بالگرد آب پاش باز هم نرسید

100 هکتار از جنگل‌های اندیکا سوخت





زهرا کشوری
 خبرنگار
بلوط‌ها و بنه‌های منطقه حفاظت شده قله‌ شوایی و سبزآب اندیکا دو روز است که چشم انتظار بالگردهای آب‌پاش هستند تا آتش افتاده به جانشان خاموش شود این در حالی است که افکارعمومی انتظار دارد با توجه به تسویه بدهی دولت به وزارت دفاع و پرداخت اعتبار اطفای حریق جنگل‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه دیگر شاهد چشم انتظاری جنگل‌ها برای بالگردهای آب‌پاش نباشند. این آتش‌سوزی از روز جمعه شروع شده است. «مصطفی یوسفی»، مدیر محیط زیست اندیکا در گفت‌و‌گو با «ایران» از خاموش شدن بخشی از حریق مناطق درگیر آتش‌سوزی خبر می‌دهد و می‌گوید: «تقریباً آتش‌سوزی را در منطقه سبز آب خاموش کردیم. آتش در شرق، شمال و جنوب منطقه حفاظت شده قله‌‌شوایی هم خاموش شده اما غرب آن همچنان می‌سوزد. «به گفته او محیط‌بان‌ها و جنگل‌بان‌ها به‌دنبال کنترل آتش‌سوزی در دامنه قله شوایی هستند. او درباره وضعیت آتش در قله کوه شوایی هم اعتقاد دارد که پوشش گیاهی آن کم است پس خسارت زیادی بر جا نخواهد گذاشت. براساس آمارهای ارائه شده از سوی یوسفی نزدیک به ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های اندیکا در این آتش‌سوزی از بین رفت. اندیکا منطقه‌ای کوهستانی است. یوسفی این منطقه را صعب‌العبور می‌داند و اعتقاد دارد که نیروها توان بیشتری برای کنترل آن ندارند. او سقوط یکی از جنگلبان‌ها و تلاش ۶ ساعته برای یافتن او را از جمله دلایل خارج شدن کنترل آتش‌سوزی‌ها از دست نیروهای حاضر در منطقه می‌داند و می‌گوید: «اگر این اتفاق نمی‌افتاد آتش‌سوزی‌ها چنان وسعتی پیدا نمی‌کرد و از کنترل ما خارج نمی‌شد.» با وجود این، یوسفی اعتقاد دارد نیرو‌های حاضر در محل می‌توانند روز یکشنبه آتش‌سوزی دو روزه اندیکا را خاموش کنند. او لزوم حضور بالگرد آب‌پاش را برای خنک‌سازی منطقه ضروری می‌داند و می‌گوید: «قرار شده این بالگرد از ظهر روز شنبه از کردستان به خوزستان بیاید.» تا زمان نگارش این گزارش هنوز بالگرد مورد نظر در آسمان اندیکا رؤیت نشده است.
برخلاف یوسفی که آتش افتاده بر بلوط‌ها، درختان بادام و انجیرکوهی را در کنترل نیروهای مستقر در منطقه می‌داند، معاون فرماندار اندیکا به ایرنا می‌گوید: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این شهرستان از کنترل نیروهای امدادی خارج شده و به مرکز استان تقاضای اعزام بالگرد آب پاش داده‌ایم. به گفته عباس رضایی صالح بابری، سخت گذر بودن منطقه، گرمای هوا، خالی بودن منطقه از سکنه، پوشش غنی مراتع و مصدومیت یکی از نیروهای امدادی، آتش را از کنترل نیروهای امدادی خارج کرده است. او هم بر ضرورت اعزام بالگرد به منطقه تأکید می کند. حال جنگلبان مصدوم، مساعد گزارش می‌شود.
به گفته او، این آتش‌سوزی در منطقه شوایی، کفت هچه و چشمه زنون بعد از ظهر روز جمعه گزارش شده و همچنان در حال پیشروی است. از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۰ فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های اندیکا رخ داده و نبود امکانات باعث شده خسارت‌های زیادی به مراتع و جنگل‌های این شهرستان وارد شود. مناطق حفاظت شده در اندیکا محل زیست خرس، پلنگ، کفتار و گونه‌های ارزشمند دیگری است. اندیکا به‌دلیل کوهستانی و جنگلی بودن هوایی متفاوت با سایر مناطق خوزستان دارد و از آن به «شمال خوزستان» یاد می‌شود. شمال اینجا معنای جهت جغرافیایی نمی‌دهد بلکه استعاره‌ای از استان‌های شمالی کشور است که به‌دلیل آب و هوای متفاوت هر سال میزبان گردشگران سراسری کشور هستند‌. اندیکا هم همین نقش را در گردشگری خوزستان دارد و مناطق سرد کوهستانی آن فرصتی برای استراحت خوزستانی‌های فراری از گرمای داغ استان است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/11/550931/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها