترکیه داشته باشند و نماینده‌ای را در خاک این کشور معرفی کنند تا این فرد در برابر مقامات دولت ترکیه پاسخگو باشد. این پاسخگویی هم جنبه‌های قضایی و حقوقی را در بر می‌گیرد و هم به پرداخت مالیات مربوط می‌شود.در صورت طرح شکایت علیه این شبکه‌های اجتماعی به علت نقض حریم شخصی و حقوق کاربران، نمایندگان آنها در ترکیه باید ظرف ۴۸ ساعت پاسخ خود را ارائه کنند. بعد از تصویب این قانون شبکه‌های اجتماعی امریکایی باید ظرف ۳۰ روز نمایندگان خود را در ترکیه معرفی کنند در غیر این صورت با جریمه و کاهش پهنای باند اختصاص یافته به خود در ترکیه مواجه خواهند شد.شبکه‌های اجتماعی امریکایی هنوز نسبت به این مسأله واکنشی از خود نشان نداده‌اند.دولت ترکیه قبلاً نیز در مواردی برخی سایت‌ها مانند ویکی پدیا و یوتیوب را به علت قانون شکنی و انتشار مطالب نامناسب فیلتر کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7401/17/549240/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها