«بحرین» و «سودان»، شکارهای بعدی «موساد»




زهره صفاری/ پس از اعلام توافق اسرائیل و امارات، «بنیامین نتانیاهو» بارها در اظهاراتش از «موساد» تشکر کرد. روز بعد سیل پیام‌های تبریک به «یوسی کوهن»، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل روی خروجی رسانه‌های عبری رفت و سرانجام «کوهن» هیجان‌زده و خرسند از این توافق به شبکه خبری اسرائیل گفت: «دیروز (پنجشنبه) هیجان انگیزترین لحظات برای موساد رقم خورد.» دیروز تنها سه روز بعد از آن توافق، اسامی دو کشور دیگر از زبان اسرائیلی‌ها شنیده می‌شود. دو کشوری که در لیست انتظار تل‌آویو هستند، بحرین و سودان اعلام شده‌اند. «یوسی کوهن»، رئیس موساد که در سخنان روز جمعه خود از مأموریت بلندمدت سازمان جاسوسی اسرائیل برای تسهیل مذاکرات در راستای عادی سازی روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با اسرائیل خبر داده بود، اکنون با بستن پرونده امارات، مدتی است سراغ طعمه‌های بعدی‌اش رفته است. آن طور که «تایمز اسرائیل» به نقل از برخی رسانه‌های عبری نوشت، «کوهن» این بار تورش را در «بحرین» پهن کرده و چند هفته قبل در تماس تلفنی با «خلیفه بن سلمان آل خلیفه»، نخست وزیر این کشور قراری محرمانه با او خارج از خاک بحرین نیز تدارک دیده است. انتشار این خبر از سوی «کانال 12» اسرائیل گرچه به کلیات می‌پرداخت اما از آنجا که درست چند روز پس از توافق جنجالی با امارات درز کرده بود، گمانه‌زنی‌ها را درباره بحرین به عنوان گزینه بعدی اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بیشتر کرد. از سوی دیگر گزارش رسانه‌های بحرینی از سفر خارجی ناگهانی نخست وزیر 84 ساله این کشور برای برگزاری دیداری خصوصی و همزمان حمایت قاطعانه امیر بحرین از توافق امارات با اسرائیل در تماس تلفنی با ولیعهد این کشور، به شایعات رنگ واقعی‌تری داد. حتی شرایط طوری پیش رفت که ساعاتی پس از این تماس و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های اسرائیلی، فیلمی چند ثانیه‌ای در فضای مجازی با موضوع «حضور امیر بحرین با روبات بادیگاردش در ابوظبی» در فضای مجازی بارگذاری شد که پس از واکنش‌های مختلف کاربران مجازی مشخص شد که خبر نادرست بوده و فیلم مربوط به گذشته است. اما شبکه‌های اسرائیلی که خوراک رسانه‌ای خوبی پیدا کرده بودند، به همین اخبار بسنده نکرده و «کانال 13» اسرائیل به نقل از «الی کوهن»، وزیر اطلاعات دولت صهیونیستی سودان را سومین کشور پای میز مذاکره صلح با اسرائیل عنوان کرد. در همین حال شبکه «کان» رژیم صهیونیستی هم در خبری، گزینه‌های احتمالی بعدی را عمان و مراکش دانست. این هجمه رسانه‌ای سرانجام با واکنش مقامات دولت صهیونیستی مهر تأیید خورد و آنها نیز بر پیشرفت مذاکرات میان بحرین و اسرائیل و توافقی قریب‌الوقوع صحه گذاشتند.
شکار آسان موساد
به باور تحلیلگران «بلومبرگ»، بحرین که ضعیف‌ترین اقتصاد کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس است، با وجود دریافت کمک 10 میلیارد دلاری از همپیمانان منطقه‌ای‌اش در سال 2018، با کاهش قیمت نفت و شیوع بحران کرونا زمینگیر شده و سهام آن به شکلی فاجعه‌بار سقوط کرده است. این کشور عربی که عاجزانه به دنبال جلب حمایت کشورهای حوزه خلیج {فارس} است، دور از انتظار نیست که پس از استقبال گسترده از توافق امارات با اسرائیل، با تماس تلفنی «یوسی کوهن»، رئیس موساد بدون تأمل پاسخ مثبت داده و پای میز مذاکره‌ای محرمانه بنشیند، هر چند که این اولین تماس بین اسرائیل و بحرین نیست و سال گذشته در مراسم رونمایی از معامله قرن، وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و بحرین دیداری در واشنگتن داشتند. گرچه به نوشته «ها آرتص»، سازمان جاسوسی امریکا چند باری بر تعاملات با امارات اشاره کرده و یک سال قبل خبر از توافقی قریب‌الوقوع با این کشور را در لفافه داده بود، اما به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط بحرین، «کوهن» برای شکار این طعمه راه سختی پیش رو داشته باشد.  این در حالی است که تیمی به سرپرستی «یوسی کوهن» در چند روز آینده برای انجام مذاکرات ابتدایی عازم ابوظبی خواهند شد. البته مشخص نیست وزرای آبی و سفید که پس از اعلام ترامپ در جریان این توافق قرار گرفتند در این جلسه حضور داشته باشند. دو طرف دیروز نیز اولین توافق رسمی‌شان را در قالب توافق دو شرکت اماراتی و اسرائیلی درباره کرونا امضا کردند. وزیر خارجه امارات و همتای اسرائیلی‌اش نیز دیروز خطوط تماس بین امارات و رژیم صهیونیستی را افتتاح کردند.
هدف اسرائیل از نفوذ در میان اعراب
کارشناسان معتقدند روابط پنهان و آشکار اسرائیل با امارات، بحرین و عمان در طول سال‌ها، کشورهای خلیج فارس را در خفا به رژیم صهیونیستی نزدیک کرده بود و اگر در این میان قطر و عربستان سعودی نیز چراغ سبز به نتانیاهو نشان دهند، می‌توانند در معادلات خاورمیانه تأثیر بگذارند. موضوعی که «جان بی آلترمان» نایب رئیس اندیشکده مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در این اتفاق کمی تردید داشته و معتقد است: «محمد بن سلمان بدون شک از توافق امارات خرسند است اما مفتی‌های قدرتمند سعودی و مواضع به ظاهر حمایتی عربستان از فلسطین او را در معذوریت قرار داده و نمی‌تواند خواسته‌اش را محقق کند.» تحلیلگران اندیشکده مطالعات استراتژیک امریکا از دو جنبه توافق با امارات را تعبیر می‌کنند؛ از یک سو آن را به ضرر فلسطین می‌دانند چراکه توافق با اعراب بدون عقب‌نشینی اسرائیل از مواضع اشغالگرانه، تنها این رژیم را گستاخ‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر نیز امارات امیدوار است از این فرصت برای نفوذ در سوریه که قلب اتحاد عرب است و مانع بزرگ عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل به شمار می‌رود، گامی به سوی اتحاد رؤیایی اعراب منطقه بردارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7421/4/551657/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها