مرز فرصتی برای توسعه کردستان


حسین خوش اقبال
 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان
مناطق مرزی کشور از سه عنصراجتماعی، جغرافیایی و حاکمیتی کاملاً مرتبط و هم افزا برخوردارند. در یک سو مرز با تمام ویژگی‌ها و پتانسیل‌های طبیعی و اقتصادی قرار دارد و در سوی دیگر مرزدار که همان مردمی هستند که با حضور خود از مرز محافظت می‌کنند. در آخرین ضلع نیز مرزبان است که شامل دولت، نظامیان و در مجموع حاکمیت است. پر واضح است که این سه عنصر باید به مرز به‌عنوان یک فرصت برای توسعه نگاه کنند و فعالیت آنها هم جهت باشد تا اهداف توسعه در نقاط مرزی محقق شود. در همین حال اگر در مرزها، مرزنشین حضور داشته باشد باعث دلگرمی حاکمیت می‌شود و بالعکس ارائه خدمات توسط حاکمیت باعث تشویق مردم به حضور فعال در زمینه های اقتصادی و امنیتی در مرز می‌شود. فعالیت‌های عمرانی در مرزهای کردستان به‌دلیل 8 سال دفاع مقدس و ناامنی‌ها قبل و بعد از آنکه توسط گروهک‌ها ادامه داشت با تأخیر مواجه شد ولی با توجه به نگاه نظام به مردم مرزنشین اقدامات خوبی انجام شده است به گونه‌ای که امروزه در بیشتر این مناطق جاده‌سازی شده و مناطق دارای برق آب و گاز هستند.
رویکرد دولت برای ماندگاری مردم در مرزها، ارتقا و سطح در آمد و معیشت مردم است و لذا استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت در دستور کار است. در استان کردستان مرز رسمی «باشماق» مریوان به‌عنوان یکی از مرزهای مهم کشور و همچنین مرز سیرانبند بانه که قسمت اعظمی از صادرات و واردات کشور ما با عراق از این دو مرز صورت می‌گیرد وجود دارند. همچنین منطقه ویژه اقتصادی بانه در حال تکمیل و راه‌اندازی است و علاوه بر اینها 3 مرز غیر رسمی «ملخورد» سروآباد «سیرانبند» بانه و «خانم شیخان» مریوان فعال است و همچنین با توجه به ظرفیت کشاورزی و گردشگری استان طرح‌های اقتصادی خوبی توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شده است که اشتغال نسبی را برای مرزنشین‌ها فراهم کرده و همچنین پرداخت بخشی از سود حاصل از فروش نفت به مرزنشینان تا 20 کیلومتری نوار مرزی در حال انجام است.
در مجموع باید گفت در مناطقی از شهرستان‌های مرزی کردستان که زمینه تثبیت درآمد پایدار وجود دارد شاهد ماندگاری و در برخی موارد برگشت معکوس هستیم. اما در این میان کمبود کارگاه‌های تولیدی، صنایع تبدیلی و خدمات بهداشتی آموزش و خدمات رفاهی از مهم‌ترین عوامل مانع جذب جمعیت در مناطق مرزی است که امیدواریم با تلاش همه دست‌اندرکاران برای حل این مشکلات گامی برداشته شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/11/551962/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها