قطعه نام آوران بهشت زهرا(س)

چهره‌های ماندگار


مهسا قوی‌قلب / در بهشت زهرا(س) قطعه‌ای به‌ نام «نام آوران» وجود دارد؛ ورزشکاران، نویسندگان، اهالی رسانه، افرادی که اهدای عضو کرده‌اند و به‌طور کلی افرادی که نامی آشنا داشته و در سطح جامعه تأثیرگذار بوده‌اند، در این قطعه آرمیده‌اند. نام آوران درفاز 2 بهشت زهرا در قطعه 255 دفن می‌شوند. ورزشکارانی که در سطح جهانی مانند المپیک بازی کرده‌اند یا مدال آور بوده‌اند با مجوز کمیته ملی المپیک، خبرنگاران با مجوز معاونت رسانه‌ای ارشاد، نویسندگان و دیگر نام‌آوران با تأیید رئیس شورای شهر در این قطعه به خاک سپرده می‌شوند.
روزی که ناصر حجازی مرحوم شد  بسیاری از ایرانی‌ها تحت تأثیر قرار گرفتند؛ این بازیکن بااخلاق استقلالی در حالی که ماه ها بود از سرطان ریه رنج می برد، روز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ و هنگام تماشای دیدار تیم فوتبال استقلال مقابل پاس همدان در روز آخر لیگ برتر به‌دلیل وخامت حالش به کما رفت، در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۰درگذشت.
 ابراهیم آشتیانی هم که از بازیکنان پیشکسوت باشگاه پرسپولیس و از پیشکسوتان تیم ملی فوتبال ایران بود، در همین قطعه به خاک سپرده شده است.
آبی و قرمزهای نام آور دیگری هم هستند؛ منصور پورحیدری و همایون بهزادی هم که از بازیکنان شناخته شده تیم‌های استقلال و پرسپولیس بودند، در این مکان دفن شده‌اند، البته نمی‌توان تمامی این عزیزان را تک تک برشمرد و ترس از قلم افتادن و محدودیت فضا، اجازه نمی‌دهد که اسامی  یکایک نام آوران را یادآور شویم. دکترکاظم معتمد‌نژاد پدر علم ارتباطات ایران و از چهر‌ه‌های ماندگار کشور نیز در این قطعه آرمیده است.
اصحاب رسانه ای چون محسن رسول‌اف، عکاس و کاریکاتوریست، میلاد حجت‌الاسلامی، مهدی شادمانی خبرنگار باسابقه ورزشی، حسین جوادی، احمدرضا دالوند طراح و مدیر هنری بسیاری از نشریات و علیرضا تلیانی... از جمله روزنامه نگاران و خبرنگارانی هستند که در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) آرام گرفته‌اند.
بر کسی پوشیده نیست که خبرنگاری و همچنین عکاسی خبری از سخت‌ترین مشاغل دنیا به شمار می‌رود و بسیاری از خبرنگاران در هنگام انجام مأموریت بویژه مأموریت‌های زمان جنگ جان خود را در راه آگاهی‌رسانی به مردم، فدا می‌کنند، هرچند متأسفانه تا امروز جایگاه مناسبی برای این شغل و آسیب‌های ناشی از آن تعریف نشده اما در سازمان بهشت زهرا (س) با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرنگاران در قطعه نام آوران به خاک سپرده می‌شوند.
نمی‌توان براحتی از کنار اسامی دیگری که در این قطعه به خواب ابدی رفته‌اند، گذشت، مهندس تیمور لکستانی، «پدر برق ایران» و از بنیانگذاران دانشگاه صنعتی شریف هم از جمله افرادی است که در راستای اعتلای علم و آگاهی در کشور، گام‌های بلندی برداشته است. لکستانی که از شاگردان دانشمند فقید پرفسور حسابی بود، جزو نخستین گروه مهندسان برق دانش‌آموخته دانشگاه تهران به شمار می‌رفت که پس از فراغت از تحصیل به خدمت صنعت برق کشور  درآمد و خدمات شایانی انجام داد. وی را به خاطر خدمات متعهدانه‌اش به صنعت برق کشور و نقش تأثیرگذارش در توسعه شبکه برق تهران، «پدر برق ایران» لقب داده‌اند. در این قطعه کم نیستند افرادی که در عنفوان جوانی جان خود را از دست داده‌اند، افرادی که اگر زنده می‌ماندند، قطعاً می‌توانستند نقش‌آفرینی‌های بیشتری برای جامعه و کشور خود  داشته باشند، اما  دریغ که اجل امانشان نداد.
 آیدین نیکخواه بهرامی به جرأت ازجمله این افراد بود. نیکخواه بهرامی یکی از اعضای تیم ملی بسکتبال ایران و باشگاه بسکتبال صباباتری بود و نقش بزرگی در   تیم ملی بسکتبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا و به‌دست آوردن سهمیه المپیک پکن ۲۰۰۸ داشت اما متأسفانه در دی ماه سال 1386 در سن 26 سالگی در اثر سانحه تصادف رانندگی درگذشت و پیکرش در قطعه نام آوران به خاک سپرده شد. علیرضا راهب، شاعر و ترانه‌سرای فقید کشورمان نیز  اخیراً در پی ابتلا به کرونا از دنیا رفت و پیکرش در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) آرام گرفت. مرحوم راهب (با نام شناسنامه‌ای علیرضا قادری) شاعر، نویسنده، بازیگر، دکلماتور و ترانه‌سرا و دانش‌آموخته رشته حقوق از دانشگاه تبریز بود. در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س)، علاوه بر افراد یادشده، استادان دانشگاه هم که عمری برای اعتلای علم و دانش زحمت کشیده‌اند، آرمیده‌اند.
 هوشنگ عباس‌زاده چهره ماندگار روابط عمومی ایران و عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی، که سال ۱۳۷۱ عضو هیأت علمی داوران انتخاب روابط عمومی‌های برتر کشور بود و  با همکاری علی میرسعید قاضی، کتاب زبان انگلیسی تخصصی روابط عمومی و ارتباطات را تألیف کرد ، از جمله میهمانان ابدی اینجاست. از استادان دیگری که در این قطعه نامشان جاودانه است، مرحوم دکتر محمد‌ تقی‌خانی، استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس است. از مسئولیت‌های این استاد بزرگ، معاونت وزیر بهداشت و رئیس سازمان انتقال خون، معاونت دانشگاه تربیت مدرس، تهران و شاهد، ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، استادی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و ریاست انستیتو پاستور ایران بوده است. از دیگر چهره‌های تأثیرگذار در قطعه نام آوران، مرحوم دکتر سیدمسعود کیمیاگر، استاد پیشکسوت تغذیه است.
استاد کیمیاگر یکی از استادان فرهیخته دانشگاه در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و درمان بیماران در حوزه علم تغذیه بود و همه ما در طول زندگی با نام او  و روش‌های بی‌نظیر تغذیه‌ای که ارائه می‌داد، آشنا هستیم. با گشتی در این قطعه مزار اساتیدی را می بینید با پیشه ها و تخصص ها یی کاملا متفاوت... استادانی همچون دکتر حسین زمرشیدی، معمار سنتی در یک سو و احمد منزوی از استادان و محققین حوزه علوم انسانی که بابت نگارش فهرست نسخه‌های خطی مرکز دایرة المعارف اسلامی برنده جایزه کتاب سال در سال 1385 شده بود، در سویی دیگر. محمدرضا حافظی، از خیرین مدرسه ساز، دکترعلی محمد کاردان از استادان و چهره‌های ماندگار دانشگاه تهران و دکترعباس شفیعی از چهره‌های ماندگار پزشکی و استاد دانشگاه و معمار آموزش نوین داروسازی کشور همه در این قطعه به خاک سپرده شده‌اند.
در قطعه 255 بهشت زهرا(س)، منطقه‌ای هم برای افرادی که اهدای عضو کرده‌اند، پیش‌بینی شده است و با ارائه نامه از انجمن اهدای عضو، این افراد در این قطعه به خاک سپرده می‌شوند. از نمونه‌های تأثیر‌گذار افرادی که در این قطعه به خاک سپرده شده‌اند می‌توان به کودکی دو ساله اشاره کرد که دچار مرگ مغزی و دو کلیه و کبد این کودک در بیمارستان مسیح دانشوری تهران به بیماران نیازمند اهدا شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/15/551976/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها