حفظ محیط زیست با گازدار شدن مناطق روستایی و عشایری

درختان بلوط ایلام نفس راحتی می‌کشند




ایلام- محمدکریم ویسی: در گذشته نه چندان دور، ایلامی‌ها بخصوص در مناطق روستایی و عشایری برای تهیه نان، غذا، سوخت زمستانی و ... از درختان بلوط استفاده می‌کردند و هر روزه شاهد قطع هزاران درخت در اقصی نقاط استان بودیم که با گاز‌رسانی به‌مناطق مختلف روستایی نه تنها این موارد دیده نمی‌شود بلکه حفاظت از آنها به فرهنگ عمومی تبدیل شده است.
نصب علمک گاز در دورترین نقاط روستایی استان و مناطق صعب العبور نشان از توجه دولت تدبیر و امید به مناطق محروم و کم برخوردار کشور از جمله استان ایلام برای خدمت بی‌منت به مردمی است که سالیان سال با سختی و مشقت برای تأمین سوخت و پخت غذا و  برآورده کردن سایر نیازهای شان، در سخت‌ترین شرایط، تلاش کرده‌اند، ستودنی است.
گاز‌رسانی به روستاهای دور افتاده در سیروان، چرداول، ایوان، مهران، آبدانان، دره شهر، دهلران، ملکشاهی، هلیلان و بدره نشانه توجه نظام به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور است.
صف‌های طولانی کپسول‌های گاز در ایام مختلف سال بخصوص در فصل سرما و گرما، نبود گاز مایع و... در مراکز گاز پرکنی در نقاط مختلف، گویای نبود امکانات اولیه گذشته تلخ ایلام است که این روزها با گازدار شدن همه شهرها و اکثر روستاها، کم کم به فراموشی سپرده می‌شود.
 افزایش 57 درصدی مشترکان گاز در دولت تدبیر و امید
مدیر عامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به اینکه عملیات گازرسانی به 78 درصد روستاها و نیز 58 درصد شهرهای گازدار استان در دولت تدبیر و امید تحقق یافته است، گفت: بر اساس آمار موجود 77 درصد از صنایع گازدار استان نیز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گازرسانی شده‌اند.
عباس شمس اللهی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با بیان اینکه بیش از 57 درصد از کل مشترکان شرکت گاز استان در دولت تدبیر و امید جذب و اشتراک‌پذیری شده‌اند، افزود: 57 درصد از مجموع کل پروژه‌های اجرا شده شامل خطوط انتقال تغذیه و شبکه توزیع گاز در استان از بدو تأسیس تاکنون در این دولت به وقوع پیوسته است که به نوعی انقلاب صنعتی در سبد انرژی استان بوده است که در تأمین انرژی پایدار و ایمن، صیانت و حفاظت از محیط‌ زیست و نیز صرفه‌جویی اقتصادی جامعه و خانوارها تحول اساسی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 24 شهر از 26 شهر استان معادل 99درصد جمعیت شهری و از 600 روستای دارای قابلیت گازرسانی، 460 روستا معادل 93 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، اظهار داشت:سال گذشته 82 روستا از نعمت گاز برخوردار شدند که در مقایسه با عملکرد 10 سال گذشته یعنی از تأسیس شرکت گاز استان ایلام تاکنون که طی آن 99 روستا گازدار شدند، کار بی‌سابقه‌ای بوده است.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 13 هزار و 200 مشترک به جمع مصرف‌کنندگان گاز خانگی در استان افزوده شده‌اند، گفت: از این تعداد، هفت هزارو 300 مشترک شهری و پنج هزارو 900 مشترک روستایی است که در هر دو مورد بیش از برنامه مصوب و افزایش 296 درصدی اهداف مصوب اشتراک‌پذیری بوده است ودر حال حاضر 170 هزار مشترک گاز طبیعی در استان ایلام وجود دارد که طی سال‌های آتی با توسعه گازرسانی افزایش پیدا خواهد کرد.
وی همچنین در خصوص نصب انشعاب و اجرای شبکه در سطح استان ایلام در سال گذشته، گفت: سال گذشته تعداد 5 هزار و 500 انشعاب نصب شد که از این تعداد یکهزارو 750 مورد شهری و سه هزارو 750 مورد روستایی بوده، ضمن اینکه در این بازه زمانی 350 کیلومتر شبکه در سطح استان اجرا که از این میزان 94 کیلومتر شهری و 250 کیلومتر روستایی بوده که در تمام این موارد عملکرد شرکت، فراتر از برنامه مصوب، بوده است.
افزایش گاز‌رسانی به صنایع ایلام
مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به صنایع گازدار استان و بیان این مطلب که هیچ سالی به این تعداد صنایع در سطح استان گاز دار نشده بودند، گفت: سال گذشته همچنین 146 واحد صنعتی - تولیدی در راستای مصوبه شورای اقتصاد گازدار شدند که در مجموع، تعداد صنایع بهره‌مند از گاز به 793 واحد صنعتی رسید که کار بی‌سابقه‌ای در این زمینه صورت پذیرفته است. وی ادامه داد: 15 هزار و 500 مترمکعب در ساعت جایگزینی گازطبیعی با سوخت‌های فسیلی برای 164 واحد صنعتی بوده که در کل سال معادل 90 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی برای تعداد صنایع مذکور بوده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به اینکه یکهزارو 19 کیلومتر خطوط انتقال و تغذیه اجرا شده است، گفت: در مجموع سه هزارو 801 کیلومتر شبکه توزیع شامل بیش از یکهزارو 485 کیلومتردر حوزه شهری و دوهزارو 316 کیلومتر در حوزه روستایی انجام شده است.
شمس اللهی با اشاره به اینکه 108 هزارو 407 خانوار شهری از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و در حال حاضر 99 درصد جامعه شهری گازدار و تنها دو شهر پهله و میمه با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال اجراست، افزود: بیش از 459 روستای استان با جمعیتی بالغ بر 45هزارو 550 خانوار یعنی 93 درصد جامعه روستایی گازدار شده اند. به گفته وی در سال‌جاری گاز‌رسانی به 57 روستای دیگر در دست اقدام است که با بهره‌برداری از این روستاها، تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز به 516 روستا افزایش خواهد یافت و میزان بهره‌مندی روستایی به 98 درصد خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام  همچنین از واگذاری 17 هزار اشتراک رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر داد و گفت: شرکت گاز استان ایلام در راستای انجام تکالیف قانونی و مسئولیت‌های اجتماعی، تاکنون 17 هزار اشتراک رایگان به خانوارهای تحت پوشش واگذار کرده است. شمس اللهی افزود: شرکت گاز استان ایلام بر اساس تکالیف قانونی و در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، در 4 ماهه اول سال‌جاری 600 اشتراک رایگان به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار کرده است. وی تعداد اشتراک رایگان واگذار شده  در سال 98 را بالغ بر دو هزار و 700 اشتراک اعلام کرد و اظهار داشت: در مجموع از ابتدای فعالیت شرکت گاز استان تاکنون 17 هزار اشتراک به خانوارهای تحت پوشش به‌صورت رایگان واگذار شده است.

نیم نگاه

عملیات گازرسانی به 78 درصد روستاها و نیز 58 درصد شهرهای گازدار استان در دولت تدبیر و امید تحقق یافته است.بر اساس آمار موجود 77 درصد از صنایع گازدار استان نیز در دولت های یازدهم و دوازدهم گازرسانی شده اند



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/11/551960/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها