بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

ترورِ وزیر دربار در مسجد سپهسالار
قتل عبدالحسین هژیر

روز جمعه 13 آبان سال 1328 مطابق با 12 محرم 1369 در شبستان بزرگ مسجد  سپهسالار و ازدحام جمعیت عزادار و دسته‌های عزاداری عبدالحسین هژیر، وزیر دربار مورد سوء قصد قرار گرفت و درگذشت. «...آقای هژیر کنار در بزرگ شبستان روی صندلی نشسته بودند، آقای سفیر کبیر پاکستان در طرف چپ و آقای ظهیر الاسلام [تولیت مسجد سپهسالار] هم سمت راست ایشان نشسته بودند.... نزدیک ساعت چهار و نیم بعدازظهر ناگهان چراغ‌ها خاموش شد و به‌دنبال آن صدای تیر به گوش رسید، در همین هنگام شخصی [سید حسین امامی] که کت و شلواری به تن داشت و از چهره‌اش آثار اضطراب نمودار بود... خواست از میان جمعیت خودش را بیرون بیندازد اما افسر شهربانی او را محکم چسبید و بعد به کمک دیگران وی را دستگیر نمود.آقای هژیر را با اتومبیل به بیمارستان شماره ۲ ارتش منتقل کردند. پزشکان مریضخانه، فوراً مشغول مداوا شدند اما وضع مزاجی آقای وزیر خیلی بد بود، خونریزی شدید و ضعف بر ایشان کاملاً مستولی بود و به زحمت می‌توانستند ناله کنند.پزشکان بیمارستان گفتند که گلوله به طحال و ریه ایشان اصابت کرده و بخصوص صدمه زیادی به طحال وارد آورده... آقای هژیر اصلاً قادر به تکلم نبوده و حتی در جواب احوالپرسی اعلیحضرت همایونی که ساعت شش بعدازظهر به بیمارستان تشریف فرما شده بودند، با زحمت زیاد فقط لبخندی زدند.اطبای معالج آقایان پروفسور یحیی عدل، دکتر لطیفی، سرتیپ دکتر عبدالکریم ایادی، ابتدا در نظر داشتند که ایشان را عمل کنند ولی با وجود خونریزی داخلی این امر امکان پذیر نبوده است به این جهت با تزریق پنی سیلین استرپتومایسین و مقداری خون موفق می‌شوند که حال مزاجی ایشان را تا ساعت ۱۲ شب اندکی بهبود دهند. از نیمه شب به بعد کم کم حال آقای هژیر منقلب می‌شود و نزدیک ساعت پنج صبح رو به وخامت می‌رود و سه ساعت و نیم بعد، یعنی مقارن ساعت 10 صبح جان می‌سپارند.»
روزنامه کیهان – شنبه 14 آبان 1328
از خیابان لاله زار تا شاهرضا

مسابقه زیباترین مغازه

به‌منظور زیبایى ویترین و نمای مغازه‌ها و تشویق صاحبان آن، شهرداری تهران مصمم است همه ساله مسابقه‌ای به این منظور تشکیل و به صاحب مغازه که نمای مغازه و پیشخوان خود را بهتر از دیگران ساخته و ترتیب داده باشد به قضاوت عده‌ای از مهندسین عالی رتبه جوایزی بین آنها توزیع نماید و اینک برای انجام این منظور که سال اول شروع این مسابقه است جوایز را اختصاص به سه خیابان لاله زار (بالا و پایین) و شاه (از میدان بهارستان تا خیابان پهلوی) و شاهرضا می‌دهد. روز 25 اسفند ۱۳۲۸ هیأت داوری که مرکب از آقایان مهندس صفر، مهندس فروغی، مهندس صادق، مهندس بدیع و مهندس خورسند است در جلسه‌ای که در اداره کل ساختمان شهرداری تشکیل می‌شود نظر خود را نسبت به برندگان مسابقه کتباً اعلام خواهند نمود که بوسیله رادیو و روزنامه آگهی می‌گردد. جوایز عبارت خواهد بود از: جایزه اول- به مغازه‌هایی که فاقد برق هستند یک شماره برق و در صورتی که برق آنها دایر باشد در عوض، بهای مصرف برق سال 1329 آن محل از طرف شهرداری پرداخت خواهد شد. جایزه دوم - پرداخت بهای مصرف برق محل مزبور از اول فروردین ۱۳۲۹ تا آخر شهریور ۱۳۲۹ . جایزه سوم - پرداخت بهای مصرف برق تا آخر خرداد ۱۳۲۹.  مشروط به اینکه بهای مصرف سال ۱۳۲۹ هر سه جایزه از سال ۱۳۲۸ تجاوز ننماید. کسانی که داوطلب شرکت در این مسابقه می‌باشند باید آمادگی خود را به ضمیمه دو قطعه عکس از نمای ویترین فعلی به اداره کل ساختمان ارسال داشته و رسید دریافت دارند.
شهردار تهران
روزنامه اطلاعات - پنجشنبه 29 دی 1328

دوچرخه سواران، باشگاه تاج شد

بنا به اراده اعلیحضرت همایون شاهنشاهی به موجب پیشنهاد انجمن ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران امر ملوکانه شرف صدور یافته است که باشگاه ورزشی دوچرخه سواران از این پس به نام باشگاه تاج نامیده شود.
روزنامه کیهان -  شنبه 22 بهمن 1328


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/16/550959/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها