با رأی نمایندگان؛

منتظری ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات شد





گروه سیاسی/ در جلسه دیروز بهارستان، ادامه انتخاب ناظران مجلس در شوراهای نظارتی برگزار شد که بدین ترتیب ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات هم مشخص شد.
بر اساس رأی نمایندگان، غلامرضا منتظری نماینده گرگان و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان ناظر در هیأت نظارت بر مطبوعات انتخاب شد. از مجموع 146 رأی اخذ شده منتظری 103 رأی کسب کرد. منتظری دکترای فرهنگ و تمدن اسلامی دارد و به مدت 8 سال مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان در دولت احمدی‌نژاد بوده است. او همچنین سابقه ریاست بر سازمان بسیج هنرمندان را در کارنامه خود دارد. نماینده جدید مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات، سال‌ها مسئولیت گروه‌های معارف اسلامی در دانشگاه‌های مازندران، گیلان و گلستان را برعهده داشته و دبیری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی نیز از جمله فعالیت‌های اوست.
در جلسه علنی دیروز مجلس همچنین نماینده رشت از تأخیر هیأت رئیسه در اعلام وصول «سؤال از رئیس جمهور» انتقاد کرد. جبار کوچکی‌نژاد در تذکری شفاهی با استناد به ماده ۲۱۰ آیین‌نامه و اصل ۸۸ قانون اساسی گفت: حدود ۲۰۰ نفر از نمایندگان بحث سؤال از رئیس جمهور را امضا کردند و این حق نمایندگان است و قانون نیز این اجازه را به آنها داده است. او گفت: در مجلس دهم علاوه بر اینکه مجلس با دولت هماهنگ بود هیأت رئیسه سؤال از رئیس‌جمهوری را اعلام وصول کرد. براساس آیین‌نامه هیأت رئیسه یک هفته فرصت دارد سؤال را به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده و نماینده رئیس جمهور با حضور در کمیسیون‌ها به سؤالات پاسخ دهد. اگر نمایندگان قانع نشدند رئیس جمهوری باید به مجلس آمده و پاسخگو باشد. اما چرا هیأت رئیسه به آیین‌نامه عمل نمی‌کند و با گذشت چند ماه هنوز سؤال از رئیس جمهوری را اعلام وصول نکرده است؟ محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر کوچکی‌نژاد گفت: هیأت رئیسه به آیین‌نامه عمل کرده و سؤال از رئیس جمهوری نیز دنبال خواهد شد.
به گزارش ایسنا در ادامه این جلسه، جواد نیک‌بین نماینده کاشمر هم در اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی گفت: در این جلسه شاهد بودیم که یکی از مواد لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی به دلیل عدم مشارکت برخی از همکاران در رأی‌گیری به کمیسیون بازگردانده شد و بدین ترتیب یک ماه این قانون معطل می‌شود و دلیل آن این است که در مجلس شفافیت آرا وجود نداشته و مشارکت عامه مردم را شاهد نیستیم. او ادامه داد: بحث شفافیت آرا باید در مجلس زودتر مصوب شود. مردم باید بدانند که چرا یک نماینده در رأی‌گیری شرکت نمی‌کند؟ چرا نماینده در حال راه رفتن یا خوردن چای یا برپایی دورهمی در حین رسیدگی به طرح‌ها و لوایح است. قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده کاشمر گفت: بحث شفافیت آرا در کمیسیون آیین‌نامه بررسی شده و کلیات آن به تصویب رسیده است. اکنون براساس ماده ۱۴۲ به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شده تا دقیق‌تر تدوین شود. یکی از رویکردهای اساسی مجلس یازدهم که مطالبه مردم و نمایندگان است بحث شفافیت آرا است و در اولویت کاری مجلس قرار دارد. ان‌شاء‌الله پس از نظر مرکز پژوهش‌ها در کمترین زمان این طرح به صحن مجلس می‌آید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/2/552032/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها