رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:

قادریم تحریم را بشکنیم به شرط اینکه اول تحریف را بشکنیم




رئیس جمهوری در جلسه دیروز هیأت وزیران غدیر خم را عید ولایت، عید حکومت، عید سیاست و عید مردم‌سالاری دانست و با اشاره به جزئیات این رویداد تاریخ ساز در اسلام، تأکید کرد: این نشانگر این است که در دین مبین اسلام سیاست از حکومت جدا نیست، حکومت از دین جدا نیست و فعالیت‌های اجتماعی از فعالیت‌های اخلاقی و معنوی جدا نیست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی همچنین با اشاره به سالگرد نهضت مشروطه، افزود: ملت ما در طول این 114 سال به صورت افتان و خیزان روزهای سخت یا راحتی داشت و این انقلاب اسلامی بود که انقلاب مشروطیت را کامل و تکمیل کرد و راهش را به صورت خوب ادامه دادیم و الحمدلله امروز مردم سالاری دینی را شاهدیم.
 صندوق رأی، پاسخی به دشمنان
رئیس جمهوری تأکید کرد: همه بدانیم تا روزی که به صندوق (رأی) و به انتخابات احترام می‌گذاریم و تا روزی که به آرای مردم احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما صدمه بزند. وقتی مردم با ما هستند، حکومت ما منتخب مردم است و وقتی که مجلس، دولت و بقیه ارکان حکومت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شود، معنی ندارد که کسی از یک کاخی آن سوی دنیا بخواهد برای پایان حکومت مردم در ایران یا برای اغتشاش تصمیم بگیرد.
روحانی، تصمیم گیری دیگران برای ملت ایران را «حرف‌های کهنه شده قدیمی بی‌اساس» توصیف کرد و گفت: تا روزی که صندوق (رأی) و انتخابات هست، جمهوری اسلامی ایران با همین قدرت می‌ماند البته می‌توانند ما را اذیت کنند همان طور که در این سال‌ها ما را اذیت کردند اما نمی‌توانند اصل این نظام را و اصل این حکومت مردم سالار را از مردم بگیرند.
 گره‌گشایی از مردم در سال آخر دولت
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه وارد آخرین سال خدمت به مردم شدیم، گفت: افتخارآمیز است که بتوانیم گرهی از زندگی مردم باز کنیم. اگر بتوانیم گرهی را باز کنیم و مشکلی را حل کنیم بسا سعادت است، هرچه هم سخت باشد. او افزود: حکومت کردن و اختیار داشتن، وِزر و وبال زیادی دارد و باید در پیشگاه خداوند در روز قیامت جواب داد، مگر اینکه کار خیر او آنقدر زیاد باشد که کفران اشتباهش شود.
تحریف از درون!
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب، دو مشکل تحریم و تحریف را دردآور توصیف کرد و گفت: تحریم را دشمن انجام می‌دهد و آثار آن را لمس می‌کنیم، تحریف را گاهی دشمن انجام می‌دهد، اما متأسفانه گاهی در درون کشور تحریف رخ می‌دهد و این دردناک‌تر است. روحانی شرایط امروز را به شرایط جنگ تشبیه کرد و با بیان اینکه جنگ مسائل زیادی دارد، زخم، رنج و مشکلات دارد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در برابر دشمن تسلیم شویم، بحث دیگری است، هرچند نه ملت، نه زنان، نه مردان، نه جوانان و نه غیورمردان کشور، هیچ‌ کس حاضر به تسلیم نیست. اگر حاضر به تسلیم نیستیم که نباید هم باشیم، باید در برابر دشمن بایستیم و مقاومت کنیم، زخم هم برمی‌داریم و مشکلات هم پیش پای‌مان ایجاد می‌شود.
روحانی با بیان اینکه امروز کشورهایی هستند که تحریم نیستند هم با کاهش 30 یا 12 درصدی رشد اقتصادی مواجه شدند، ادامه داد: معتقدم اگر همه با همه توان تا پایان سال برویم، شاید رشد اقتصادی کشور منفی نباشد. البته سال سختی است، اما شاید بتوانیم.
 بعضی می‌خواهند تحریم را نبینند
رئیس جمهوری مدنظر داشتن تحریم را بسیار ضروری خواند و گفت: بعضی می‌خواهند تحریم را نبینند، می‌گویند دولت چه کار کرده است؟ چرا آن کار را نکرده است؟ چرا این کار را اینجوری نکرده است؟ او با بیان اینکه مهم است که دولت در چه وضعیتی تلاش و کار می‌کند، تصریح کرد: باید وضعیت میدان را تشخیص دهیم. این دولت در میدان جنگ در حال تلاش است یا در یک بیابان سبز مشغول استراحت است؟ واقعیت را ببینیم.
روحانی با تأکید بر اینکه باید تحریم را بشکنیم و نابود کنیم، مقابل او بایستیم و دست تحریم‌کننده را ببریم، گفت: یکی از افتخارات بزرگ دولت یازدهم این است که ظرف 100 روز به یک توافق کوتاه مدت رسید و پس از 10 سال، برای اولین بار تحریم را شکست، پس از آن توافق موقت بود و در توافق دائم ضربه دوم را به تحریم زدیم و از تحریم خارج شدیم. او با اشاره به اینکه دو سال دوران تنفس ما بود و در این مدت می‌توانستیم نفت‌مان را بفروشیم و بانک‌های ما فعالیت‌های بانکی خودشان را داشته باشند، ادامه داد: (این زمان) رسید به افراد ناشی که در کاخ سفید سرِ کار آمدند که همه فکرشان این بود یک تحریم جدید برای ایران درست کنند تا نظام نباشد.
شکست رؤیای امریکایی برای نابودی ایران
رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکایی‌ها با صراحت گفتند جمهوری اسلامی جشن پیروزی چهلمین سال انقلاب را نخواهند داشت و ما 22 بهمن به ایران برمی‌گردیم، تصریح کرد: در ظاهر هم شاید درست می‌گفتند، چراکه دوستان ایران هم جرأت نمی‌کنند به سمت ایران بیایند. روحانی با نقل قول از رئیس جمهوری یک کشور اروپایی گفت: رئیس جمهوری اروپایی مهر سال 97 گفت «آقای ترامپ دیشب به من گفته شما اروپایی‌ها فقط سه ماه صبر کنید؛ دیگر جمهوری اسلامی ایرانی نیست» من خندیدم و گفتم سه ماه دیگر ما هستیم و شما هم هستید. سال بعد همان رئیس جمهوری را در نیویورک دیدم و به او یادآوری کردم؛ او خندید، گفت یادم است او (ترامپ) چه می‌گفت. او با تأکید بر اینکه دشمن می‌خواست جمهوری اسلامی ایران در 97 نباشد و امریکایی‌ها بر این کشور مسلط باشند، اضافه کرد: اما ما امروز قوی‌تر از دیروز هستیم. این معجزه‌ای است که خداوند با عنایت خودش برای این ملت آفریده است، وگرنه هیچ‌کس نمی‌توانست در این سه سال تحریم شدید اینچنینی مقاومت کند. رئیس جمهوری با اشاره به وعده وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ساخت 518 کیلومتر آزادراه و هزار و 400 کیلومتر راه‌آهن تا پایان دولت، گفت: پس ما ضعیف‌تر نشدیم، بلکه قوی‌تر شده‌ایم. آنان فکر می‌کردند که ما از بین می‌رویم، اما ما ایستادیم و می‌ایستیم.
تداوم رقابت انتخاباتی، ریشه تحریف
روحانی در ادامه، با قدردانی از رهبر معظم انقلاب که با بیان روشن و صریح فرمودند در برابر تحریم و تحریف می‌ایستیم، تحریف را دردناک‌تر از تحریم دانست و اظهار کرد: گاهی مشکل را لمس و بخش عمده آن را رفع می‌کنید، اما بعضی‌ روی آن زخم و درد دست می‌گذارند و می‌‌گویند چرا این هنوز درست نشده است؟ رئیس جمهوری با طرح این سؤال که چرا بخش‌های درست را نمی‌گویید یا نمی‌گویید که از هر 100 مشکل، 80 مورد آن ناشی از تحریم است، این رویکرد را ناشی از رقابت‌های انتخاباتی در کشور دانست و گفت: یک اشکال بزرگ در جمهوری اسلامی ایران است که هرچند وزیر کشور تاریخ انتخابات مثلاً 1400 را اعلام می‌کند، اما نمی‌تواند پایان آن را اعلام کند. (به همین دلیل) انتخابات ما پایان ندارد و همین طور (شاهد تداوم فضای انتخابات، دعوا و رقابت (هستیم). روحانی با بیان اینکه با پایان یافتن انتخابات دیگر رقابت و تبلیغات نداریم و دیگر علیه (هم) نیستیم، افزود: در دوره انتخابات یک چیزهایی قابل گذشت است. اما اشکال ما این است پایان انتخابات را اعلام نمی‌کنیم که چه زمانی است، (درحالی که وقتی) انتخابات تمام شد، باید با هم کار کنیم.
رئیس جمهوری گفت: اعلام می‌کنم این تصور دقیق نیست که دولت به تنهایی می‌تواند تمام مشکلات نظام را حل کند، دولت به شرطی می‌تواند مشکلات را حل کند که مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و صدا وسیما در کنارش باشند. با هم می‌توانیم با دشمن بجنگیم، زیرا دشمن برای نابودی دولت نیامده است، بلکه برای نابودی نظام آمده است، پس همه باید در کنار هم قرار بگیریم.
 شکست تحریف، شرط اول شکست تحریم
روحانی با بیان اینکه در کنار تحریم، حداقل تحریف نکنیم، ادامه داد: اگر هم دشمنان تحریف درست می‌کنند، آن را در داخل بیان نکنیم. اشکال از تحریم امریکاست، اما تحریم را نمی‌بیند و می‌گوید اشکال از آنجاست، از اینجاست، ممکن است اشکال از آنجا و اینجا باشد، ولی اشکال تحریم را باید ببینیم. علت تحریم و شرایط تحریم را هم باید ببینیم. شرایط اقدامات مثبت و منفی را هم باید بخوبی ببینیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه با همه سختی‌هایی که هست، قادریم تحریم را بشکنیم، ادامه داد: به شرط اینکه اول تحریف را بشکنیم. اگر تحریف را نشکنیم، اگر سخنان ناروا گفته شود، اگر قضاوت‌های ناصحیح شود، اگر ذهن مردم مشغول شود، اگر شادابی مردم گرفته شود، اگر مردم را نگران و مأیوس کنیم، موفق نمی‌شویم و شکست می‌خوریم. اما اگر تحریف را کنار بگذاریم، بشکنیم، واقعیت‌ها را زیر خنجر تحریف ذبح نکنیم، مردم واقعیت‌ها را ‌ببینند و آگاه باشند، آن وقت می‌توانیم با تحریم بجنگیم. البته با تحریم جنگیدن سخت است، در عین حال هر جا هم فرصت پیدا کنیم، از لحاظ سیاسی بتوانیم تحریم را بشکنیم، می‌رویم، هیچ تردید نمی‌کنیم.
او گفت: چون تحریم ظلم دشمن است، وزارت خارجه، رئیس ‌جمهوری، وزرا، دولت و تمام مقامات، هر جایی که بتوانیم ظلم دشمن را برداریم، خوب است. تحریم شمشیر دشمن است، جایی که بتوانیم شمشیر دشمن را می‌شکنیم، اما در عین حال این شرایط، شرایطی است که باید همدیگر را یاری کنیم و با یاری همدیگر به نقطه مطلوب می‌رسیم.
روحانی گفت: اینکه سرپرست وزارت که البته هفته آینده امیدواریم مجلس شورای اسلامی کمک کند و ایشان وزیر صمت باشد، وقتی اعلام می‌کند در مدت 5، 6 ماه به اندازه 90 میلیون دلار از قطعاتی که از خارج می‌خریدیم، توانستیم در داخل تولید کنیم و خودکفایی 90 میلیون دلاری را در شرایط تحریم و کرونا ایجاد کنیم، جای افتخار دارد. وقتی اعلام می‌کند که 432 بنگاهی که تعطیل بوده، در این 5 ماه راه‌اندازی شده است و راه افتاده، این افتخار دارد که علیرغم تحریم و فشار داریم تلاش می‌کنیم و جلو می‌رویم و قدم به جلو برمی‌داریم.
او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دستوراتی دادند که باید آن دستورات را اجرا و عملیاتی کنیم، گفت: ایشان بعضی از دستورات را به دولت دادند، بعضی از دستورات را به سه قوه دادند. دیروز بر مبنای دستورات ایشان اولین جلسه سه قوه بعد از سخنرانی عید قربان مقام معظم رهبری تشکیل شد و اتفاقاً یک موضوع بسیار مهم اقتصادی را در دستور کار قرار دادیم و بخش بزرگ آن بحث را هم تقریباً انجام دادیم، نظرات بسیار به هم شبیه و نزدیک بود.
 در جلسات‌مان اختلافی نمی‌بینیم
رئیس جمهوری گفت: آنهایی که می‌گویند مجلس شورای اسلامی دنبال این است که دولت را زمین بزند، قوه قضائیه دنبال این است که دولت را زمین بزند، در جلسات‌مان چنین چیزی نمی‌بینیم و این قضاوت را ناصحیح می‌دانم. مجلس شورای اسلامی کاملاً لمس و حس می‌کند که دولت در چه شرایطی است، قوه قضائیه کاملاً شرایط سخت کشور را می‌بیند و می‌بینیم که آنها تلاش می‌کنند دولت را یاری و کمک کنند و در جلسه دیروز هم این را دیدم. سه قوه در کنار هم بودیم و بحث می‌کردیم؛ بحث‌ها مشابه هم بود و ان شاءالله در هفته آینده دوشنبه که ادامه آن را تصمیم گرفتیم؛ امیدوارم آن جلسه به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و مقام معظم رهبری موافقت کنند و اعلام کنیم، یک گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می‌شود، ان شاءالله امیدوارم آن طرح را کامل‌تر و دقیق‌تر کنیم.
روحانی در ادامه گفت: البته مقام معظم رهبری دستورات دیگری هم دادند؛ گفتند راجع به بودجه، اصلاح نظام بانکی، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار  و اشتغال باید کار کنید و همه اینها به نظر من امکان‌پذیر است. می‌توانیم با همین شرایطی که هستیم اینها را حل و فصل کنیم و در همین فرصتی که در اختیار ماست؛ همین یک سالی که در اختیار ماست و یک سال فرصت بسیار زیادی است و فکر نکنیم که یک سال بیشتر نمانده، یک سال خیلی است.
رئیس جمهوری گفت: ما اولین تحریم را در 100 روز شکستیم نه یک سال؛ در 100 روز در توافق موقت اولین تحریم را شکستیم. پس چنین قدرتی داریم و این همان دولت است و این همین امکانات است. ما یک سال فرصت داریم، 365 روز فرصت داریم خیلی کارها را می‌توانیم انجام بدهیم. او تأکید کرد: من شک ندارم مردم در این 365 روز به شرط حیات، خواهند دید طرح‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف افتتاح خواهد شد؛ نمونه آن طرح‌هایی که در تمام پنجشنبه‌ها
ان شاءالله افتتاح می‌کنیم. البته وزرا غیر از پنجشنبه‌ها و در روزهای دیگر هم افتتاح می‌کنند. شما دیدید در این روزها وزیر نفت، وزیر نیرو افتتاح داشت، افتتاح‌های زیادی هم غیر از پنجشنبه هست، پنجشنبه یکی از آنهاست که در هر هفته افتتاح خواهیم کرد. او ابراز امیدواری کرد که با کمک همدیگر دشمن را وادار کنیم به آن روزی که بفهمد از راه تحریم نمی‌تواند ما را به زانو دربیاورد و ناچار است با منطق بیاید در کنار و حق و حقیقت را بپذیرد؛ به نظر من آن روز، روزِ بسیار طولانی نیست و صبر و مقاومت، ان‌شاءالله ما را به آن پیروزی خواهد رساند.
شاهد تحرک بسیار خوب در مسائل اقتصادی خواهیم بود
روحانی از همه وزرا تقاضا کرد تا عرضه‌های اولیه را انجام دهند و گفت: در هفته‌ای که گذشت در یک عرضه 620 میلیارد و در یک عرضه 763 میلیارد سهام عرضه شده، مردم خریدند و باز هم این کار انجام می‌گیرد و ان‌شاءالله شاهد یک تحول و تحرک بسیار خوب در زمینه مسائل اقتصادی خواهیم بود.
رئیس جمهوری در پایان گفت: ان‌شاءالله در ماه محرم که در هفته‌های پیش رو داریم نیز در چارچوب پروتکل‌هایی که مورد نظر مقام معظم رهبری بود و تأکید کردند و وزارت بهداشت و درمان تأکید می‌کند آن را عمل کنیم و آن روزهای بسیار مهم عاشورایی را پاس بداریم و بتوانیم مفتخر باشیم که امسال هم جزو عزاداران امام حسین(ع) خواهیم بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/1/550753/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها