روایت فتاح از ساختمان های بنیاد مستضعفان سیل پاسخ ها را در پی داشت

ملک ما را تخلیه کنید هر چه می‌خواهید بگویید





گروه سیاسی/  روایت پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان از املاک و ساختمان‌های این مجموعه که در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی هستند، خبرساز شد. او  شنبه شب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک»، گلایه‌ها و انتقاداتی درباره سرنوشت این املاک مطرح کرد و گفت که آنها متعلق به مردم هستند و به همین دلیل بنیاد مستضعفان به دنبال بازپس‌گیری آنهاست. کاخ مرمر، دفتر رؤسای جمهوری پیشین، ساختمان مرکز پژوهش‌های مجلس، ساختمان مرکز مطالعات زنان، ساختمان مدرسه فرهنگ متعلق به غلامعلی حدادعادل و املاک تحت اختیار نیروهای مسلح از مواردی بودند که فتاح به آنها اشاره داشت. سخنان او اما دیروز با برخی واکنش‌ها و جوابیه‌ها مواجه شد، واکنش‌هایی که اظهارات فتاح را کاملاً دقیق نمی‌دانستند.
از کاخ مرمر تا مدرسه فرهنگ
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به وعده خود برای بازپس‌گیری املاک این مجموعه، به موضوع کاخ مرمر اشاره کرد و گفت که قرار است این مجموعه به موزه تبدیل شود. به گفته فتاح، «بازسازی‌های لازم انجام شد اما هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خودنمایی می‌کند، زیرا در این کاخ آسانسور نصب کرده‌اند، حمام و جکوزی برقرار کرده‌اند و...، حال سؤال اینجاست زمانی که این اتفاق می‌افتاده، چرا خبری از میراث فرهنگی نبوده و اقدامی صورت نپذیرفته است؟» ملک دیگر مورد اشاره رئیس بنیاد مستضعفان به مدرسه غلامعلی حدادعادل مربوط می‌شود. ملکی که به گفته فتاح، برای احداث مدرسه فرهنگ در اجاره حدادعادل قرار گرفته اما «این اجاره چندین نوبت تمدید شد البته این اجاره بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد، در حال حاضر موعد اجاره به سر رسیده است و باید تخلیه شود یا اجاره بها به نرخ روز تنظیم گردد که البته با توجه به گرانی آن منطقه، احتمالاً تمدید اجاره بانرخ روز برای ایشان به صرفه نخواهد بود.» او با بیان اینکه ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفته است: «قطعاً پس از بازپس‌گیری این ملک به فروش می‌رسد و پول حاصله، صرف محرومیت زدایی خواهد شد.» ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دیگر ملک مورد اشاره فتاح بود. به گفته او، این ملک «سال‌ها و با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان از جمله خانم ابتکار، مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آن‌ها باشد.» وی در همین رابطه گفته است: «آن‌ها بابت تخلیه با توافق بنیاد در همان زمان، پنج میلیارد تومان می‌گیرند و پس از بررسی‌ها مشخص بود خلاف بود و کسی که ملک بنیاد مستضعفان در اختیار او بوده است، باید اجرت‌المثل هم بپردازد.» املاک در اختیار رؤسای جمهوری پیشین هم دو مورد دیگر از مواردی بود که فتاح در برنامه نگاه یک مطرح کرد. او گفت که ملک در اختیار سید محمد خاتمی و بنیاد باران قبل از تصدی او تخلیه شده و اکنون برای قرنطینه بیماران کرونایی استفاده می‌شود. رئیس بنیاد مستضعفان درباره ساختمان در اختیار محمود احمدی‌نژاد هم گفته که وی «با مجوز در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزار و ۸۰۰ مترمربع در منطقه ولنجک برای چند سال مستقر است.» البته به گفته فتاح، رئیس دولت‌های نهم و دهم «پیامی داده که آماده است به مرکز شهر منتقل شود، اما ملکی را با آن شرایط نداشتیم که تحویل دهیم اما این موضوع هم باید مدت‌دار و محدود به زمان باشد.» او قیمت این ملک را هم 200 میلیارد تومان برآورد کرده. ساختمان مرکز پژوهش‌های مجلس در ضلع جنوبی پارک نیاروان هم مورد دیگری بود که فتاح به آن اشاره کرد. ساختمانی که اکنون در اختیار مرکز پژوهش‌های مجلس است و رئیس بنیاد مستضعفان گفته که «حتماً سراغ آقای زاکانی رئیس جدید این مرکز می‌رویم و باید اجاره بپردازد.»
انتقاد فتاح از نیروهای مسلح
فتاح در ادامه گفته است: «یکی از جا‌هایی که حریف او نمی‌شویم، نیرو‌های مسلح هستند زیرا قانوناً نمی‌توانیم علیه آن‌ها شکایت کنیم اکنون یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریایی ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده است، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم امضا کرده است اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است.» رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر اینکه این مکان‌ها مال مردم است و باید به مستضعفان برگردد، افزود: «حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست «سپاه ولی امر» است، اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را به این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود، اما به کجا شکایت ببریم؟» او در همین زمینه با اشاره به اینکه ​ ده‌ها پرونده تشکیل دادیم که در قوه قضائیه در حال رسیدگی است، تأکید کرد: «اگر با این روش‌ها به نتیجه نرسیم، کوتاه نخواهیم آمد مگر بنده از بنیاد مستضعفان بروم، زیرا این اموال متعلق به مستضعفان است.» وی با بیان اینکه بنده در بنیاد، حافظ منافع مستضعفان هستم و کوتاه نخواهم آمد، اضافه کرد: «برخی‌ها مرا متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌کنند. این‌ها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند.»
 جوابیه احمدی‌نژاد و روابط عمومی مجمع
سخنان فتاح البته ضمن بازتاب‌های وسیع در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌هایی هم از طرف کسانی که مورد اشاره وی قرار گرفتند، به دنبال داشت. از جمله دفتر محمود احمدی‌نژاد ضمن اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وی هیچ گاه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان از بنیاد مستضعفان مطرح نکرده است. این اطلاعیه تأکید کرده که ساختمان ولنجک «در آبا‌ن‌ماه ١٣٩٢ با انتخاب و پیشنهاد و دستور رئیس محترم وقت بنیاد مستضعفان و با عقد قرارداد» در اختیار دفتر محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته است. دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم ضمن تأکید بر آمادگی برای تخلیه این ساختمان گفته است: «طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها، این دفتر ابتدائاً و رأساً پیشنهاد تخلیه را به مسئولین بنیاد داده است، لیکن از طرف آنان تاکنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است.»  
در پی این توضیح دفتر احمدی نژاد، روابط عمومی بنیاد مستضعفان در اطلاعیه ای اعلام کرد که آماده هر نوع همکاری در این زمینه یعنی تخلیه ساختمان است.
روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پاسخ به اظهارات فتاح در بیانیه‌ای نوشت:
۱- تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر به‌عنوان دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز امور مجمع(سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر مجمع و موافقت معظم له مبنی بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مرداد ماه ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا گردید.
۲- علاوه بر ساختمان کاخ مرمر، دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد نیز در مرداد ماه ۱۳۹۷ به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا تحویل شد.
۳- پس از تحویل ساختمان‌های فوق‌الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ‌گونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است. با عنایت به موارد مذکور، ضمن استقبال از لزوم شفافیت در امور، از مسئولان محترم انتظار می‌رود در اظهارات خود دقت لازم را معمول دارند تا باعث سوء برداشت مخاطبین نگردد. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری نیز در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به اظهارات اخیر پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نوشت: «‏چه تاریخی بشود تاریخ این بنیاد! فرمودند مستأجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌روز و یا ملک را تخلیه کنند. اما نفرمودند با آنانکه املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند، چه باید کرد. و نفرمودند فردای فروش سریع همه اموال و املاک، بنیاد می‌ماند یا جمع می‌شود.»
درخواست ابتکار از صدا و سیما برای فرصت پاسخگویی
اما شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار نیز همزمان درباره ادعای فتاح درخصوص ساختمان تحت اختیار مرکز مطالعات زنان واکنش نشان دادند. شهیندخت مولاوردی در صفحه توئیتر خود سخنان فتاح درباره این ساختمان را «مغلطه» خواند و نوشت: «این مؤسسه که کاملاً غیرانتفاعی است، هیچ گونه نفع و ما به ازای مالی برای اعضای هیأت امنا و هیأت مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیأت امنای آن هم که اخیراً به عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده‌اند فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست!» همچنین معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز روز گذشته در همین رابطه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند. صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یانفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ به مؤسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/3/551011/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها