‌به نام تاریخ



20 مرداد
227 سال پیش در چنین روزی موزه لوور پاریس تأسیس شد. موزه‌ای که نقش مهمی در معرفی آثار هنری برجسته جهان به مردم دارد و آثاری چون مونالیزای لئوناردو داوینچی در آن نگهداری می‌شود. 38 هزار اثر هنری مربوط به پیش از تاریخ تا قرن 21 میلادی در لوور پاریس قرار دارد.
تولدها
عباس زریاب خویی: مورخ، ادیب، نویسنده و مترجم ایرانی سال 1298 در چنین روزی به دنیا آمد. عباس زریاب خویی پس از اینکه توسط قوای روس به تهران تبعید شد کار در کتابخانه مجلس شورای ملی را آغاز کرد و بعدها با استفاده از بورس مطالعاتی بنیاد هومبولت به آلمان رفت و رشته‌های تاریخ و فلسفه را خواند. او از سال 1345 استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در زبان شناسی، فلسفه، تاریخ و نسخه شناسی سرآمد بود. از عباس زریاب خویی کتاب‌هایی چون اطلس تاریخی ایران و ترجمه‌هایی مانند تاریخ فلسفه و لذات فلسفه به جا مانده است. او سال 1373 درگذشت.
امین تارخ: بازیگری که هنوز هم او را با نقش‌هایی مانند ابن سینا می‌شناسیم امروز 67 ساله می‌شود. امین تارخ هنرهای نمایشی را در دانشگاه تهران خواند و فوق لیسانسش را در رشته مدیریت فرهنگی گرفت. بازیگری را در سینما با فیلم «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی آغاز کرد و پس از آن او را در فیلم‌هایی چون «پرنده کوچک خوشبختی»، «مادر»، «سرب»، «سارا»، «دلشدگان»، «قاعده بازی» و «رئیس» دیدیم. تارخ سال 56 در سریال «ارثیه ایرانی» بازی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 63 با سریال «سربداران» بازی در سریال‌های تلویزیونی را ادامه داد. «بوعلی سینا» سریالی بود که تارخ را به شهرت رساند و پس از آن در سریال‌های «آپارتمان»، «شیخ مفید»، «هفت سنگ»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته»، «باران عشق»، «اغما»، «خسته دلان»، «جراحت» و «رهایم نکن» بازی کرد. تارخ در تئاتر هم بسیار فعال بود و از سال 76 به‌عنوان یکی از چهره‌های برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. علاوه بر اینها او با کارگاه آزاد بازیگری اش شناخته می‌شود که یکی از مؤسسه‌های معتبر آموزش بازیگری در ایران است و چهره‌هایی مانند حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شبنم مقدمی از این مؤسسه وارد بازیگری شدند.
کامران عدل: بنیانگذار عکاسی مدرن در ایران سال 1320 در چنین روزی به دنیا آمد. کامران عدل از کودکی به عکاسی علاقه داشت و در پاریس و در هنرستان صنعتی این شهر با عکاسی مدرن آشنا شد. سال 47 به ایران بازگشت و مدیر گروه عکاسی سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران شد و تدریس عکاسی را هم آغاز کرد. او در سال‌های فعالیتش بنیانگذار عکاسی نوین خبری، عکاسی نوین صحنه و عکاسی نوین معماری و اجتماعی شد. حاصل سال‌ها فعالیت و عکاسی کامران عدل در کتاب‌هایی مانند «بازارهای ایرانی»، «فرش ایران»، «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند» و «یاد باد آن روزگاران، یاد باد» منتشر شده است.
هادی آزرم: آهنگساز و نوازنده کمانچه سال 1327 در چنین روزی به دنیا آمد. پدرش با ویولن آشنایی داشت و او هم ابتدا این ساز را آموخت. پس از تحصیل در هنرستان عالی موسیقی و از سال 1349 همکاری اش را با ارکسترهای ایرانی و با استادانی چون فرهاد فخرالدینی و حسین دهلوی آغاز کرد. از سال 55 به‌صورت خودآموز کمانچه را یاد گرفت و ویولن نوازی ایرانی را از همایون خرم آموخت و اکنون به‌عنوان یکی از نوازندگان برجسته کمانچه شناخته می‌شود. از سال 59 همکاری اش را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد و چند سالی هم سرپرست ارکستر موسیقی سنتی بود اما از سال 58 به‌صورت جدی آهنگسازی را دنبال کرد و تاکنون برای خوانندگانی چون مهرداد کاظمی، محمد گلریز و اسفندیار قره باغی آهنگسازی کرده است.
 افشین خورشید باختری منتقد و بازیگر، فاتح بادپروا کارگردان، مرتضی پاشایی خواننده پاپ، فارس باقری داستان نویس، سورنا جوکار شاعر، علی شروقی داستان نویس، بابک طیبی داستان نویس، غلامرضا کافی شاعر، محبوبه میرقدری داستان نویس، علیرضا نوری شاعر و آگوست پرژی گرتفسکی کارگردان لهستانی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
احمد رائض: نقاش و مینیاتوریست برجسته ایرانی سال 1372 در چنین روزی درگذشت. احمد رائض سال 1298 متولد شد و از 12 سالگی شاگرد حاج مصورالملکی شد و نقاشی، تذهیب و نگارگری را از او آموخت. پس از آن کارگاهی در اصفهان تأسیس کرد و در این کارگاه مینیاتورهایی خلق کرد که بسیاری از آنها به کشورهای دیگر صادر شدند. مینیاتورهای احمد رائض از خمسه نظامی شهرت جهانی دارد و یکی از آثار برجسته او مینیاتوری است که در آن 145 صورت تصویر شده و این تابلو در موزه سوئیس نگهداری می‌شود. او مدیر کارگاه میناسازی ایران هم بود که آثار برجسته بسیاری در این کارگاه خلق شد و آثار آن در نمایشگاه جهانی بروکسل مدال نقره و دیپلم هنری افتخاری گرفت. از رائض 145 تابلو نقاشی، آثار نقره کاری و قلم زنی به یادگار مانده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/20/550983/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها