در جریان سفر دو روزه الکاظمی به ایران مطرح شد

همراهی ایران و عراق برای عبور از چالش‌های اقتصادی




گروه سیاسی/ مصطفی الکاظمی که سفرهای خارجی‌اش به عنوان نخست‌وزیرعراق روز سه‌شنبه از تهران و با برگزاری دیدار و گفت‌و‌گوهای مهم‌اش با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری کشورمان آغاز شده بود، روز گذشته پس از دیدار و گفت‌و‌گو با دیگر مقامات کشورمان از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به بغداد بازگشت. پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و تدوین برنامه‌ای جامع برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق از جمله محورهای اصلی بود که در این گفت‌و‌گوها مطرح شد. مقامات کشورمان در دیدارهای خود با این میهمان عالی‌رتبه عراقی بر ضرورت پیگیری خروج نیروهای نظامی امریکا از منطقه و رسیدن حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به دست‌کم 20 میلیارد دلار تأکید داشتند.
چنانکه به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار دیروز با نخست‌وزیر عراق با یادآوری همراهی جمهوری اسلامی ایران با ارتش و نیروهای مردمی عراق در مقابه با داعش؛ روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را در بالاترین سطح در حال تعمیق دانست و گفت: مسیر توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی با همسایگان و بویژه با عراق به عنوان شریک راهبردی در اولویت اول مجلس یازدهم است.
قالیباف با یادآوری ترور جنایتکارانه سردار شهید قاسم سلیمانی و یارانش به دستور مستقیم ترامپ افزود: امریکا حریم عراق را نقض و با گستاخی اقدام به ترور کسانی کرده که برای خرد کردن استخوان‌های تروریسم جان خود را به خطر انداخته‌اند و این موضوع ساده‌ای نیست بنابراین پرونده بزرگ ترور امریکایی با قدرت باید پیگیری شود. او در ادامه افزود: معتقدیم تا زمان حضور نیروهای بیگانه در منطقه، منطقه به ثبات و پایداری نمی‌رسد.
الکاظمی نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط تاریخی، ارزش‌های دینی و منافع اقتصادی مشترک بین دو کشور قابل تأمل است، گفت: ایران همسایه مهمی برای عراق است. ما با تکفیری‌ها و داعش جنگیدیم و پیروز شدیم و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در کنار دولت و ملت عراق بوده است. او در ادامه تأکید کرد عراق اجازه نمی‌دهد که سرزمینش بستر تهدید امنیتی ملت ایران باشد.
علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم که بعدازظهر سه‌شنبه با این مقام عالی عراق دیدار داشت در سخنان خود خطاب به او تشریک مساعی کشورهای منطقه برای خروج هر چه سریع‌تر امریکا از منطقه را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای تقویت صلح و ثبات در منطقه برشمرد. الکاظمی در پاسخ به شمخانی با بیان اینکه دولت و ملت عراق هیچگاه حمایت‌ها و ایستادگی ملت ایران در کنار عراق را فراموش نمی‌کند، تأکید کرد که عراق در کنار همکارهای گسترده امنیتی و نظامی برای عبور ایران از چالش‌های اقتصادی در کنار دولت و ملت دوست و برادرخود ایران ایستاده‌است.
معاون اول رئیس جمهوری کشورمان هم در جریان مذاکرات مشترک عصر سه‌شنبه هیأت‌های عالیرتبه دو کشور خواستار سرعت بخشیدن به روند اجرا شدن توافقات فیمابین در حوزه روابط بانکی و مالی شد و گفت: ایران مصمم است حتی در شرایط سخت تابستان برق و گاز مورد نیاز عراق را تأمین و به تعهدات خود در قبال دولت و ملت این کشور پایبند باشد. اما در مقابل انتظار داریم منابع مالی حاصل از ارائه این خدمات پرداخت شود.
سفر نخست‌وزیر جدید عراق روز گذشته در حالی در ایران پایان یافت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان آن را یک تحول مهم دیپلماتیک ارزیابی کرد. ظریف با بیان اینکه در سفر الکاظمی به ایران توافقات خیلی خوبی بین دو طرف صورت گرفت، یادآور شد: همسایگان هر کشوری نقش اول در سیاست خارجی آن کشور دارند. برای ما که امریکایی‌ها انواع تحریم‌های ظالمانه را اعمال می‌کنند، همسایگان اهمیت ویژه‌تر و فوق‌العاده‌تری پیدا می‌کنند.
در مقابل بسیاری از مقامات و مسئولان عراقی نیز سفر نخست‌وزیر کشورشان به تهران را مثبت ارزیابی کردند. همچنان‌که این سفر و محتوای موضعگیری‌های مطرح شده در آن با ارزیابی مثبت بسیاری از رسانه‌های عرب‌زبان بین‌المللی از جمله شبکه لبنانی المیادین قرار گرفت. المیادین در گزارش خود نوشت: از مسائلی که اهمیت زیادی به سفر الکاظمی به تهران می‌دهد استقبال آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از وی است زیرا ایشان پنج ماه است که از هیچ شخصیتی استقبال نکرده و در اجتماع حضور نیافته است.
انیس نقاش، کارشناس مسائل استراتژیک سپس این‌گونه تحلیل کرد که نخست‌وزیر عراق در اجرای مصوبه پارلمان کشورش مبنی بر خروج نظامیان امریکایی از خاک عراق جدی است و هرکس معتقد است که محور مقاومت در عراق پس از شهادت سردار سلیمانی ضعیف شده در اشتباه است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7401/2/549271/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها