ماهیان مازندران شرایط طبیعی زاد و ولد ندارند

کاهش ۵۰ درصدی صید ماهیان استخوانی به‌خاطر آلودگی رودخانه‌های مازندران


پریسا عظیمی
 خبرنگار
وضعیت وخیم آلودگی رودخانه‌‌ها در مازندران باعث کاهش ۵۰ درصدی صید ماهیان استخوانی طی سال گذشته در این استان شد.
«حسن اسحاقی»، مدیرکل شیلات مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، آلودگی رودخانه‌ها را از دلایل کاهش ماهیان استان عنوان کرد و اظهار داشت: ۹۰ درصد گونه‌های دریای خزر از گونه‌های «رودکوچ» هستند. یعنی زندگی اصلی این ماهی‌ها داخل دریاست اما برای تخم‌ریزی باید به بالادست رودخانه‌ها بروند و آب رودخانه نیز باید کاملاً شفاف و سالم باشد تا به‌راحتی بتوانند زاد و ولد کنند. وی افزود: بالادست رودخانه باید عاری از هرگونه آلایندگی باشد چون برخی رودخانه‌ها که در نزدیکی زمین‌های کشاورزی هستند، آلایندگی و پساب‌های کشاورزی دارند که برای زاد و ولد ماهی‌ها مناسب نیستند. رودخانه‌هایی هم که در نزدیکی روستاها هستند قطعاً سرشار از آلودگی‌ها و فاضلاب‌های خانگی‌اند و اگر در نزدیکی کارخانه‌های صنعتی باشند هم تمام آلاینده‌های صنعتی وارد رودخانه می‌شود، همین عوامل موجب می‌شود ماهی نتواند به بالادست رودخانه برای تخم‌ریزی و ‌تکثیر برود و این تکثیر توسط ماهیان رودکوچ خزر انجام نشود. در نتیجه این اتفاقات منجر به بحرانی شدن وضعیت رودخانه‌های مازندران شده است. بر این اساس باید هماهنگی و وحدت رویه بین اداره شیلات، محیط زیست و سازمان آب منطقه‌ای استان وجود داشته باشد تا آب رودخانه‌ها بدون هر گونه آلودگی، آماده برای زاد و ولد ماهی‌ها باشد.
اسحاقی برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها را از دلایل دیگر کاهش زاد و ولد ماهی‌ها دانست و ادامه داد: این مسأله باعث شده که زاد و ولد ماهی‌ها در زمان خودش به خوبی اتفاق نیفتد. مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه برای کمک به حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر طرحی را تحت عنوان «کمک به تکثیر طبیعی» در دست اجرا داریم، تصریح کرد: این طرح را از سال ۸۶ در نقاطی که شرایط ایجاد «شیل»(حصارکشی) دارند با ایجاد یک استخر شروع کردیم و اکنون استخرها به 51 عدد افزایش پیدا کرده است. در این طرح در واقع درون رودخانه‌هایی که شرایط ایجاد تکثیر طبیعی و زاد و ولد دارند، درعرض رودخانه دیواره یا حصارهایی ایجاد می‌شود که این دیواره باعث انباشتگی آب می‌شود و ماهی‌ها به شکل طبیعی در بالادست این رودخانه‌ها می‌روند و درون آب شفاف و زلال رودخانه زاد و ولد می‌کنند.
وی اهداف اصلی از اجرای این طرح را ایجاد اشتغال جدید یا تثبیت اشتغال قبلی، درآمدزایی و تأمین بخشی از پروتئین جامعه بیان کرد و یادآور شد: ایجاد مراکز تکثیر ماهی‌ها را نیز در دست اجرا داریم که سالانه ظرفیت تولید بیش از ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی دارند.ماهی‌ها بعد از رها‌سازی در مصب رودخانه‌های شیلاتی که عاری از هرگونه آلودگی هستند به زاد و ولد می‌پردازند. اسحاقی درباره رودخانه‌های شیلاتی نیز توضیح داد: دراستان ۳۱ رودخانه شیلاتی شناسایی شده که این رودخانه‌ها که توسط کارشناسان شناسایی می‌شوند در واقع شرایط رهاسازی بچه ماهی‌های تولیدی را دارند ودر اصطلاح به آنها رودخانه‌های شیلاتی گفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بالای ۷۰ درصد میزان صید ماهیان استان از اواخر بهمن ماه شروع می‌شود و تا فروردین ماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این مدت که دوره صید ماهی در مازندران بود با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و این مسأله باعث شد جامعه صیادی به خاطر حفظ سلامتی دست از کار بکشند و در واقع صید و صیادی به‌طور کامل تعطیل شود و این مسأله موجب کاهش صید ماهی و متضرر شدن صیادان شد.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7405/6/549697/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها