ایران در ایران




سرنوشت نامعلوم سنگ‌مزارهای امامزاده «یوسف‌رضا» پیشوا

ده‌ها سنگ‌مزار تاریخی آرامستان امامزاده «یوسف‌رضا» در شهرستان پیشوا که برخی کارشناسان آن را بخشی از هویت تاریخی منطقه می‌دانند، سرنوشتی نامعلوم دارد.
به گزارش ایرنا در جریان بازسازی این بنای تاریخی، سنگ‌های مزار قدیمی برای محافظت در دیواره‌های محوطه جاسازی شد اما با اجرای طرح جدید توسعه این مکان در سال ۱۳۸۵، سنگ‌های قدیمی از دیواره‌ها جدا و در حیاط امامزاده رها شد.
«محمدرضا تاجیک» پژوهشگر بومی شهرستان پیشوا گفت: از صدر اسلام تاکنون مردم دشت ورامین برای گذشتگان خود سنگ‌مزار درست می‌کردند و این اقدام علاوه‌بر نشان دادن هنر حجاری، دلیلی بر وجود مواد اولیه تولید سنگ مزار در منطقه بوده است.
وی تصریح کرد: بارها اهمیت سنگ‌های قبر تاریخی به مسئولان روستا و بقعه «یوسف رضا» یادآوری شده ولی بی‌توجه به آنها، باعث نابودی بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ این منطقه شده است.
رئیس دفتر میراث فرهنگی و صنایع دستی پیشوا نیز در این‌باره اظهار داشت: با توجه به اینکه این بقعه در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه است، هیچ اطلاعی از سرنوشت این سنگ‎های قبر قدیمی نداریم.
«مجید ژاله‌نیا» اظهار کرد: سنگ قبرهای تاریخی به‌دلیل اینکه ثبت میراثی نیست، نگهداری از آنها در حوزه اختیارات این اداره قرار ندارد ولی واقعیت این است که این آثار در حوزه هویت اجتماعی و تحقیق و پژوهش تاریخی اثربخش است و متولیان باید نسبت به نگهداری از آن اقدام می‌کردند.

گوزلدره روستای بدون بیکار در زنجان

روستاییان گوزلدره‌ای با همت و پشتکارشان به روستای بدون بیکار شهره شده اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دهیار این روستا گفت:در این روستا ۱۱ کارگاه رشته پزی فعال است که روزانه به‌صورت میانگین ۳۰۰ تا ۵۵۰ کیلو رشته در این کارگاه‌‌ها تولید و روانه بازار می‌شود.
بابایی افزود: بواسطه این کارگاه‌ها نزدیک به ۱۰۰ جوان این روستا مشغول به فعالیت اند.
وی گفت: علاوه بر رشته پزی، جوانان این روستا در کارگاه‌های کوچک روستایی همچون ۱۵ کارگاه خیاطی، ۲ کارگاه صنایع چوب و ۵ کارگاه کفاشی برای خود شغل پایدار دست و پا کرده‌اند. وی گفت: سوغات اصلی گوزلدره رشته است که در این کارگاه‌ها انواع رشته آشی و سوپی، رشته پلویی زرد، رشته پلویی طلایی، رشته پلویی برشته، رشته پلویی قهوه‌ای و رشته پلویی خرد شده تولید می‌شود که به علت کیفیت و طعم عالی، زبانزد خاص و عام است. بابایی افزود: از دیگر تولیدات این روستا محصولات باغی همچون سیب درختی با کیفیت است که در ۲۰۰ هکتار باغ‌های این روستا تولید می‌شود.

غنی‌سازی ۱۸۲ هکتار از جنگل‌های هیرکانی خراسان شمالی

بجنورد- با وجود کاهش اعتبارات حفاظت و صیانت از جنگل‌های هیرکانی، از سال گذشته با هدف غنی‌سازی این ذخایر ارزشمند، ۱۸۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی مزبور در خراسان شمالی نهالکاری شده است.
به گزارش ایرنا، رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، گفت: جنگل‌های هیرکانی از ردیف اعتبار ملی برخوردار است اما پارسال از سهم ۹۴۰ میلیون ریالی اعتبارات احیا و حفاظت از جنگل‌های مزبور، هیچ رقمی به این استان تخصیص نیافت.
مهدی قدیمی افزود: اقداماتی که تاکنون برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی استان انجام شده از محل اعتبارات داخلی این اداره کل بوده است و امیدواریم امسال بودجه این بخش تخصیص یابد تا برنامه‌های حفاظتی آن بدرستی اجرا شود.
وی گفت: ۲۵ هزار هکتار جنگل هیرکانی در محدوده شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی قرار دارد و حفاظت و احیای این عرصه‌های جنگلی از اولویت‌های نخست منابع طبیعی خراسان شمالی است.
 قدیمی افزود: طرح‌های مطالعاتی در گستره ۱۹ هزار و ۶۶۷ هکتار از جنگل‌های هیرکانی خراسان شمالی انجام شده، اما به علت کمبود اعتبارات این مطالعات در سطح کمی به مرحله اجرا درآمده است.
وی افزود: در صورت تخصیص اعتبار هر سال این طرح‌های مطالعاتی شامل انجام اقداماتی همچون بذرکاری، غنی‌سازی جنگل با نهال کاری، جایگزینی سوخت فسیلی و اقدامات حفاظتی، بیولوژیکی در گستره‌ای نزدیک به ۵۰ هکتار انجام می‌شود. قدیمی، گونه درختی شاخص در جنگل‌های هیرکانی را بلوط دانست و اظهار داشت: گونه‌های افرا، کرکو، بادامک، داغ‌داغان و زرشک هم در این محدوده‌ها دیده می‌شود و در قسمت‌هایی از این جنگل‌ها نیز تلفیقی از جنگل‌های هیرکانی، ایرانی و تورانی دیده می‌شود.

دمای خوزستان باز هم بالا می‌رود

اهواز- مدیرکل هواشناسی خوزستان از افزایش مجدد دما در استان خبر داد.
به‌گزارش ایسنا، محمد سبزه‌زاری گفت: تا اوایل هفته آینده وزش بادها در برخی ساعات متوسط پیش‌بینی می‌شود و امروز و فردا خلیج فارس مواج خواهد بود. وی افزود: از امروز پنجشنبه روند افزایش دو تا سه درجه‌ای دما را در استان خوزستان خواهیم داشت، به‌گونه‌ای که در روز شنبه هفته آینده احتمال وقوع دمای ۴۹ درجه در مناطقی از خوزستان مورد انتظار است.
سبزه‌زاری ادامه داد: از امروز تا اوایل هفته آینده به‌طور متناوب انتظار افزایش رطوبت در سواحل جنوب شرقی استان خوزستان وجود دارد. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در ‌روز چهارشنبه شوش با ۴۹ و ایذه با ۲۲.۲ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت بین ۲۸ تا ۴۸.۲ درجه سانتیگراد در نوسان بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/6/550682/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها