اخبــــار




بنا به اعلام وزیر ارتباطات تا پایان شهریور
 5 نقطه تهران به نسل پنجم ارتباطی متصل می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افتتاح پروژه ابر رایانه گفت: ابر رایانه ایرانی در زمینه هوش مصنوعی کاربردهای زیادی دارد و در بهمن ماه به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با رادیو جوان درباره فعالیت این وزارتخانه اظهار کرد: وزارت ارتباطات برای سال پایانی دولت 10 برنامه عملیاتی را اجرایی می‌کند که بیشترین آنها در حوزه‌های فضایی و توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و مرتبط با حوزه فضای مجازی و ارتباطات مردم است.
وی با اشاره به توسعه نسل پنجم تلفن همراه توضیح داد: در حوزه ارتباطی، فعالیت نسل پنجم از تلفن همراه را هدفگذاری کردیم که نصب آن در مناطقی از تهران آغاز شد و هم‌اکنون دو نقطه شهر تهران به این نسل از تلفن همراه مجهز و آزمایشگاه‌هایی نیز در کنار آنها بنا شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در تلاش هستیم تا آخر شهریورماه در 5 نقطه از تهران نسل پنجم تلفن همراه فعال باشد. کار تحقیقاتی برای توسعه اقتصاد دیجیتال بر مبنای نسل پنجم تلفن همراه به سرانجام رسیده و از این پروژه نیز رونمایی خواهد شد.
آذری جهرمی با بیان اینکه تا پایان سال 5 میلیون پورت اینترنت خانگی پرسرعت فراهم می‌شود تصریح کرد: برای این پروژه دو شهر قم و تهران هدفگذاری اولیه شده‌اند، کار اجرایی در شهر قم به اتمام رسیده و پروژه آماده رونمایی است که به‌دلیل شیوع کرونا، مراسم رونمایی رسمی از این پروژه انجام نشد اما پروژه وارد فاز اجرایی شده است و احتمالاً مراسم رونمایی به‌صورت ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شود.
وی افزود: کار پروژه 5 میلیون پورت اینترنت خانگی پرسرعت در تهران بسرعت پیش می‌رود و نصب و راه‌اندازی قابل توجهی داشته ایم، این پروژه در 6 شهر پرجمعیت دیگر و کلانشهرها در حال اجراست و روند خوبی دارد. وزیر ارتباطات با اشاره به توسعه هوش مصنوعی در کشور خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از ابر رایانه بزرگ ایرانی که جزو 500 کامپیوتر برتر دنیاست در دستور کار قرار دارد، این ابر رایانه برای پردازش اطلاعات و رسیدن به نتایج در هوش مصنوعی بسیار مهم و جزو زیرساخت‌های هوش مصنوعی است که در بهمن ماه به بهره‌برداری می‌رسد. آذری جهرمی درباره راه‌اندازی مراکز داده نیز اظهار کرد: نخستین مرکز داده در شهر تهران با حضور رئیس جمهوری و دومین مرکز در تبریز با حضور رئیس مجلس افتتاح شد. وی تأکید کرد: در تلاش هستیم تا بزرگترین مرکز داده زیرساختی شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات است و برای پیام‌رسان‌ها و جست‌و‌جوگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد با سرمایه‌گذاری 400 میلیارد تومان در هفته دولت رونمایی کنیم، کار اجرایی به اتمام رسیده و در حال استقرار سرورها و تجهیزات سخت‌افزاری هستیم و این پروژه مهمی محسوب می‌شود.
وزیر ارتباطات درباره برنامه‌ فضایی این وزارتخانه نیز گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال‌جاری از 5 ماهواره که در دست داریم با هماهنگی وزارت دفاع پرتاب‌هایی داشته باشیم؛ البته پرتابی که قرار بود در خردادماه انجام شود به‌دلیل اطمینان خاطر از عملکرد آن و هماهنگی برنامه‌ها به تأخیر افتاد که در تلاش هستیم تا پایان سال انجام ‌شود. آذری جهرمی درباره پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه در مناطق شهری نیز بیان کرد: یک مشکل در پوشش آنتن مناطق شهری این است که مردم انتظار پوشش حداکثری دارند البته این انتظار بحق است و برای این موضوع نیازمند احداث دکل‌های جدید هستیم و نبود فضا برای نصب دکل‌ها، اپراتورها را با چالش مواجه کرده است. برخی‌ها به‌دلیل اینکه نگران سلامتی خود هستند اجازه نصب را نمی‌دهند و برخی‌ها درخواست جمع‌آوری دکل را دارند.
وی افزود: کسانی که دارای مشکل پوشش آنتن‌دهی هستند می‌توانند به شماره تلفن 195 اعلام کنند و همکاران بنده به موضوع رسیدگی می‌کنند.

کنترل کرونا با آپدیت جدید بلوتوث

آپدیت جدید فناوری بلوتوث به افرادی که موبایل هوشمند ندارند کمک می‌کند از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.
به گزارش مهر، به نظر می‌رسد با طرح جدید کنسرسیوم اپراتور فناوری بلوتوث، بزودی دستگاه‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی به ردیاب ویروس کرونا تبدیل می‌شوند. گروه Bluetooth SIG که بر توسعه استانداردهای بلوتوث نظارت می‌کند و بیش از ۳۶ هزار عضو دارد، طرح اولیه برای این فناوری را طی چند ماه آینده ارائه می‌کند. این بدان معنا است که دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و افراد سالمند که موبایل هوشمند ندارند، می‌توانند در طرح ردیابی ویروس کرونا شرکت و به جلوگیری از گسترش بیماری کووید۱۹ کمک کنند.آپدیت فناوری بلوتوث به دستگاه‌های مختلف از جمله دستبندهای سلامتی و ساعت‌های هوشمند کمک می‌کند تا هرگونه تماس نزدیک با یک دستگاه مجهز به بلوتوث دیگر و شناساگر آن را ثبت کنند. پرستار یا والدین می‌توانند این اطلاعات را در تلفن هوشمند آپلود و بعداً به اپلیکیشن رسمی ردیابی ویروس کرونا بفرستند. این در حالی است که گوگل و اپل با سرویس سلامت همگانی انگلیس و دولت‌های سراسر جهان مشغول همکاری هستند تا یک سیستم ENS را بسازند. این سیستم می‌تواند از طریق موبایل افراد شیوع ویروس کرونا را ردیابی کند. در حقیقت قرار است آپدیت جدید بلوتوث طوری طراحی شود که با اپلیکیشن ردیابی ویروس کرونا که توسط گوگل و اپل توسعه یافته، نیز سازگار باشد.

واتس اپ محبوب ترین پیام رسان
سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) از ابتدای همه‌گیری کرونا، از واتس‌اپ به‌عنوان یکی از ابزار‌های مهم ارتباطی خود با کاربران استفاده کرده است.
به‌ گزارش انتخاب، به‌نظر می‌رسد واتس‌اپ محبوب‌ترین پیام رسان سازمان جهانی بهداشت است. با‌وجود این برای بسیاری از افراد سؤال است که چرا این سازمان واتس‌اپ را ابزار برگزیده اطلاع‌رسانی خود کرده است. اندی پاتیسون، مدیر راه حل‌های دیجیتال در WHO گفت: بسیاری از سازمان‌ها سعی می‌کنند با کشیدن افراد به کانال‌های خود، مطالبی را به اشتراک بگذارند. در همین حال، استراتژی ما این است که محتوای مورد تأیید WHO را روی سیستم عامل‌هایی که قبلاً از آنها استفاده اشتباه می‌شد به اشتراک بگذاریم.  
بخشی از دلیل اقبال واتس‌اپ نزد سازمان بهداشت جهانی این است که این اپلیکیشن حدود ۲ میلیارد کاربر فعال دارد. در واقع طیف بالای کاربران واتس‌اپ باعث شده است که سازمان جهانی بهداشت بتواند از طریق این اپلیکیشن سریع‌تر و راحت‌تر اطلاع‌رسانی کند. البته واتس‌اپ در برخی از کشور‌ها مانند هند سابقه‌ای بسیار منفی در حوزه نشر خبر‌های جعلی دارد، اما سازمان جهانی بهداشت امیدوار است استفاده از واتس‌اپ توسط این سازمان بتواند با مشکلات پیشین مبارزه کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/17/551987/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها