‌به نام تاریخ



27 مرداد
امروز پر از نام‌های بزرگ هنر و فرهنگ ایران و جهان است. در کنار کسانی که تولد یا سالروز درگذشت‌شان است و درباره‌شان می‌خوانید، امروز هفتاد و پنجمین سال انتشار کتاب مشهور «قلعه حیوانات» نوشته جرج اورول است. کتابی که در طول جنگ جهانی دوم نوشته شد و از آن به‌عنوان یکی از آثار کنایه‌آمیز درباره حکومت‌های چپ‌گرا یاد می‌شود.
تولدها
 حسین گل‌گلاب: امروز سالروز تولد شاعر سرود مشهور و دوست داشتنی «ای ایران» است که سال 1276 به دنیا آمد. حسین گل گلاب هم شاعر بود هم مترجم و هم موسیقیدان و عکاس. البته رشته تحصیلی‌اش گیاه شناسی بود اما از سال 1303 که علی‌نقی وزیری گروه موسیقی اش را راه انداخت یکی از نوازندگان این گروه بود. در کنار این‌ها ترانه‌هایی می‌سرود که به‌دلیل تسلطش بر موسیقی و نت ماندگار شدند و حتی او را همتراز شاعران بزرگی مانند عارف قزوینی و ملک الشعرای بهار می‌دانند. «ای ایران» را زمانی سرود که ایران پس از جنگ جهانی دوم در اشغال قوای روس و انگلیس و امریکا بود و رفتار نامناسب چند سرباز خارجی باعث شد «ای ایران» را بسراید. «ای ایران» با موسیقی روح‌الله خالقی در سال 1323 در نخستین کنسرت ارکستر انجمن ملی موسیقی ملی نواخته شد و مردم را به وجد آورد. «آذرآبادگان»، «خاک ایران»، «زبان عشق» و «بلبل مست» تصنیف‌های دیگری است که با شعر گل‌گلاب شنیده‌اید. او از نخستین اعضای فرهنگستان ایران بود و به‌دلیل تخصصش در معادل‌یابی اصطلاحات علمی در سال 1315 سردبیر این فرهنگستان شد. در واقع او نخستین دبیر فرهنگستان زبان فارسی بود و واژه‌های علمی مانند «قارچ»، «جلبک» و «گلسنگ» توسط او معادل‌سازی شدند. حسین گل‌گلاب سال 1363 درگذشت.
رابرت دنیرو: بازیگر مشهور هالیوود امروز 77 ساله می‌شود. رابرت دنیرو از 10 سالگی کارش را در تئاتر آغاز کرد و پس از شرکت در کلاس‌های بازیگری لی استراسبرگ سال 1968 در فیلم «احوالپرسی» برایان دی پالما بازی کرد و پس از بازی در فیلم‌های دیگری مانند «طبل را آهسته بزن» و «خیابان‌های بی‌رحم» به شهرت رسید. دنیرو در سال 1974 در دومین فیلم «پدرخوانده» بازی کرد و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برایش به دست آورد و پس از آن «راننده تاکسی» او را به اوج شهرت رساند. «گاو خشمگین»، «رفقای خوب»، «کازینو»، «مردان افتخار»، «تنگه وحشت» و«شکارچی گوزن» از دیگر آثار درخشان بازیگری اوست. رابرت دنیرو سال 2015 به‌عنوان بزرگترین بازیگر همه دوران تاریخ سینما معرفی شد.
حسام‌الدین سراج: خواننده موسیقی سنتی و نوازنده سنتور و سه تار سال 1337 در چنین روزی به دنیا آمد. حسام‌الدین سراج از 13 سالگی تنبک و پس از آن هم سنتور را یاد گرفت. در کنار اینها آواز را از محمدرضا شجریان آموخت و پس از آن به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص موسیقی سنتی ایران شناخته شد. «نینوا»، «وصل مستان»، «شمس الضحی»، «نگاه آسمانی» و «شرح فراق» از مهم‌ترین آثاری است که از سراج شنیده اید. او سال 1397 برای اولین بار پس از سال‌ها توانست در شهر مشهد کنسرت برگزار کند.
 سالروز تولد هاله مشتاقی نیا نمایشنامه نویس، علیرضا پنجه‌ای شاعر و مارسل کارنه فیلمساز فرانسوی هم امروز است.
درگذشت ها
کمال الملک: محمد غفاری معروف به کمال الملک سال 1319 در چنین روزی درگذشت. پدرش که نقاش بود او را همراه برادر بزرگش به تهران فرستاد تا در دارالفنون رشته نقاشی را بخواند. ناصرالدین شاه در یکی از بازدیدهایش از این مدرسه تابلوی «اعتضادالسلطنه» رئیس دارالفنون را که کمال الملک کشیده بود دید و دستور داد او را به‌عنوان نقاش دربار استخدام کنند. ناصرالدین شاه علاقه زیادی به او داشت و مدتی بعد که خودش هم شاگردش شده بود به او لقب کمال الملک داد. او در مدت حضورش در دربار 170 تابلو کشید که معروف‌ترین آن «تالار آیینه» است. پس از مرگ ناصرالدین شاه به اروپا رفت و تحصیل کرد اما به دستور مظفرالدین شاه به ایران بازگشت اما نتوانست خودش را با خواسته‌های شاه ایران مطابقت دهد و به عراق رفت. بازگشت او به ایران همزمان با انقلاب مشروطه بود و پس از آن کمال الملک توانست مدرسه صنایع مستظرفه یا همان هنرستان را تأسیس کند. «حوضخانه صاحبقرانیه»، «تکیه دولت» و «خیابان دوشان تپه» از معروف‌ترین آثار اوست و بسیاری از مناظر تهران و تفریح گاه‌های شاهان قاجار و پرتره‌های درباریان توسط او کشیده شدند.
 سالروز درگذشت محمد زهرایی مدیر نشر کارنامه، سید محمد محیط طباطبایی ادیب، مسعود برزین روزنامه نگار پیشکسوت و آرتور هیلر کارگردان کانادایی هم امروز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7421/20/551688/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها