رؤسای بازوان نظارتی و کارشناسی مجلس انتخاب شدند

بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس




گروه سیاسی/ مجلس شورای اسلامی روز گذشته دو انتخاب داشت. رئیس و دادستان دیوان محاسبات و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که یکی را بازوی نظارتی و دیگری را بازوی کارشناسی بهارستان می‌خوانند. در انتخاب اولی و در صحن مجلس مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات شد و در دومی و از سوی هیأت رئیسه مجلس علیرضا زاکانی، نماینده قم رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شد.
مهرداد بذرپاش، نماینده دور نهم مجلس، معاون محمود احمدی‌نژاد و رئیس سازمان جوانان، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و پارس خودرو و حالا هم رئیس دیوان محاسبات. او دیروز با رأی نمایندگان مجلس یازدهم، ریاست بازوی نظارتی قوه مقننه را در دست گرفت.
در جلسه علنی دیروز مجلس که به ریاست امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برگزار شد، انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور در دستور کار قرار گرفت. در این جلسه مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده به‌عنوان کاندیداهای نهایی ریاست و غلامرضا اسداللهی و علی کامیار هم گزینه‌های نهایی دادستانی دیوان محاسبات بودند که نام‌شان در صحن علنی مجلس برای رأی‌گیری اعلام شد.
پیش از رأی‌گیری، هر یک از گزینه‌های ریاست و دادستانی دیوان فرصت 10 دقیقه‌ای داشتند تا به دفاع از برنامه‌های خود بپردازند.  
به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش هم در اعلام برنامه‌های خود گفت: دیوان محاسبات مصداق حسابرسی و نهادی است که در قانون اساسی با هدف نظارت ملت بر وضع مالی کشور پیش‌بینی شده تا نظارت بر خرج کرد را دنبال کند و بتواند جلوی اسراف و تبذیر را بگیرد. بذرپاش دیوان محاسبات را جلوه قانونی عدالت‌ورزی عنوان کرد و گفت: دیوان محاسبات را می‌توان مصداق مردمی‌ترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت دانست اما آیا دیوان محاسبات اکنون به وظیفه خود عمل می‌کند؟ بذرپاش با طرح این سؤال که دیوان محاسبات چقدر نظارت اثربخشی داشته است؟ گفت: آیا اگر امروز دیوان محاسبات به جای اینکه ذیل مجلس باشد ذیل دولت بود تفاوتی می‌کرد؟ اگر بودجه دولت مبتنی بر عملیات و حسابرسی مبتنی بر عملکرد بود آیا ما دچار کسری بودجه می‌شدیم یا مازاد داشتیم؟ چقدر از بودجه در خدمت رفع نیازهای اساسی است؟ اگر دیوان محاسبات تعطیل شود چقدر در تصمیم‌گیری شما نمایندگان خلل ایجاد می‌شود و دیوان کجای تصمیم‌گیری نمایندگان است؟ بذرپاش گفت: دیوان محاسبات باید کلاف در هم پیچیده دخل و خرج را برای نمایندگان ساده‌سازی کند و کشف گریزگاه‌های قانونی، مبارزه با فساد، رویکرد پیشگیرانه و فعالانه و مبارزه با کم کاری را در دستور کار قرار دهد.
با پایان اعلام برنامه‌های دو گزینه ریاست دیوان، رأی‌گیری در صحن علنی انجام شد و ۱۵۸نماینده از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه دیروز، مهرداد بذرپاش را به ریاست دیوان محاسبات انتخاب کردند. لطف‌الله فروزنده دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات نیز ۸۲ رأی بدست آورد.
کامیار با 171 رأی دادستان دیوان شد
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس، نوبت به اعلام برنامه‌ها از سوی دو گزینه دادستانی دیوان محاسبات رسید.بعد از سخنان غلامرضا اسداللهی و علی کامیار، نمایندگان علی کامیار را با ۱۷۱ رأی از مجموع ۲۳۵ رأی مأخوذه به عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند.
زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شد
 علیرضا زاکانی به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.
محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در تشریح جزئیات جلسه بررسی انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هیأت رئیسه، گفت: در جلسه هیأت رئیسه مجلس که هیأت امنای مرکز پژوهش‌های مجلس است، موضوع رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از میان کلیه داوطلبان اعم از آنها که کتباً و یا شفاهاً اعلام داوطلبی کرده بودند، بررسی شد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، یادآور شد: پس از دو مرحله رأی‌گیری آقای دکتر علیرضا زاکانی با اکثریت مطلق آرای اعضا، به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انتخاب و مقرر شد در جلسه بعدی برنامه‌های خود را به هیأت امنا مرکز ارائه کند. علیرضا زاکانی نماینده قم در مجلس یازدهم پیش از این در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم نماینده تهران بود.
رؤسای جدید چه کسانی هستند
منتخبان دیروز صحن علنی و هیأت رئیسه مجلس هر دو از چهره های جریان سیاسی اصولگرا و منتقدان شناخته شده دولت هستند. علیرضا زاکانی که پیش از این در مجالس هفتم، هشتم و نهم نماینده تهران بود در دور یازدهم از حوزه انتخابیه قم کاندیدا شد و رأی آورد. زاکانی 55 ساله سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی و عضویت در هیأت منصفه مطبوعات را نیز در کارنامه خود دارد و از جمله مؤسسان تشکل سیاسی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است. او در انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 هم نامزد انتخابات شد که صلاحیتش تأیید نشد. نماینده قم قبل از شروع به کار مجلس یازدهم جزو گزینه های هیأت رئیسه بود که البته انصراف داد. حالا معلوم
می شود دلیل آن انصراف چه بسا عهده دار شدن همین مسئولیت جدید یعنی مرکز پژوهش های مجلس باشد. یکی از دوره هایی که نام زاکانی را برجسته کرد، ریاست او بر کمیسیون ویژه برجام در مجلس اصولگرای نهم بود. او که خود یکی از مخالفان توافق هسته ای بود بعد از تشکیل کمیسیون یاد شده پای منتقدان برجام را به کمیسیون باز کرد اگر چه در نهایت تلاش های مخالفان در مجلس نهم راه به جایی نبرد. حالا یکی از چهره های سیاسی جریان اصولگرا عهده دار ریاست بر مرکز پژوهش های مجلس شده که از آن به عنوان بازوی کارشناسی بهارستان یاد می شود جایی که پیش از این چهره هایی همچون محمد جواد لاریجانی، محمدرضا خاتمی، احمد توکلی و کاظم جلالی عهده دار آن بوده اند.
 مهرداد بذر پاش هم از جمله جوانان سیاسی مجموعه اصولگرا است که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد میدان رشد یافتند. او در انتخابات شوراهای سوم با تشکیل ائتلافی با عنوان « رایحه خوش خدمت» محور جریان حامی دولت وقت شد که البته مردم تهران وی را واجد شایستگی برای حضور در شورای شهر ندانستند. مدیران دولت وقت اما در پی دلجویی برآمده و او را به عنوان مدیر عامل شرکت پارس خودرو و سپس سایپا انتخاب کردند. بعد از دو سال هم رئیس سازمان ملی جوانان شد که البته دیری نپایید و احمدی نژاد او را برکنار کرد. بذرپاش سپس عزم نمایندگی مجلس کرد و از حوزه تهران به مجلس نهم راه یافت. بعد از دوره نمایندگی بذرپاش بیشتر با روزنامه اش وطن امروز و مواضع تند و تیزش علیه دولت  روحانی و اصلاح طلبان شناخته می شود. کاندیدا نشدن او برای مجلس یازدهم هم این گمانه را ایجاد کرده بود که وی نه به فکر بهارستان که در سودای پاستور است. حالا برخی ها انتخابش به عنوان رئیس دیوان محاسبات را - که به گفته احمد توکلی بر خلاف آیین نامه داخلی مجلس بوده- مقدمه چینی برای برجسته سازی وی معطوف به اهداف بزرگتر می دانند.

برش
توکلی: نامزدی بذرپاش غیرقانونی است

پس از اعلام اسامی دو کاندیدای نهایی ریاست دیوان محاسبات، احمد توکلی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، از وی خواست تا در مورد انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدید نظر کرده و کمیسیون برنامه و بودجه را از ادامه بررسی صلاحیت وی بازدارد. توکلی که این نامه را در جایگاه ریاست هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت نوشت، علت مخالفت خود را نداشتن سابقه کافی و تحصیلات مرتبط جهت تصدی در جایگاه ریاست دیوان محاسبات دانست.
به گزارش سایت الف در بخشی از این نامه آمده است: پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در‌حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد. وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تأسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعداً در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است. بنابراین با هیچ منطقی آقای بذرپاش
۲۰ سال سابقه پیدا نمی‌کند وکمیته محترم حق نداشت داوطلبی آقای بذرپاش را بپذیرد. بلکه باید سابقه‌تراشی مزبور را رد می‌کرد.
در ادامه این نامه آمده: علاوه بر این کمیته محترم توجه کرده است که تجربه و تحصیلات علمی آقای بذرپاش با دیوان محاسبات که بازرسی مالی و حسابرسی کل نظام دیوانی را بر عهده دارد چه تناسبی دارد؟ ممکن است بگویند قانون در این مورد حرفی نزده است، عقل هم ساکت بوده است؟ آیا عقل می‌پذیرد که این چنین مسامحه‌هایی باعث شود کسانی بر کرسی صدارت دیوان تکیه زنند که بزرگترین سازمان نظارتی را همچنان ناکارآمد اداره کنند، تا منابع مردم مظلوم کشور به جای آن‌که یکی از مصارفش مثلاً سرپناه ساختن برای گرسنگان بی‌سرپناه حاشیه‌نشین تهران باشد، صرف کاخ‌های افسانه‌ای برخی از صاحب‌منصبان و مسئولان ناپاک دست و شکمباره در لواسانات گردد؟
توکلی در پایان خطاب به قالیباف گفت: مسئولیت این امر ناصواب و بدعت نامیمون پس از آقای حاجی بابایی، با جنابعالی است. دیده‌بان شفافیت و عدالت از شما انتظار دارد قاطعانه از ادامه بررسی امر در کمیسیون باز دارید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7401/3/549280/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها