ادارات جدید در سازمان برنامه هفت ساله

رئیس اداره قهوه خانه ها!


... چند روز بود در اغلب محافل و مجالس شهر می‌شنیدم که اخیراً در سازمان برنامه [هفت ساله اصل 4] اداراتی تأسیس شده و رؤسا و معاونین و کارمندانی هم برای آن معین نموده‌اند که تاکنون سابقه نداشته و مضحک‌تر اینکه برای هر یک از این رؤسا و معاونین مبالغ هنگفتی حقوق و مزایا و یک اتومبیل شیک آخرین سیستم تهیه کرده‌اند.
 من این حرف‌ها را جز شایعات چیز دیگری نمی‌دانستم تا اینکه دیروز یکی از رؤسا و متصدیان قسمت‌های سازمان برنامه، شخصاً در مجلسی صریحاً اظهار نمود که فلان آقا به سمت ریاست «اداره قهوه خانه ها» و دیگری به سمت ریاست اداره «عمق دریاها» و آن یکی به ریاست «اداره شناسایی ماهی‌ها» تعیین و انتخاب شده‌اند.
... مثلاً می‌گفت: برای رئیس[یکی از این ادارات] ماهی 45000 ریال حقوق تعیین و یک اتومبیل پونیتاک 49 و یک جیپ نو و یک ماشین بزرگ در اختیار او گذارده اند!
شاید با مخارج گزاف و گرانی عجیب این مملکت 4500 تومان چندان زیاد نباشد، ولی در کشوری که حقوق عالی رتبه‌ترین خدمتگزارانش از 20000 ریال تجاوز نمی‌کند، چگونه به یک رئیس اینقدر حقوق علاوه بر مزایا، هزینه سفر و فوق‌العاده می‌دهند!؟
...به‌هیچ وجه از اینکه ماهی چند هزار تومان حقوق یا فلان ماشین را داده‌اند زیاد نگران نیستم، زیرا اگر ما کار خوب از مأمور و متصدی هر امری بخواهیم باید حداکثر وسایل آسایش او را فراهم کنیم و یکی از علل اساسی بدی وضع ادارات دولتی ما همین است که به کارمند حقوق کافی نمی‌دهند و توقع دارند دزدی نکند و زندگی را هم به قدری گران کرده‌اند که برای سیر کردن شکم، دو برابر حقوق ماهانه هم کم است به همین جهت دزدی و ارتشا رایج می‌شود.
...همانطور که بارها نوشته‌ام یکی از طرفداران جدی و حقیقی برنامه هفت ساله ایران و این برنامه را یگانه راه برای نجات مردم بدبخت ایران از فقر و فلاکت دانسته و می‌دانم، بخصوص که شخصیتی عالی مقام مانند والاحضرت شاهپور عبدالرضا ریاست عالیه نظارت دائمی بر سازمان عالی برنامه را دارند ولی نمی‌دانم به عرض والاحضرت رسانیده‌اند که در سازمان برنامه اداره قهوه خانه و اداره عمق دریاها و اداره شناسایی ماهی‌ها درست کرده اند؟!
اگر متخصص قهوه خانه یا متخصص تعیین عمق دریا یا تشخیص شناسایی ماهی انتخاب می‌کردند، حرفی نبود ولی به‌طوری که آن شخص می‌گفت، رئیس اداره قهوه خانه‌ها در عمرش سری به قهوه خانه نزده و رئیس اداره شناسایی ماهی اصلاً از ماهی شناسی خبری ندارد!
موضوع تأسیس این ادارات به قدری برای من تعجب آور بوده و می‌باشد که با وجود اظهار کسی که به چشم خود ابلاغ‌ها و احکام آنها را دیده هنوز هم نمی‌توانم باور کنم!
روزنامه مهر ایران- جمعه 18 آذر 1328


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/16/550957/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها