زیبایی وسوسه برانگیز رودهای پایتخت طبیعت ایران آنها را تبدیل به تله مرگ کرده

آمار بالای غرق شدگی در 66 رودخانه کهگیلویه و بویراحمد





حمیرا حیدریان
خبرنگار
«غرق شدگی» سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در کشور محسوب می‌شود و رودخانه‌ها نخستین مکانی هستند که بیشترین آمار غرق شدگی را دارند. کهگیلویه و بویراحمد با وجود آنکه دریا و دریاچه‌ای ندارد، جزو استان‌های با میزان بالای غرق‌شدگی است. وجود 66 رودخانه زیبا در سراسر این استان نه تنها باعث ایجاد جذابیت و جذب گردشگران سراسر کشور به این پایتخت طبیعت کشور شده است بلکه زیبایی فریبنده آن گاه باعث وسوسه و به کام مرگ کشیدن بسیاری از دوستداران طبیعت شده است.افرادی که به‌خاطر بی‌توجهی خود مهر یک عمر پشیمانی را سوغات سفر خود کرده‌اند.

بشار؛ زیبا و مرگبار
آمار غرق‌شدگی طی سه سال اخیر در استان کهگیلویه و بویر احمد به علت بی‌توجهی رو به افزایش است.
محسن جلیل، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» ضمن اعلام این مطلب گفت: آمار غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود نداشتن دریا و دریاچه خیلی بالا است، زیرا رودخانه‌های استان وحشی و پر آب هستند. یکی از این رودخانه‌ها، رودخانه بشار است که از کوه دنا سرچشمه می‌گیرد.
وی افزود: تغییر در بستر و سطح رودخانه مرتب اتفاق می‌افتد به‌دلیل بارش‌های زیاد و ذوب شدن برف‌ها، برخی تصور می‌کنند در یک نقطه که قبلاً شنا کرده‌اند دوباره هم می‌توانند شنا کنند که این درست نیست چرا که بستر رودخانه مرتب در حال تغییر است؟
وی به افزایش آمار غرق شدگی تأکید کرده و اظهار داشت: متأسفانه ازسال 96 تاکنون این آمار روند رو به افزایش را نشان می‌دهد به طوری که در سال 96 تعداد غرق شدگان در رودخانه‌های استان 12 نفر، در سال‌های 97، 13 نفر و در سال 98 به 26 نفر رسید.
جلیل به آمار غرق‌شدگی در 4 ماهه ابتدای سال 99 اشاره کرده و گفت: در ۴ ماهه اول سال 99 در رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد 10 نفر دچار غرق‌شدگی شده‌اند.
این مسئول به بالا بودن این آمار اشاره کرده و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کهگیلویه و بویراحمد دریا یا دریاچه نداریم، این آمار بالا است.بخش عمده این غرق شدگان را گردشگران سایر استان ها تشکیل می‌دهند که به شرایط محیط اشراف ندارند و تنها به‌دلیل جذابیت این رودخانه‌ها در کنار آنها اتراق کرده و تنی به آب می‌زنند. وی به طول رودخانه بشار که تعداد زیادی از غرق‌شدگان را به کام خود فرو برده است، اشاره کرد و گفت: مسیر این رودخانه وحشی 150 کیلومتر از یاسوج به سمت چهار محال و بختیاری است و در طول مسیر خود پس از پیوستن به رودخانه خِرسان به کارون می ریزد. در بسیاری مواقع به‌دلیل هوای گرم شناگر بدون آمادگی و با بدنی سرد وارد رودخانه شده و دچار غرق‌شدگی شده است.

ضرورت آموزش همگانی
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد آموزش همگانی، آموزش‌های تخصصی، نصب علائم هشدار دهنده و حصارهای جدا‌کننده را عامل مهمی در کاهش و جلوگیری از غرق‌شدگی دانست و بیان کرد: آموزش‌های ضروری از جمله آموزش احیا و استفاده از کمک‌های اولیه، آموزش امداد و نجات، نقش‌ کلیدی در نجات فرد غرق شده دارد.
همچنین یادگیری شنا اصلی پیشگیری‌کننده است وباید برنامه‌ای برای پیشگیری و پیش‌بینی حوادث از جمله واقعه تلخ غرق شدگی داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری دو کودک یک الی دو ساله به‌دلیل بی‌احتیاطی خانواده در رودخانه غرق شدند، تأکید کرد: والدین هنگامی که به تفریح می‌روند مراقب فرزندان شان باشند و از آنها غفلت نکنند. مواردی بوده که فرزند در رودخانه افتاده و والدین او یک ساعت بعد متوجه شدند یا فرزند دیگری در آب رودخانه مهریان افتاد و دیگر پیدا نشد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در برخی مواقع نیز خانواده‌ها بی‌احتیاطی می‌کنند و کودکان قربانی بی‌احتیاطی آنها می‌شوند. این خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن خطر غرق‌شدگی در حاشیه رودخانه و مکان‌های ناامن چادر می‌زنند و کودک بدون آگاهی از عمق آب، جان خود را از دست می‌دهد. وی به همکاری و همیاری مردم و ارزش قائل شدن برای تابلوهای هشدار دهنده اشاره کرد و گفت: عدم نصب علائم هشدار دهنده در بستر رودخانه‌ها یکی از مشکلات جدی است، مردم وقتی تابلویی در بستر رودخانه‌ها نصب شده، آنها را تخریب نکنند و اگر آن تابلو تخریب شده است، تلاش کنند که مجدداً تابلو را نصب کنند.
وی همچنین به کمبود امکانات نجات اشاره و عنوان کرد: مسئولان ذیربط باید نسبت به رفع کمبود امکانات امداد و نجات بیشتر توجه داشته باشند و همچنین نصب بیشتر تابلوهای هشدار دهنده و نیز آموزش‌های لازم نجات غریق‌ها و نیز آموزش‌های همگانی می‌تواند در کاهش این حادثه دردناک کمک بزرگی باشد.
وحید محمدی تبار، مدیر کل ستاد بحران استان کهگیلویه و بویر احمد نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: یکی از دلایل مهم و عمده افزایش تعداد فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در رودخانه‌های استان، بی‌توجهی و رعایت نکردن افراد خصوصاً گردشگرانی است که به این استان سفر می‌کنند.
وی آموزش، نصب تابلوهای هشدار دهنده و توجه به نکات ایمنی را از جمله مواردی دانست که در کاهش این روند می‌تواند مؤثر باشد و افزود: متأسفانه آمار تعداد غرق‌شدگان امسال نسبت به سال‌های گذشته روند صعودی داشته است و این جای نگرانی دارد و یکی از دلایل آن همان بی‌توجهی شهروندان و گردشگرانی است که به این استان سفر می‌کنند. به طور مثال آخرین فوتی در رودخانه مربوط به یک گردشگر اصفهانی می‌شود. همچنین اخیراً موردی داشته‌ایم که فرزند خانواده دچار غرق‌شدگی شده و ساعت‌ها خانواده متوجه نبود فرزند خود نشده‌اند و متأسفانه کودک خود را از دست دادند و این نشان از بی‌توجهی دارد.
وی تعداد رودخانه‌های استان را 66 مورد عنوان کرد و اظهار داشت: از یک جهت می‌توان به خاطر وجود این منابع طبیعی کلمه خوشبختانه را به کار برد چون وجود این منابع طبیعی نه تنها باعث جذب گردشگر شده بلکه بهره‌مندی از آن جای خوشحالی دارد اما در مقابل توجه نکردن به مسائل هشدار دهنده و بی‌توجهی مسافران گاه باعث وقوع چنین حوادثی می‌شود که جای تأسف و ناراحتی دارد.

نیم نگاه

بیشترین آمار غرق‌شدگی مربوط به رودخانه بشار است. این رودخانه  تعداد زیادی از گردشگران  را به کام خود فرو برده است . مسیر این رودخانه وحشی 150 کیلومتر از یاسوج به سمت چهار محال و بختیاری است و در طول مسیر خود پس از پیوستن به رودخانه خِرسان به کارون می ریزد



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/11/551959/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها