تازه واردها هیجانی تصمیم نگیرند


ادامه از صفحه 7
فرآیندی که در بورس طی روزهای اخیر دنبال می‌شود، بیانگر آن است که بازار بورس در حال اصلاح خودش است و افرادی که هیجانی وارد این بخش شدند، می‌خواهند بورس را ترک کنند. این افراد هیجانی سهام خریدند و هیجانی در حال فروش سهام خود هستند. برای آنکه بورس به روند منفی خود ادامه ندهد، از مسئولان تقاضا داریم که اجازه ندهند شایعات و اخبار ضد و نقیض منتشر شود، چرا که این امر بسرعت بر تابلوی بورس اثر می‌گذارد و می‌تواند شاخص‌ها را به‌صورت هیجانی مثبت و منفی کند. در حال حاضر بورس با سه مشکل اساسی روبه‌رو است که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. یک، اصلاح ساختار قیمت است. ساختار در حوزه کارگزاری، نرم افزاری و سخت افزاری بورس، با چالش‌هایی مواجه است.
دو، ریزش‌های هیجانی بورس است که بعضاً از سوی تازه واردها رخ می‌دهد. سه، عدم اعتماد به آینده بورس است.
برای آنکه بتوان از مشکلات پیش آمده عبور کرد چند راهکار وجود دارد. یکی از راهکارها که سازمان بورس باید انجام دهد، آموزش سهامداران و تازه واردهای بورس است. اگر این افراد بدرستی از سوی سازمان بورس آموزش ببینند، دیگر درگیر هیجان نخواهند شد و زمانیکه اخبار منفی و ضد و نقیض منتشر می‌شود، منطقی رفتار می‌کنند.
اتفاق دیگری که باید دنبال شود، فعال کردن سبدگردان‌ها است. سبدگردان‌ها توانایی این را دارند که هیجانات بازار را مدیریت کنند و اجازه ندهند بورس توسط غیرمتخصص‌ها ریزش پیدا کند.
موضوع بعدی که باید دنبال شود، احیاء نرم افزارهای بورس است. بورسی که اکنون فعالیت می‌کند برای 400 میلیارد تومان معامله روزانه آماده است ولی اکنون به طور متوسط 25 هزار میلیارد تومان در بورس معامله می‌شود. لذا مشکلاتی که سهامداران با ساختار آن مواجه شده‌اند باعث بی‌اعتمادی شده و بعضاً این نگاه وجود دارد که دولت بورس را دستکاری می‌کند. بدین جهت باید این چالش حل شود تا نگاه‌های منفی به این بخش مثبت شود. تحت هیچ شرایطی سهامداران نباید در فروش سهام خود بلاتکلیف باشند. اخیراً دیده شده که وقتی فرد می‌خواهد سهام خود را بفروشد با بن‌بست فروش مواجه و چندین ساعت باید بگذرد تا وی متوجه شود سهام فروخته شده است یا خیر.
در حال حاضر سهامداران از اخبار منفی دستپاچه شدند و تصور می‌کنند که برای جلوگیری از ضرر و زیان بایستی سهام خود را به فروش برسانند اما اعتقاد دارم، قرمز شدن شاخص‌های بورس موقتی است و بزودی حل خواهد شد. به هر ترتیب اخبار سیاسی و موضوعات بین‌الملل بر شاخص‌های بورس اثر می‌گذارد. زمانیکه قطعنامه ضد ایرانی امریکا در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید، فروش ۳۰ درصد نخست سهام عدالت آزاد شده از سوی برخی کارگزاری‌ها عنوان و اخباری مثبت محور افزایش نرخ سود بانکی و انتشار اوراق سلف نفتی مطرح شد، پیش‌بینی تازه واردهای بورس این بود که با بهبود شرایط اقتصادی شاخص‌های بورس ریزش می‌کند. همین سیگنال‌ها باعث شد که طی چند روز اخیر صف عظیمی برای فروش سهام بخصوص در حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی ایجاد شود. این روزها گذرا است و بزودی بورس به جایگاه مثبت خود می‌رسد ولی همین ریزش‌ها برای سازمان بورس تجربه‌ای شد تا به‌صورت ریشه‌ای نسبت به آموزش تازه واردها اقدام کند. چرا که اتفاق مشابه می‌تواند ریزش بیشتری را به همراه داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7421/8/551626/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها