به نام تاریخ




16 مرداد
این روزها که پر از خبرهای بد و اتفاقات عجیب در جهان است بهتر است ساعتی را به هنر و فرهنگ و ادبیات پناه ببریم و کمی از آنچه در جهان اتفاق می‌افتد فاصله بگیریم. با یادی از هنرمندان و ادیبان متولد و درگذشته این روز.
تولدها
آلفرد تنیسون: شاعر بریتانیایی که به ملک‌الشعرای بریتانیا در عصر ویکتوریا شهرت دارد سال 1809 در چنین روزی به دنیا آمد. «اولیس» و «یادبود آ.ه.ه» از بهترین آثار او هستند و در طول سال‌ها او شهرتی به‌دست آورده بود و به همین دلیل وقتی ویلیام وردزورث در سال 1850 درگذشت و دربار بریتانیا به ملک‌الشعرایی جدید نیاز داشت تنیسون به این عنوان انتخاب شد. سال 1884 او از سوی ملکه ویکتوریا لقب رسمی «لرد تنیسون» را گرفت.  او در سال 1892 درگذشت.
اندی وارهول: نقاش برجسته امریکایی سال 1928 در چنین روزی به‌دنیا آمد. اندی وارهول خلاف ارزش‌های هنری آکادمیک حرکت می‌کرد و به همین دلیل آثارش مخالفان زیادی داشت و البته همین ویژگی او را تبدیل به یک شخصیت هنری جنجالی کرد. شهرت وارهول به‌دلیل نقاشی‌هایی است که از تولیدات معروف امریکایی کشیده است. وارهول سال 1968 توسط یک زن فمینیست به‌نام والری سولاناس ترور شد و با اینکه جان سالم به در برد اما انزوا و ترس او تا پایان عمر همراهش بود.  وارهول سال 1987 درگذشت و بزرگترین موزه دنیا که به یک هنرمند اختصاص دارد مخصوص اوست.
 کوروش اسدی داستان نویس و محمد کیا داستان‌نویس هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
پرویز شاهین خو: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون سال 98 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1294 بود و از سال 1312 بازی در تئاتر را آغاز کرد. البته در کلاس سینمایی اوگانیانس هم شرکت کرد که نتیجه‌اش بازی در فیلم‌های «آبی و رابی» و «حاجی آقا آکتور سینما» بود. سریال‌های «سربداران»، «روزی روزگاری»، «امام علی(ع)»، «ولایت عشق»، «میرزا کوچک خان جنگلی» و فیلم‌های «بابا عزیز»، «ما همه خوبیم» و «صد سال به این سال‌ها» آثاری بودند که شاهین خو در آنها بازی کرد.
 بنجامین جانسون شاعر انگلیسی هم در چنین روزی درگذشت.
17 مرداد
141 روز ازسال 99 گذشت و امروز هم یادآور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی است که امروز متولد شده یا درگذشته‌اند.
تولدها:
شارلیز ترون: بازیگر محبوب هالیوودی امروز 45 ساله می‌شود. شارلیز ترون که متولد آفریقای جنوبی است بازیگری را از اواخر دهه 90 و با بازی در فیلم‌های «2 روز در دره» و«جو یانگ نیرومند» آغاز کرد و بازی در فیلم «وکیل مدافع شیطان» او را به شهرت رساند. فیلم «هیولا» که ترون در آن نقش یک قاتل سریالی را بازی کرده بود باعث شد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را ببرد.  او مؤسسه خیریه‌ای برای کمک به مردم آفریقای جنوبی دارد و سال 2008 هم از سوی سازمان ملل به‌عنوان سفیر صلح انتخاب شد.
 سالروز تولد نیکلاس ری کارگردان امریکایی، مینا دست غیب شاعر، عزیز سنگ‌تراش داستان‌نویس، مینا میرصادقی شاعر، شراره رخام بازیگر ،نیما شاهرخ شاهی بازیگر و مینا وحید بازیگر هم امروز است.
درگذشت‌ها
فریدون رهنما: شاعر، روزنامه‌نگار و فیلمساز ایرانی سال 1354 درگذشت. او که تأثیر زیادی در معرفی شعر مدرن در ایران داشت سال 1309 به‌دنیا آمده بود و سال 1326 نخستین دفتر شعرش را با نام «هیچ» منتشر کرد. البته رهنما به زبان فرانسه هم شعر می‌گفت و منظومه «برای ایران» در سال 1950 در پاریس منتشر شد.  او علاوه بر این در ادبیات سینمایی هم دستی داشت و کتاب‌هایی مانند «‌واقعیت گرایی فیلم» را نوشت و نخستین کسی بود که واژه‌های سینمایی فارسی را به جای واژه‌های انگلیسی و فرانسوی پیشنهاد کرد. کلماتی مانند نما به جای پلان یا شات و نمای درشت به جای کلوزآپ. مستند «تخت جمشید» نخستین فیلمی بود که رهنما ساخت و مستند بعدش‌ یعنی «سیاوش در تخت جمشید» با اینکه با نقد تند منتقدان ایرانی روبه‌رو شد توانست جایزه جشنواره فیلم لوکارنو را ببرد.
الیور هاردی: کمدین محبوب امریکا سال 1957 در چنین روزی درگذشت. الیور هاردی متولد 1892 بود و رشته حقوق می‌خواند اما چون صدای خوبی داشت در کنسرواتوار موسیقی آتلانتا هم حضور داشت. در سال 1910 که یک سالن تئاتر در محل زندگی‌اش تأسیس شد به این هنر علاقه پیدا کرد و «سگ خوش شانس» اولین فیلم او بود که آنجا هم با استنلی لورل همبازی شد. چند سال بعد آن دو زوج هنری کمدی را تشکیل دادند.
 عنایت شهیدی پژوهشگر، آرمان هوسپیان بازیگر، رابیندرانات تاگور نویسنده هندی و آنتونی فان دیک نقاش بلژیکی هم در چنین روزی درگذشتند.
 18 مرداد
عیدتان مبارک. امروز هم در کنار خوشی‌های عید، تاریخ هنر و فرهنگ ایران و جهان را مرور می‌کنیم.
تولدها
داستین هافمن: بازیگر مشهور و محبوب هالیوود امروز 83 ساله می‌شود. داستین هافمن پس از تحصیل در رشته پزشکی و شغل‌های مختلف به هنرستان موسیقی و هنر لس‌آنجلس امریکا رفت و در سال 1967 با بازی در فیلم «فارغ‌التحصیل» به شهرت رسید. «کابوی نیمه شب»، «پاپیون»، «لنی»، «همه مردان رئیس جمهور»، «کرامر علیه کرامر»، «توتسی» و«رین من» مهمترین آثاری است که با بازی هافمن دیده ایم که برای «کرامر علیه کرامر» و «رین من» برنده جایزه اسکار شد.
حسین زمان: خواننده موسیقی پاپ سال 1338 در چنین روزی به دنیا آمد. او سال 76 آلبوم «شب دلتنگی» را منتشر کرد و پس از آن با آلبوم‌های «فصل آشنایی»، «گلایه» و «قصه شب» فعالیت کرد اما از سال 1378 به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی مجوز آلبوم و برگزاری کنسرت به او داده نشد تا سال 1397 که دوباره مجوز گرفت و آلبوم «شاپرک» را منتشر کرد.
 رحمت امینی نمایشنامه‌نویس و کارگردان، هومن لایق بازیگر، رضا رشیدپور مجری و بازیگر، الیکا عبدالرزاقی بازیگر، حمید میهن‌دوست بازیگر و چهره‌پرداز و بابک لاری دشتی داستان‌نویس هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
امین‌الله آندره حسین: آهنگساز ایرانی که جزو مشهورترین موسیقیدانان ایرانی در جهان است سال 1362 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1284 بود و برای تحصیل به آلمان و فرانسه رفت. اجرای جهانی «سمفونی پرسپولیس»، «مینیاتورهای ارانی»، «سوئیت شهرزاد»، «تو را دوست دارم وطنم» از مهم‌ترین آثار اوست. عباس کیارستمی قطعات موسیقی فیلم «خانه دوست کجاست» را از میان راپسودی ایرانی او انتخاب کرد.
  ابوالقاسم پاینده مترجم و نویسنده و پیتر پل روبنس نقاش اروپایی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/20/550739/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها