آبرسانی به همدان؛ قصه تلخی که 16 سال به درازا کشید




همدان - سمیه مظاهری: همدان در سال‌هایی نه چندان دور بحران بزرگ کمبود آب و بارندگی را احساس کرد و با خشکسالی غیرمنتظره ای روبه‌رو شد. کمبودی که نه تنها به بخش کشاورزی آسیب زد که حتی آب شرب جیره‌بندی شد.
وضعیت جغرافیایی همدان و نیاز چند سال اخیر به تأمین آب شرب سبب شد تا مسئولان استان، اندیشه انتقال آب از استانی با وضعیت بهتر را در سر بپرورانند؛ طرحی که به برکت سفر مقام معظم رهبری به همدان کلید خورد.
تیر 1383 بود که موضوع آبرسانی به همدان از سد تالوار زنجان مصوب شد و بنا بود در مدت 5 سال با ایجاد شبکه انتقال آب از ذخیره تالوار به عنوان معین استان همدان استفاده شود.
هرچند بخشی از کار در ابتدا با شتاب خوبی اجرا شد، اما در نیمه راه از سرعت آن کاسته و در نهایت متوقف شد. نبود افراد پیگیر و دلسوز، کوتاهی و تعلل مسئولان وقت استان و سایر عوامل دست به دست هم داد تا قصه آبرسانی به همدان ناتمام ماند. حال با گذشت 16 سال از آن زمان، هنوز قصه پرغصه آب‌رسانی به همدان پایان نیافته و تأخیر در تحویل طرح موجب افزایش هزینه لازم برای اجرای آن شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در این‌باره می‌گوید: پیگیری مجدد طرح انتقال آب به همدان از سال 96 آغاز شده، اما با مشکلاتی روبه‌رو شد که روند اجرای طرح را کند کرد.
منصور ستوده با اشاره به پیشرفت 63 درصدی طرح می‌افزاید: تاکنون 122 کیلومتر از خط انتقال و تأسیسات مرتبط با صرف نزدیک به 290 میلیارد ‌تومان اعتبار اجرا شده است. وی تصریح می‌کند: چنانچه اعتبارلازم در همان 4 یا 5 سال نخست اختصاص می‌یافت؛ تنها 500 میلیارد‌ تومان برای اجرای کامل آن نیاز بود، اما اکنون دست‌کم 800 میلیارد‌ تومان نیاز است.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اعلام می‌کند: در جلسه وزیر نیرو با مسئولان استان مقرر شد تا اعتبار مورد نیاز طرح تأمین شود، اما امسال 30 میلیارد‌ تومان اختصاص داده شده است. ستوده خاطرنشان می‌کند: برای اجرای طرح در مدت کوتاه دست‌کم باید سالی 100 تا 150 میلیارد ‌تومان اعتبار اختصاص داده شده یا از بخش خصوصی کمک گرفته شود.
وی می‌گوید: با استفاده از ماده 56 و بهره‌مندی از مشارکت بخش خصوصی می‌توان با امضای قرارد‌ادی مشخص، طرح را اجرا کرده و پس از رسیدن به مرحله بهره‌برداری به بهره‌بردار واگذار شود.
ستوده می‌افزاید: دولت نیز متعهد می‌شود که در بازه زمانی مشخص، هزینه اجرای طرح را با سود معقول، منطقی و قانونی به مجری طرح در بخش خصوصی پرداخت کند که نمونه این کار، ساخت سد‌ خرمرود تویسرکان است.
به گزارش «ایران»، هرچند مسئولان از پیشرفت طرح و پیگیری کار خبر می‌دهند، ارقام اختصاصی به افتتاح طرح در آینده نه‌چندان نزدیک اشاره دارد. به نظر می‌رسد اگر وضعیت تخصیص اعتبار لازم برای آبرسانی به چند شهر و بیش از 50 روستای استان همدان همین‌قدر باشد؛ دست‌کم 8 سال طول می‌کشد تا طرح به نتیجه برسد.
هرچند در دو سال گذشته، بارش‌های چشمگیری در استان همدان رخ داد و منابع آبی همدان پر شد، اما فراموش نباید کرد که در سال‌های نه‌چندان دور، خشکسالی طولانی، کام مردم را تلخ کرده و زندگی را مشقت‌بار کرد.
پس باید بدون درنظر گرفتن وضعیت امروز منابع آب، هرچه سریع‌تر برای پایان دادن به طرحی 16 ساله اقدام شود چراکه تأخیر در بهره‌برداری از طرح موجب افزایش دائمی اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/6/550679/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها