ایران در ایران



شناسایی چهار غار باستانی در بلندی‌های گیلان

رشت – معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: چهار غار باستانی در دره تارش واقع در ارتفاعات شهرستان املش واقع در شرق گیلان شناسایی شده است.
به گزارش ایرنا، ولی جهانی  اظهار داشت: این غارها در گذشته به عنوان محل استقرار دامداران منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت که بر اساس نتایج بررسی‌های اولیه از سفال‌های سطحی با توجه به قرارگیری غارها در منطقه جنگلی و نزدیک به رودخانه، مکان مناسبی برای انسان‌های اولیه به‌عنوان پناهگاه بوده است.
وی با بیان اینکه تا پیش از این۱۱۰ غار در گیلان شناسایی شده بود، افزود: ۱۵ غار مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است که رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروف‌ترین این غارها هستند.
وی اظهار داشت: غار دربند رشی در اطراف سایت سیاهرود رودبار قدیمی‌ترین سکونتگاه شناخته شده انسان در ایران با بیش از ۲۳۰ هزار سال شناسایی شده که خود نشانگر حضور طولانی مدت انسان در این منطقه از جنگل‌ها است. جهانی اضافه کرد : نتیجه مطالعات پارینه سنگی در غار دربند رشی رودبار در مجلات بین‌المللی دانشگاه‌ هاروارد امریکا، دانشگاه‌های فرانسه، مجلات تخصصی باستان‌شناسی و زمین‌شناسی ایران چاپ شده و همچنین این دستاوردها به لحاظ اهمیت آن در همایش‌های تخصصی ایران منتشر شده است.

خوزستانی‌ها به چهارمحال و بختیاری سفر نکنند

اهواز - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مردم خوزستان بویژه ساکنان مناطق شمال شرقی استان تا زمان فروکش کردن آمار ابتلای کرونا در استان چهارمحال و بختیاری از سفر به این استان پرهیز کنند.
 دکتر فرهاد ابول نژادیان یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: متأسفانه آمار ابتلا به کرونا در استان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از استان‌های همجوار خوزستان افزایش یافته است وگرچه در حال حاضر وضعیت خوزستان از نظر ابتلا به کرونا مطلوب است اما شمار زیادی از استان‌های کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونا هستند.
وی هشدار داد: در صورت سهل‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مسافرت‌ تابستانی به مناطق قرمز و هشدار، شاهد پیک دوم کرونا در خوزستان خواهیم بود. روز جمعه ۲۴ مردادماه در محدوده فعالیت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که جمعیتی بالغ بر سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود حتی یک مورد فوتی ناشی از ویروس کرونا ثبت نشد. وی توضیح داد: همه باید تلاش کنیم شرایط فعلی استان خوزستان حفظ شود چراکه وضعیت همچنان شکننده است از سوی دیگر تلاش شده با اداراتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد شود. ابول‌نژادیان افزود: در حال حاضر ۲ شهر آغاجاری و بهبهان در شرایط قرمز کرونا بسر می‌برند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7421/6/551635/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها