تظاهرات 15 هزار نفری علیه نتانیاهو




ندا آکیش /  هزاران معترض ساکن تل‌آویو عصر روز شنبه بار دیگر با تجمع مقابل مقر نخست وزیری و دیگر ساختمان‌های دولتی این شهر خشم خود را از عملکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنترل همه‌گیری ویروس کرونا نشان داده و خواستار استعفای او شده و فریاد زدند، کسی که در محاکم قضایی پرونده فساد در دست بررسی دارد، نمی تواند نخست وزیر باشد.
به گزارش الجزیره، معترضان اسرائیلی که بنا بر تخمین رسانه‌های صهیونیستی شمار آنها به حدود 15 هزار نفر می‌رسید، عصر روز شنبه در مرکز تل‌آویو مقابل اقامتگاه نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر ساختمان‌های دولتی علیه نتانیاهو تجمع کرده بودند و با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو و دمیدن در شیپورها و بوق‌هایی که در دست داشتند، خشم خود را نشان می‌دادند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «نخست وزیر مجرم» و خطاب به نتانیاهو شعار می‌دادند: «تاریخ مصرف گذشته»، «بی بی برو خانه». آنها همچنین یک بنر بزرگ را در نزدیکی ساختمان نخست وزیری نصب کرده بودند که روی آن نوشته بود: «وقتت تمام شده. بالفور در دستان ماست» منظور آنها از این جمله این بود که کل خیابانی که نتانیاهو در آن اقامت دارد، در اختیارشان است. معترضان همچنین با بر تن داشتن لباس آدم فضایی اظهارات پسر نتانیاهو را که گفته بود، معترضان «بیگانه» هستند، به تمسخر گرفتند. خبرنگار الجزیره در تل‌آویو هم در توصیف تظاهرات عصر شنبه نوشت: «یک تظاهرات بسیار شلوغ و اساسی دیگر. یک بار دیگر ما شاهد پرچم‌های سیاه دموکراسی‌خواهی و به راه افتادن جنبش ضدنتانیاهو بودیم. معترضانی که الان چند وقتی است که می‌گویند او باید استعفا دهد زیرا دارد محاکمه می‌شود.» اگرچه نتانیاهو تلاش می‌کند، تظاهرات چند هفته اخیر علیه خود را کم اهمیت جلوه دهد اما این اعتراض‌ها هر روز که می‌گذرد پرشورتر و پرجمعیت‌تر می‌شود. طوری که حجم بالای شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های اخیر از سال 2011 به این سو در سراسر اراضی اشغالی سابقه نداشته است.
نتانیاهو که در ماه مه ‌پس از 4 ماه چانه‌زنی با رقیب انتخاباتی خود موفق شد دولت ائتلافی تشکیل دهد و در پی امضای توافقنامه تقسیم قدرت با بنی گانتس برای پنجمین بار به نخست وزیری برسد، با رد پرونده‌های فساد خود، معترضان را «آنارشیست» و «چپگرا» خوانده و رسانه‌های محلی را متهم کرده،  با پوشش گسترده این اعتراض‌ها باعث تشدید تظاهرات می‌شوند. حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو نیز شنبه شب با صدور بیانیه‌ای، دو رسانه بخش خصوصی داخلی را متهم کرد که «بی نهایت از معترضان استقبال و حمایت می‌کنند» و با انتشار گزارش‌های مبالغه‌آمیز درباره اهمیت این تظاهرات‌ها، باعث گسترش آنها می‌شوند. اما واقعیت این است که بخش اعظم خشم اسرائیلی‌ها از عملکرد ضعیف نتانیاهو در مهار همه‌گیری ویروس کرونا است که باعث بروز مشکلات اقتصادی جدی در اراضی اشغالی شده و نرخ بیکاری را تا بیش از 20 درصد بالا برده است. حضور گسترده صاحبان کسب و کارهای خصوصی بیکار شده به خاطر کووید 19 در تظاهرات شنبه شب هم گواه این ادعا است. به گزارش رویترز، یک معترض که در رستورانی در تل‌آویو کار می‌کرد و به خاطر همه‌گیری کووید 19 شغلش را از دست داده بود، درباره علت حضورش در این تجمع گفت: «فکرش را بکنید در تمام طول عمر یک بار چنین بحرانی رخ می‌دهد و نتانیاهو باید وارد عمل شود اما هیچ کاری نمی‌کند. دیگر بس است.»
در تظاهرات عصر شنبه در تل‌آویو که تا نیمه‌های شب طول کشید، نیروهای امنیتی صهیونیست حضور گسترده داشتند و مدام از طریق بلندگوها از مردم می‌خواستند به خانه‌هایشان بروند اما معترضان به این دستورها عمل نمی‌کردند و در نهایت نیروهای امنیتی ضد شورش به صورت پراکنده با معترضان درگیر شدند و حوالی ساعت 2 بامداد به وقت محلی معترضان را متفرق کردند. پلیس ضدشورش رژیم صهیونیستی اگرچه شنبه شب کوشید با معترضان درگیری شدید نداشته باشد اما در روزهای گذشته بیش از 20 معترض را دستگیر کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7415/4/551018/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها