بلاتکلیفی باغ وحش صفه اصفهان برای تعطیلی یا فعالیت




اصفهان - رأی کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان با وجود اینکه بر تعطیلی باغ وحش این شهر است گویا برای شهرداری در بر همان پاشنه می‌چرخد و به تازگی برای ادامه کار باغ وحش به فکر عقد قرارداد با پیمانکار جدید افتاده؛ این در حالی است که فعالان حقوق حیوانات همچنان بر ضرورت راهکار اصولی نجات حیوانات این مکان تأکید دارند.
به گزارش ایرنا، تعطیلی باغ وحش صفه مصوبه کمیسیون اجتماعی و محیط‌ زیست شورای شهر را دارد اما هنوز در صحن علنی تصویب و به شهرداری برای اجرا ابلاغ نشده است، بنابراین شهرداری با این وقفه زمانی و فرصتی که برایش فراهم شده برخلاف مطالبه فعالان محیط زیست و آنچه کمیسون اجتماعی و محیط زیست به اتفاق اکثریت آرا بر تعطیلی باغ وحش موافقت داشته‌اند، آگهی مناقصه واگذاری باغ وحش صفه به بخش خصوصی را در نشریات محلی منتشر کرده است.
کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان امید دارد که بتوانند رأی مصوبه تعطیلی را از شورا بگیرند. وی گفت: قرارداد پیمانکار باغ وحش صفه تمام شد و به همین دلیل در روزهای اخیر شهرداری قرارداد جدید را به مناقصه گذاشته است. این فرآیند اما مانع از تعطیلی باغ وحش در صورت تصویب شورای شهر نمی‎شود. محمدی افزود: تعطیلی باغ وحش به اتفاق اکثریت آرا اعضای کمیسیون تصویب شده و یک مهلت ۱۰ ماهه برای شهرداری و مجموعه مدیریت باغ وحش ایجاد شده است که در این مدت با محیط‎ زیست و دستگاه‌های مرتبط برای روشن شدن تکلیف حیوانات باغ وحش تعامل کنند.
وی درباره اینکه چرا شهرداری برخلاف تصمیم‌گیری‌های کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر ادامه کار باغ وحش را به مناقصه گذاشته است گفت: طرح هنوز به صحن علنی شورای شهر نیامده است؛ نظر کمیسیون باید در صحن علنی بررسی شود و به‌صورت مصوبه کل شورا در بیاید و از آن زمان واجب است اجرا شود.
از سوی دیگر اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان چندان هم موافق تعطیلی این باغ وحش نیست. پیشنهاد آنها به شورای شهر تبدیل باغ وحش صفه به نقاهتگاه حیوانات آسیب دیده بود که محمدی در این ‌باره گفت: این پیشنهاد در کمیسون اجتماعی و محیط‌ زیست شورای شهر تأیید نشد؛ چون معتقد هستیم که تیمارداری و نقاهتگاه وظیفه شهرداری نیست و مکان باغ وحش در صفه باید به‌صورت همان تفرجگاه در اختیار مردم قرار بگیرد.
محمدی افزود: پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست یک گزینه بینابین است و نقاهتگاه حیوانات موجب می‌شود که این مکان دوباره به محل اسارتگاه حیوانات تبدیل شود. شاهین سپنتا دامپزشک و فعال حقوق حیوانات با اشاره به واگذاری باغ وحش صفه از سوی شهرداری به بخش خصوصی گفت: چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی، هیچ‌کدام توانایی علمی و فنی لازم را برای اداره باغ وحش ندارند، به همین دلیل کلیت وجود باغ وحش در شهر تاریخی اصفهان از نظر منطقی مردود است.
گواه این مدعا از نگاه این دامپزشک عملکرد رو به افول دهه‌ها باغ‌های وحوش‌ در شهر اصفهان است: بعد از گذشت سال‌ها هیچ کدام از مجموعه‌هایی که به نگهداری حیوانات در اصفهان مشغول هستند نه تنها پا به پای رشد استانداردهای جهانی ارتقای کیفیت نداشته‌اند بلکه شرایط آنها افت هم داشته است.
 در باغ وحش صفه اصفهان ۳۱۸ حیوان متشکل از ۳۷ گونه وجود دارد که سال‌هاست فعالان حقوق حیوانات نسبت به شرایط این باغ وحش و همین طور جانمایی آن در دامنه کوه صفه معترض اند. کوه صفه نیز از جمله میراث طبیعی و ارزشمند اصفهان است که در سال‌های اخیر در معرض انواع دست اندازی‌ها با توسعه مراکز تفریحی بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/11/550930/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها