دیگه چه خبر



استقبال طالبان از نقش‌آفرینی مثبت ایران  

   خبر اول اینکه، سخنگوی طالبان گفت: ما با کشورهای همسایه از جمله ایران تماس داریم زیرا با این کشور مرز طولانی داریم. صدها هزار پناهنده افغان در ایران به سر می‌برد. به این ترتیب ما با ایران گفت‌و‌گو می‌کنیم. به‌گزارش ایرنا؛ سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در پاسخ به این سؤال که در ماه ژوئن وزارت امور خارجه ایران برای میزبانی مذاکرات بین افغان اعلام آمادگی کرد و طالبان در این مورد چه فکر می‌کند و آیا با طرف ایرانی در این مورد تماس دارد؟ گفت: بله ما با کشورهای همسایه از جمله ایران تماس داریم زیرا با این کشور مرز طولانی داریم.
وی افزود: صدها هزار پناهنده افغان در ایران به سر می‌برند. به این ترتیب ما با ایران گفت‌و‌گو می‌کنیم. ما در خصوص حل و فصل صلح‌آمیز مسأله افغانستان گفت‌و‌گو کردیم و در آینده نیز به مذاکره در این خصوص ادامه می‌دهیم. تهران اراده برای حل مسأله افغان ازخود نشان می‌دهد و ما (از مشارکت این کشور) استقبال می‌کنیم.

نگرانی تهران از برنامه مخفی هسته‌ای ریاض

  خبر دیگر اینکه، جمهوری اسلامی ایران از «برنامه مخفی هسته‌ای» عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده و از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواسته تا گزارشی درباره ابعاد برنامه‌های هسته‌ای سعودی به اعضای آژانس ارائه کند. به‌گزارش ایرنا، در پی انتشار گزارش‌هایی در برخی رسانه‌های غربی درباره ساخت تأسیسات مخفی تولید کیک زرد در عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد برنامه هسته‌ای سعودی ابراز نگرانی کرده است.این نگرانی از سوی «کاظم غریب آبادی» نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ابراز شده است.
او با اشاره اینکه عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه «بسیار غیرشفاف هسته‌ای» است، گفته است: با‌ وجود اینکه عربستان عضو ان. پی. تی است و توافقنامه جامع پادمان دوجانبه در حال اجرا با آژانس دارد، ولی متأسفانه هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌کند و با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس نیز تعهدات خود را به‌گونه‌ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.»غریب آبادی با یادآوری اینکه عربستان سعودی هیچ رآکتور فعال تحقیقاتی ندارد که بخواهد دنبال تولید کیک زرد باشد، گفته است: «این موضوع در کنار اقدام‌های پنهانی سعودی‌ها در حوزه هسته‌ای و عدم اجازه ورود به بازرسان آژانس و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه‌، نگرانی‌ها درخصوص یک برنامه پنهانی سلاح هسته‌ای در این کشور را تقویت می‌کند.»

درخواست امریکا از پاکستان برای توقیف یک کشتی ایرانی حامل نفت

  دست آخر اینکه،  یکی از سناتورهای پاکستانی اعلام کرد: دولت این کشور به درخواست امریکا یک کشتی ایرانی را به خاطر انتقال نفت در بندر کراچی توقیف کرده‌ است.به گزارش فارس، رحمان مالک، دبیر کمیته امور داخلی سنای پاکستان، نسبت به انتقال نفت ایران به این کشور هشدار داد و گفت: این یک مسأله مهم بین‌المللی است و می‌تواند در نهایت به اعمال فشار علیه پاکستان منجر شود.وی با اشاره به توقیف یک کشتی ایرانی در بندر کراچی به خاطر به اصطلاح قاچاق نفت ایران به پاکستان گفت: با توجه به آنکه این‌گونه اقدامات نقض تحریم‌ها علیه ایران است و در پاکستان هم مبنای قانونی ندارد، یک موضوع مهم بین‌المللی است که می‌تواند پاکستان را تحت فشار قرار دهد. این مقام پاکستانی طی هشداری به وزارت کشور پاکستان گفت: این کشتی ایرانی توسط یک سازمان امریکایی رهگیری شده و سپس این سازمان به دولت پاکستان برای توقیف آن اطلاع داده است. این سازمان امریکایی از دولت پاکستان خواسته است تا نسبت به تبعات واردات، صادرات و همچنین پالایش نفت ایران اقدامی قانونی انجام دهد. مالک از سازمان تحقیقات فدرال پاکستان خواست تا تحقیقاتی را درباره طرف‌های درگیر در واردات نفت خام و گازوئیل از ایران به پاکستان در دستورکار قرار دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/3/551013/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها