طی پارسال در 7 شهر سیستان و بلوچستان طلاق ثبت نشده است

خراسان شمالی صاحب رتبه اول کشوری در ازدواج




پریسا  عظیمی
 خبرنگار
آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور حاکی از آن است که استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و اصفهان در سال گذشته بیشترین آمار ثبت ازدواج را داشتند.
اما اگر خواسته باشیم به نسبت جمعیت هر استان این آمارها را بررسی کنیم، استان خراسان شمالی با ثبت ۲ هزار و ۳۳۹ واقعه ازدواج در بهار امسال، رتبه نخست ازدواج در کشور را از آن خود کرده است.
«علی زاهدی‌نیا»، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی به ایرنا گفت: میانگین کشوری نرخ ازدواج ۶.۶ در هزار و در خراسان شمالی ۹ در هزار است که بر این اساس از نظر سازمان ثبت احوال، این استان رتبه نخست ازدواج را در کشور دارد.
مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی در عین حال افزود: در مجموع در بهار امسال ازدواج در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی کاهش داشت. وی همچنین از ثبت ۴۱۹ واقعه طلاق در این استان در بهار امسال خبر داد و افزود: تعداد طلاق‌های استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ فقره بیشتر شده است. زاهدی نیا، میانگین سن طلاق مردان در این استان را نیز پایین‌تر از میانگین کشوری دانست و گفت: میانگین سن مردان طلاق گرفته در شهرهای خراسان شمالی ۳۴ سال و ۵ ماه و در نواحی روستایی ۳۴ سال و ۳ ماه است و حال آنکه میانگین این شاخص در کشور برای نواحی شهری ۳۷ سال و ۶ ماه و برای مناطق روستایی ۳۵ سال و ۳ ماه است. همچنین میانگین سن طلاق بانوان این استان در مناطق شهری ۲۹ سال و ۹ ماه و در نواحی روستایی ۳۰ سال و ۸ ماه بوده که میانگین کشوری سن طلاق بانوان در شهرها ۳۲ سال و ۹ ماه است و در روستاها ۳۰ سال و یک ماه است. وی با اشاره به اینکه ۹۲و ۸ دهم درصد از افراد زیر ۴۵ سال استان متأهل هستند، ادامه داد: خراسان شمالی رتبه دوم تأهل را در کشور دارد.
در همین رابطه «ادهم کرد زابلی»، مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» از سیستان و بلوچستان به‌عنوان جوان‌ترین استان کشور براساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور یاد کرد و افزود: 11 سازمان مردم نهاد به‌صورت تخصصی در زمینه ازدواج در سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند. وی همچنین تأکید کرد: با توجه به افزایش طلاق در سیستان و بلوچستان برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های پیشگیری در مناطق روستایی بیش از پیش احساس می‌شود.
به گفته کرد زابلی، در شهرستان‌های نیمروز، هامون، هیرمند، کنارک، سرباز، زهک و تفتان سال گذشته هیچ واقعه طلاقی ثبت نشده اما برعکس در شهرستان‌های زاهدان و خاش بیشترین آمار در این حوزه به ثبت رسید.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان افزود: از مجموع ۱۳ هزار و ۸۹۸ متقاضی وام ازدواج در این استان فقط ۳۳ درصد آنان یعنی 4 هزار و ۵۷۷ مورد  موفق به دریافت تسهیلات شدند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7401/11/549332/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها