آثار استاد ابوالحسن صدیقی سرمایه ملی ایران است




طاهرشیخ الحکمایی
مجسمه‌ساز
خبر ثبت ملی8 اثر منقول فرهنگی‌تاریخ خبر خوشایندی است که سهم بیشتر مجسمه‌ها متعلق به استاد ابوالحسن خان صدیقی از هنرمندان بزرگ و سرشناس و مؤثر در عرصه مجسمه‌سازی ایران است. شخصیتی که بیش از یک قرن در زمینه نقاشی و مجسمه‌سازی فعالیت داشت. استاد از شاگردان ممتاز کمال‌الملک بوده است. بسیاری از آثار حجمی و مجسمه‌های ایشان در فضاهای کشور و جهان موجود است و اکثراً به نمایش ‌عموم درآمده است، از جمله مجموعه مجسمه نادر در مشهد، یعقوب لیث در دزفول، امامقلی در قشم، مجسمه فردوسی در تهران، مشهد و رم، مجسمه خیام در تهران پارک لاله و نیم تنه خیام در نیشابور، ابوعلی سینا در همدان، سعدی در شیراز، رستم در زابل، امیرکبیر در پارک ملت و نقش برجسته‌های مقبره فردوسی و آثار بسیاری که به‌صورت پراکنده در مجموعه‌های خصوصی و موزه‌ها موجود است.
 ابوالحسن خان صدیقی در یکصد سال گذشته مجسمه ساز موفق و بلامنازع ایران بوده و هست. ایشان مدت‌ها در ایتالیا فعالیت داشته و اواخر عمر به ایران بازمی‌گردد و در سال 1374 سن ۱۰۱ سالگی به رحمت ایزدی می‌پیوندد. روحش شاد و یادش همیشه گرامی باد!
امیدوارم شرایطی فراهم شود برای هنرمندان موفق‌مان و هنرمندان مجسمه‌ساز که بتوانند آثار زیادی را به وجود بیاورند. ای کاش می‌شد که در زمان حیات ابوالحسن خان صدیقی ایشان تعداد بیشتری آثار تولید می‌کردند، چرا که اینها سرمایه فرهنگی و هنری جامعه ایرانی هستند واکنون هم بایستی این شرایط را فراهم کرد. ما هنرمندانی داریم که ۶۰ _ ۷۰ سال زندگی کرده اند اما تعداد آثارشان به عدد انگشتان دست هم نمی‌رسد.
 استادان زیادی مانند مرحوم صنعتی، مرحوم قهاری، مددی و خیلی از هنرمندان دیگر هستند که چون استاد صدیقی جزو سرمایه‌های ملی ایران هستند. که باید هر چه زودتر تا زمانیکه در قید حیاتند از هنرشان بهره کافی ببریم. توصیه من این است که مسئولان، شهرداری‌ها، زیباسازی‌ها، با هم تعامل کنند و شرایطی فراهم کنند که بتوانیم آثار زیادی را از هنرمندان توانمندمان داشته باشیم. باز هم تأکید می‌کنم ما هنرمندانی داشتیم که تعداد کارهایی که تولید کرده‌اند به عدد انگشتان دست هم نمی‌رسد. حتی بعضی از هنرمندانمان یکی دو کار بیشتر ندارند. و این جای تأسف است. در حالی که باید شرایطی به وجود بیاید تا از هر هنرمند، تعداد زیادی کار تولید شود و این آثار بتواند به‌عنوان بخشی از سرمایه‌های ملی و سرمایه‌های فرهنگی ما باقی بماند. به امید آن روزی که شرایط برای همه هنرمندان در همه عرصه‌ها بخصوص رشته مجسمه‌سازی فراهم شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/20/550734/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها